• Anonym (omöjligt)

Helt omöjligt att få jobb!!

Snart tar jag examen och har redan börjat titta på lite jobb samt sökt något enstaka. MEN 99 % av alla jobb som söker personal kräver att man har tidigare erfarenhet på typ 3-5 år. Men hur ska jag kunna få erfarenhet om jag inte ens kan få något jobb?!

Sökte ett jobb som var på deltid, fanns inget krav på att man skulle ha arbetat som det tidigare och tänkte att jag skulle kombinera jobbet med mina studier för tillfället. Jag ringde jobbet för att säga att jag är mycket intresserad av tjänsten och undrade om det var många som hade sagt. Och det var ett 50-tal som hade sökt!! Helt sjukt ju, eftersom jag inte har en färdig utbildning eller erfarenhet så lär jag ju hamna längst ner i den högen.

Jag fattar inte, hur får man jobb som nyexad?!!?

• Svar på tråden Helt omöjligt att få jobb!!
  • Anonym (omöjligt)
    Anonym skrev 2014-09-04 16:34:23 följande:
    Men på vilket sätt anser du dig vara överkvalificerad för dessa jobb?
    Företag vill ofta inte anställa någon som är överkvalificerad, herregud alltså. Hade jag velat ha ett jobb i butik för resten av livet hade jag väl inte läst vidare på högskola. Jag SÖKER jobb i butik, man jag får INGET.
  • Anonym (Mall)
    Anonym (omöjligt) skrev 2014-09-03 17:55:45 följande:

Det är detta jag menar. Har även sökt jobb i butik och på restaurang, men är ju överkvalificerad för sådana jobb och arbetsgivaren vet att jag kommer dra ifrån butiksbiträdesjobbet om jag får ett ekonomjobb såklart.

Hur jan du va över kvalificerad när du aldrig arbetat med det ???
  • Anonym (yjuki)
    Anonym (omöjligt) skrev 2014-09-04 17:11:57 följande:
    Företag vill ofta inte anställa någon som är överkvalificerad, herregud alltså. Hade jag velat ha ett jobb i butik för resten av livet hade jag väl inte läst vidare på högskola. Jag SÖKER jobb i butik, man jag får INGET.
    Men HUR är du överkvalificerad?
    Du har ju själv upptäckt genom denna tråd att du har rätt dålig koll på arbetsmarknaden. Du tror inte det finns en chans att du har fel även i detta?
    de flesta butiker ger inte en tillsvidare anställning, du går på timmar. Det passar dem utmärkt. Lika så inom städ och inom vården.

Hur många terminer är din utbildning på
  • Anonym (omöjligt)
    Anonym (Mall) skrev 2014-09-04 17:15:41 följande:
    Hur jan du va över kvalificerad när du aldrig arbetat med det ???
    Seriöst?!
  • Anonym (omöjligt)
    Anonym (yjuki) skrev 2014-09-04 17:16:19 följande:
    Men HUR är du överkvalificerad?
    Du har ju själv upptäckt genom denna tråd att du har rätt dålig koll på arbetsmarknaden. Du tror inte det finns en chans att du har fel även i detta?
    de flesta butiker ger inte en tillsvidare anställning, du går på timmar. Det passar dem utmärkt. Lika så inom städ och inom vården.

Hur många terminer är din utbildning på
    Alltså jag är färdig om några månader. Överkvalificerad på det sättet att jag kommer att dra så fort jag fått ett jobb som relaterar till min utbildning. Det är kostsamt för företag att anställa personal, de vill helst att personen stannar en längre tid och inte endast några månader.

Ja det kanske passar butiker utmärkt, just därför söker jag sådana jobb.
  • Anonym (yjuki)
    Anonym (omöjligt) skrev 2014-09-04 17:21:28 följande:
    Seriöst?!
    Ja jag undrar också helt seriöst hur du anser dig överkvalificerad för att arbeta i butik, restaurang, städ eller tex vården.
  • Anonym (omöjligt)
    Anonym (ekonomtjejen) skrev 2014-09-04 16:48:36 följande:
    Läste du mitt inlägg? Tror du har lite bråttom, du är ju inte ens färdig ännu! :) Sluta stressa, du kommer nog att få jobb ännu. Revisionsbyråerna har stor brist på personal i början av året, kommer säkert annonser snart! Men dom lägget inte alltid ut sina annonser så det lönar sig att titta på hemsidorna under rekrytering!
    Läste ditt inlägg, tyvärr är det folk i tråden som bara vill hacka ner, förlöjliga, förvränger saker jag skriver, supertråkigt att det alltid ska bli så på det här forumet.

Jo jag kanske har lite bråttom, erkänner det själv. Ska koncentrera mig på plugget nu så att jag blir klar. Jobbsökandet får komma i andra, eller tredje hand :P
  • Anonym (omöjligt)
    Anonym (yjuki) skrev 2014-09-04 17:24:02 följande:
    Ja jag undrar också helt seriöst hur du anser dig överkvalificerad för att arbeta i butik, restaurang, städ eller tex vården.
    Jag har tom svårt att få jobb som ekonomiassisten, vet du varför? Jo därför att företag helst vill ha gymnasiekonomr till de tjänsterna, på samma sätt som att restauranger inte vill anställa någon med ekonomutbildning på högskola. Det är företagen som anser att JAG är överkvalificerad, alltså är det verkligen SÅ svårt att förstå?
  • Kjell2
    Anonym (omöjligt) skrev 2014-09-04 17:11:57 följande:

Det finns företag som gillar överkvalificerade, speciellt studenter. De lär sig snabbt, accepterar att jobba på timmar, kan ta obekväma tider, kräver inte fast anställning, jobbar bra, behöver inte en massa styrning. Kolla runt lite, det finns fullt med studenter på olika okvalificerat jobb som McD, krog, lärarvikarie, vården, städ. Jag hade kursare, nästan färdiga civilingenjörer, som jobbade som väktare, vårdbiträde, kundtjänst, taxi, soldat, städ, servitör, bartender, nattportier. Studenter i samma situation som du, nästan klar med en kvalificerad utbildning men i behov av extrapengar.
  • Anonym (yjuki)
    Anonym (omöjligt) skrev 2014-09-04 17:27:47 följande:
    Jag har tom svårt att få jobb som ekonomiassisten, vet du varför? Jo därför att företag helst vill ha gymnasiekonomr till de tjänsterna, på samma sätt som att restauranger inte vill anställa någon med ekonomutbildning på högskola. Det är företagen som anser att JAG är överkvalificerad, alltså är det verkligen SÅ svårt att förstå?
    Oj vad fel du har. Men det är ju bekvämt att ha något att skylla på.

Men toppen för dig att du har sån koll på arbetsmarknaden helt plötsligt.
    Märktes från början att du inte var ute efter tips. Du har slagit bort varenda tips eller råd du fått.

Men vet du vad? Det är din försörjning, så jag bryr mig inte. Hamnar du i sitsen att du måste söka försörjningsstöd så kommer du att få utföra sysslor du anser dig stå över.

Svar på tråden Helt omöjligt att få jobb!!