• Anonym (Arg)

Min styvson antastade min dotter.

Min 12-årige styvson antastade ett av mina barn, 7 år, när han trodde hon sov. Jag kan nu inte känna att jag är en bra styvmorsa- jag irriterar mig över allt pojken gör och min man ser inte alls problemet utan det är visst överspelat nu. För mig är det inte det! Det har blivit en socanmälan av det men där blir det inget mer än en snabb diskussion med pojken om att man inte får göra så. För mig är det mer allvarligt för det finns fler barn här som jag är rädd att han utnyttjat. (Inga könsorgan var inblandade som tur är men det är allvarligt ändå anser jag). Pappan och mamman curlar och jag får fnatt på hela situationen. Jag och min man har en treårig dotter ihop och jag lämnar inte d ensamma en enda sekund, pappan blir arg och tycker att jag överdriver och blir arg för han vill inte att pojkstackarn ska behöva ta ansvar för sitt agerande alls. Det är ju överspelat. Själv pyr jag av irritation och jag kan inte alls hantera situationen. För mig är det helt galet att det öht hänt för sånt SKA inte hända. Han har kränkt mina barn på så många sätt i flera år och det här sexuella övergreppet var droppen s fick bägaren att rinna över. Jag är dessutom gravid igen så nu känner jag mest oro över att det finns ett till barn som kommer vara i farozonen. Jag har blivit förbjuden att prata det a hänt med någon. Det kliar liksom i mig. Ge mig moraliska pekfingrar eller konstruktiva ideer. Något! Vad som helst duger ;)

• Svar på tråden Min styvson antastade min dotter.
  • Anonym (Usch!)
    Anonym (Oj) skrev 2014-09-09 22:40:00 följande:

Vet inte om jag tycker att det är ett sexuellt övergrepp. Tror du att han hade en sexuell baktanke eller ville han utforska en annan människa mun? Hur har han förklarat det?

Så om din morbror smög sig in till dig när du sover inatt och sticker in sin tunga i din mun - du skulle inte se någon som helst sexuell underton i den vidriga handlingen? Eh..vad har ni för er i er släkt nör ni träffas egentligen om detta inte räknas som ett övergrepp??!
  • Ojsan
    Anonym (Usch!) skrev 2014-09-10 07:56:34 följande:

Så om din morbror smög sig in till dig när du sover inatt och sticker in sin tunga i din mun - du skulle inte se någon som helst sexuell underton i den vidriga handlingen? Eh..vad har ni för er i er släkt nör ni träffas egentligen om detta inte räknas som ett övergrepp??!

självklart skulle det vara vidrigt men det är inte heller ok att jämföra en vuxen mans övergrepp med en 12-åring.
  • Anonym (m)

helt klart är en 12-åring ganska stor, men det beror också på hur mogen just den här 12-åringen är. Jag har två söner som är ett par år äldre. Om jag tänker tillbaka på dem som 12-åringar så kan jag ärligt säga att de nog var urbarnsliga båda två, totalt ointresserade av tjejer och pussas..blä! Så helt enkelt hade de nog aldrig gjort så. Om de skulle stoppat in tungan i en flickas mun hade det nog snarare varit nån slags lek, typ "jag är ett monster och jag dödar dig genom min giftiga tunga". 
    Jag menar inte att försvara 12-åringen i TS men jag tycker man måste se på hela individen: har han visat intresse för tjejer, tex? Pratar han om tjejerna i skolan, vill han gärna umgås med dem? Han kanske har sett nåt på tv när några stuckit in tungan i någons mun. Om han hittills varit totalt barnslig, leker barnlekar, ser på barnprogram osv, så skulle jag kunna tänka att han helt enkelt inte fattat att man inte FÅR göra något alls på en människa som sover. Han måste få lära sig detta.

om det finns nån annan problematik som inte framkommit, så kanske BUP är jättebra att se det. Alla barn har tex inte så väl utvecklat konsekvenstänkande.

Det kan ju hända att han visst förstod att det var fel och att han tänkte att ingen skulle få reda på det. DÅ är det superallvarligt! 

sen är det så att barn blir sexuellt intresserade (om det nu var det han var) i ungefär den åldern. Jag minns tex att jag och min syster pratade en hel del om "snusk" när hon var 8 och jag 12 Inte för att jag gjorde nåt på henne, men visst tyckte vi det var spännande. En kusin till mig ville att vi skulle ta av oss kläderna och "vara nakna tillsammans" när jag var 6 och han 8. Jag var så liten så jag begrep ingenting, sprang till mamma och talade om det, varpå hans mamma (som var med) blev rätt upprörd och tog sin son i hampan Glad ) 

Jag menar att det måste inte ha varit allvarligt, det beror helt på pojkens uppsåt och vad han tänkte egentligen. Sen ska han givetvis fatta att han aldrig får göra nåt liknande igen! 

så TS, jättebra att du tar tag i saken för ska man bo under samma tak kan man såklart inte ha det på det viset

• Anonym (Arg)

Ett övergrepp gjort av ett "syskon" är inte mkt bättre. Självklart är det mycket, mycket värre att bli våldtagen men det gör inte att den här handlingen är en bagatell. Den här pojken är väldigt manipulativ och har förr hotat andra till tystnad när han gjort andra saker- elaka saker, inte sexuella.

