• Anonym (omöjligt)

Helt omöjligt att få jobb!!

Snart tar jag examen och har redan börjat titta på lite jobb samt sökt något enstaka. MEN 99 % av alla jobb som söker personal kräver att man har tidigare erfarenhet på typ 3-5 år. Men hur ska jag kunna få erfarenhet om jag inte ens kan få något jobb?!

Sökte ett jobb som var på deltid, fanns inget krav på att man skulle ha arbetat som det tidigare och tänkte att jag skulle kombinera jobbet med mina studier för tillfället. Jag ringde jobbet för att säga att jag är mycket intresserad av tjänsten och undrade om det var många som hade sagt. Och det var ett 50-tal som hade sökt!! Helt sjukt ju, eftersom jag inte har en färdig utbildning eller erfarenhet så lär jag ju hamna längst ner i den högen.

Jag fattar inte, hur får man jobb som nyexad?!!?

• Svar på tråden Helt omöjligt att få jobb!!
  • ensam1
    Kjell2 skrev 2014-09-04 10:03:59 följande:
    TS problem är inte att hon har examen och letar jobb. TS problem är i första hand att hon har 6 månaders studier kvar och ingen pengar.

Även jag har rekryterat och ser inga som helst nackdelar, utan bara positiva saker, vid sortering av ansökande, om de har jobbat under studietiden, oavsett yrke.

Sen kan jag delvis förstå tveksamheten vid gamla examen och ingen relevent arbetslivserfarnhet. Men valet är oftast inte relevant jobb vs. okvalificerat jobb utan okvalificerat jobb vs. arbetslöshet. Och jag skulle helre kalla någon till intervju som haft okvalificerat jobb under en period efter examen jämfört med någon som inte gjort något vettigt.
    Jag håller med, jag har också rekryterat och vi tog hellre än person som arbetade oavsett med vad än någon som gick arbetslös i väntan på drömjobbet.

Huruvida en examen blir gammal eller ej beror i stor utsträckning på vad du läst för ämne. TS läser redovisning och där blir aldrig en examen för gammal. Grunden där är lika år från år medan däremot lagstiftning ändrar sig årligen varför man vet att det behövs kontinuerlig utbildning. De som tog examen nu i sommar måste ändå läsa in sig på nya regler nu i höst som ska gälla från årsskiftet så i praktiken är alla examen för gamla eller helt aktuella beroende på hur man väljer att se det.
  • stadiljus

ALLA revisionsbyråer vill ha nyutexade ekonomer! Ingen drömlön, men du lär dig hur mycket som helst. Gå runt med CV och presentera dig. Eller kolla runt bland vänner och bekantar om de känner någon som jobbar på en byrå. Använd facebook för att efterlysa. Kanske kan de ordna en träff med någon på byrån. Jag ordnade sen jobb till flera nyexade bekantar så det är verkligen inte omöjligt att få jobb!! 

Efter revisionsbyrån kan du söka i princip vad du vill, kompetensen är väldigt efterfrågad är min erfarenhet! Och som någon sa, praktik är bättre än ingenting eller ett jobb som inte har med ekonomi att göra. Men undvik alltid att vara arbetslös på pappret för det ser inte alls bra ut i ditt CV!

• Anonym
    Anonym skrev 2014-09-04 08:38:34 följande:

Intressant uppräkning av "skitjobb"! Så att jobba på ICA är "skit" och stackars de som har en personlig assistent med inställningen att det jobbet är dynga.! Jag tror att kallskänkan, bartendern och servitrisen etc oftast stortrivs med sina jobb och har en stor yrkesstolthet. 

Jag menar anslut inte att JAG tycker att det är skitjobb! Det vart dumt formulerat av mig. Jag menar att TS tycker att det är skitjobb eftersom hon tycker att hon är överkvalificerad för dem men verkar inte ha någon som helst utbildning inom områdena. Jag jobbat ex inte som det jag pluggade till utan som personlig assistent då det ger mig mer i både pengar men framförallt tycker jag om att hjälpa o ta hand o värna om människor. Får ofta möta fördomar om att jag har ett skitjobb o att jag borde jobba med det jag utbildat mig till (lärare). Fina ord som-men vadå torkar du inte skit då? Är en standard fras.
  • Anonym (märkligt)
    Busy skrev 2014-09-04 09:45:35 följande:

Har inte läst alla svar men vill påpeka en sak för dem som säger att TS ska ta vilket jobb som helst tills hon får ett jobb som ekonom.

Jag har jobbat med rekrytering. Där hände det ibland att vi fick ansökningar, till kvalificerade jobb, från personer med högskoleutbildning men som hade jobbat som busschaufförer eller kassabiträden i väntan på rätt jobb. De var aldrig aktuella för de kvalificerade jobben då deras utbildningar hade blivit för gamla och det fanns sökande med färsk utbildning eller utbildning och erfarenhet.

Självklart har man ju skyldighet att försörja sig men mitt råd är att söka jobb, även enklare jobb, men som leder i rätt riktning. Ex. enklare administrationstjänster på ett företag med ekonomiavdelning. Till och med praktik är bättre än att jobba som busschaufför om målet är att få ekonomjobb.