• Påven Johanna

När barn utsätter andra barn för saker de inte frivilligt gått med på måste man hjälpa båda barnen. Det är grundregeln. Om ett barn inte förstår gränser för vad man kan låta andra utstå eller agerar på impuls måste ett sådant barn förstås få adekvat hjälp med sina svårigheter. Att ts vidtagit åtgärder för att de inte ska träffas och att det mindre barnet inte ska vara ensam med sin bror ser jag som helt självklart. Men det är, för mig, lika självklart att det inte alls räcker. 

Det kommer ju alltid att finnas flickor (eller barn eller sovande eller vad det nu kan vara som sätter igång hans agerande) i världen och runt den här pojken. Det är ytterligt viktigt att han därför utreds så att det finns chans att se vad detta handlar om och därmed också möjligheter till adekvata insatser. Viktigt också att föräldrarna får hjälp så att de fortsättningsvis kan bemöta honom på ett annat sätt än de gör nu. 

Vad gäller ts dotter och ts själv så kan de också behöva insatser, men då av ett helt annat slag. 

• SupersurasunkSara

Nu läste jag vad han hade gjort, helt klart ett övergrepp. Troligen var han nyfiken på hur det känns att kyssas men valde helt fel sätt att ta reda på det. Att detta är allvarligt och otroligt fel måste han få veta, det är INTE ok att tvinga sig på någon någonsin!

• Anonym (Usch!)
    Ojsan skrev 2014-09-10 08:00:36 följande:

självklart skulle det vara vidrigt men det är inte heller ok att jämföra en vuxen mans övergrepp med en 12-åring.

Läste du ens ts? Det står att pojken har kränkt hennes barn så pass många ggr att detta var sista droppen. Det känns inte som en oskyldig liten pojke som leker fint med pokemonkort all övrig tid direkt. Om skolan kallar in soc och bup dras in så tror jag nog att de som har erfarenhet av sånt här avvikande beteende har gjort en mycket mer seriös bedömning än dig.
  • Anonym (.)

Det är helt otroligt att folk i tråden bagatelliserar att småtjejer vaknar upp i sin säng, i hemmet som ska vara tryggt, och blir utsatta för övergrepp av storebror. Har både soc och BUP tagit det på allvar så är det ju uppenbarligen ingen överdrift.

Det är jättemärkligt att pappan inte gör mer. Bryr han sig inte om tjejerna?

• Anonym (sign)
    Anonym (överdrift) skrev 2014-09-09 23:54:33 följande:

Jag ser inte detta som nåt annat än en dum grej en 12-åring kan göra. Han vet säkert mycket väl att man inte ska göra så, men barn kan göra såna saker ändå. Han erkände ju. Han hade ju lika väl kunnat neka och sagt att flickan ljög. Att han sen på frågan varför han gjorde så, svarade "det vet jag inte" är väl ett ganska typiskt svar från barn. Denna händelse klassar inte jag som nåt sexuellt övergrepp. Han kunde kanske lika väl kunnat peta henne i näsan. Vilket naturligtvis inte heller är okej.

Sen att hans föräldrar talar om att de älskar honom "trots" det han gjort, är väl självklart. Menar du att det skulle fått dem att sluta älska sin son?

Äntligen någon som ser förnuftigt på det hela. Ts sätt att överdriva och dramatisera samt att göra en ganska oskyldig händelse till ett sexuellt övergrepp  lär vara det som som skadar flickan mest och kan förstöra mycket för henne när det gäller sexualitet.
    Pappan agerar klokt tycker jag, självklart slutar en normal förälder inte att älska sitt barn bara så där och att blanda in soc. med mera är faktiskt helt hysteriskt
  • Anonym (Oj)
    Anonym (Usch!) skrev 2014-09-10 07:56:34 följande:
    Jag hade också tyckt att det var ett problem om min morbror kom in till mig och ville leka doktor. Det går inte att jämföra.
Svar på tråden Min styvson antastade min dotter.