På mitt företag ser vi arbetslivserfarenhet OAVSETT vilken branch som meriterande, medan CV-"hål" och längre arbetslöshet gör att man hamnar underst i högen, och så gör alla jag någonsin pratat med när det gäller rekrytering. Ska komma ihåg att kolla upp detta nästa gång vi anlitar någon att hjälpa till med rekrytering så att de inte gör som ni.
  • Anonym (arbetslös)

som långtidsarbetslös (1år) 30 åring kan jag säga att du har bättre odds än många andra iallafall.
    har ingen aning om hur man får jobb. har själv inte lyckats.

• Anonym (omöjligt)
    Anonym (yjuki) skrev 2014-09-04 08:09:02 följande:
    jo det får man. Alla jag känner har jobbat när de pluggat, de har alla varit överkvaliifcerade för de jobben, inte heller ovanligt att man tar vilket jobb som hels när man är i behov av pengar.

Har haft flera jobb jag har varit överkvalificerad för. Jag är inte kräsen, jag vill ha en inkomst. Vägen till ett jobb man verkligen vill ha är ofta brokig.

Det jobb jag har nu, fick jag delvis för att jag just gjort allt o visat min mångsidighet, att jag inte är rädd att göra något helt nytt osv.
    Nu är du där igen och hittar på saker. Jag har haft extrajobb under mina studier, men har det inte längre. Jag söker även jobb i butik, restaurang osv, söker inte bara ekonomjobb och jag är absolut inte kräsen. Många företag vill inte anställa någon som ändå kommer att dra inom något år när man hittat ett jobb som relaterar till ens utbildning.
  • Anonym (omöjligt)
    Anonym (yjuki) skrev 2014-09-04 08:12:28 följande:
    Så det är konstigt att man vill försörja sig..?
    Det är ju ingen stor utbildning du har läst direkt, det är ingen hög utbildning. Men det spelar ingen roll, man kan verkligen söka jobb man inte har erfarenhet av eller korrekt utbildning för.

Du verkar leta ursäkter.
    Får du någon hjälp med din självkänsla och rädslor?
    Företag letar inte efter någon som bara tar jobbet för att man vill försörja sig, företag vill har rätt person på rätt plats. Många företag är inte intresserade av anställa en person med ekonomiexamen som butikssäljare, då företaget VET att den personen drar så fort den får ett jobb som relaterar till sin utbildning.
  • Anonym (omöjligt)
    Anonym skrev 2014-09-04 12:49:28 följande:
    Jag menar anslut inte att JAG tycker att det är skitjobb! Det vart dumt formulerat av mig. Jag menar att TS tycker att det är skitjobb eftersom hon tycker att hon är överkvalificerad för dem men verkar inte ha någon som helst utbildning inom områdena. Jag jobbat ex inte som det jag pluggade till utan som personlig assistent då det ger mig mer i både pengar men framförallt tycker jag om att hjälpa o ta hand o värna om människor. Får ofta möta fördomar om att jag har ett skitjobb o att jag borde jobba med det jag utbildat mig till (lärare). Fina ord som-men vadå torkar du inte skit då? Är en standard fras.
    men herregud, jag tycker inte det är skitjobb, har inte skrivit det någonstans att jag tycker jobb i butik är ett skitjobb. Folk verkar ha stora problem med läsförståelsen på det här forumet. Jag söker även jobb i butik och restaurang, men det är företag som oftast INTE vill anställa någon som är överkvalificerad.
  • Kjell2
    Anonym (omöjligt) skrev 2014-09-04 15:31:58 följande:
    Nu är du där igen och hittar på saker. Jag har haft extrajobb under mina studier, men har det inte längre. Jag söker även jobb i butik, restaurang osv, söker inte bara ekonomjobb och jag är absolut inte kräsen. Många företag vill inte anställa någon som ändå kommer att dra inom något år när man hittat ett jobb som relaterar till ens utbildning.
    Har du ingen möjlighet att få något där du hade ditt extrajobb förrut? Bara enstaka timmar skulle hjälpa.

• Anonym (omöjligt)
    stadiljus skrev 2014-09-04 11:08:40 följande:
    ALLA revisionsbyråer vill ha nyutexade ekonomer! Ingen drömlön, men du lär dig hur mycket som helst. Gå runt med CV och presentera dig. Eller kolla runt bland vänner och bekantar om de känner någon som jobbar på en byrå. Använd facebook för att efterlysa. Kanske kan de ordna en träff med någon på byrån. Jag ordnade sen jobb till flera nyexade bekantar så det är verkligen inte omöjligt att få jobb!! 

Efter revisionsbyrån kan du söka i princip vad du vill, kompetensen är väldigt efterfrågad är min erfarenhet! Och som någon sa, praktik är bättre än ingenting eller ett jobb som inte har med ekonomi att göra. Men undvik alltid att vara arbetslös på pappret för det ser inte alls bra ut i ditt CV!
    tack, ska fundera på att gå runt och presentera mig.
Svar på tråden Helt omöjligt att få jobb!!