• Anonym (Arg)

Min styvson antastade min dotter.

Min 12-årige styvson antastade ett av mina barn, 7 år, när han trodde hon sov. Jag kan nu inte känna att jag är en bra styvmorsa- jag irriterar mig över allt pojken gör och min man ser inte alls problemet utan det är visst överspelat nu. För mig är det inte det! Det har blivit en socanmälan av det men där blir det inget mer än en snabb diskussion med pojken om att man inte får göra så. För mig är det mer allvarligt för det finns fler barn här som jag är rädd att han utnyttjat. (Inga könsorgan var inblandade som tur är men det är allvarligt ändå anser jag). Pappan och mamman curlar och jag får fnatt på hela situationen. Jag och min man har en treårig dotter ihop och jag lämnar inte d ensamma en enda sekund, pappan blir arg och tycker att jag överdriver och blir arg för han vill inte att pojkstackarn ska behöva ta ansvar för sitt agerande alls. Det är ju överspelat. Själv pyr jag av irritation och jag kan inte alls hantera situationen. För mig är det helt galet att det öht hänt för sånt SKA inte hända. Han har kränkt mina barn på så många sätt i flera år och det här sexuella övergreppet var droppen s fick bägaren att rinna över. Jag är dessutom gravid igen så nu känner jag mest oro över att det finns ett till barn som kommer vara i farozonen. Jag har blivit förbjuden att prata det a hänt med någon. Det kliar liksom i mig. Ge mig moraliska pekfingrar eller konstruktiva ideer. Något! Vad som helst duger ;)

• Svar på tråden Min styvson antastade min dotter.
  • Anonym (En i statistiken)

Det är skrämmande att läsa vad alla skriver, vad de tycker gränsen går om sexuella övergrepp och åldrar på barn.
    Som 5-6 åring blev jag sexuellt utnyttjad av min styvbror som var då 17-18 år. Nu var han äldre än pojken i fråga men för mig spelar det ingen roll. Jag upplevde också "tungleken", onani med mera. Dock höll jag allt det där hemligt i över 15 år. Ingen visst varken när det hände eller senare. Jag har mått dåligt många gånger, haft problem med pussar av det slag, närhet. Minnena finns där och dyker upp i vissa situationer. 
    Jag polisanmälde händelsen när jag blev vuxen. Jag har gått i terapi och idag kan jag leva med det men jag kommer aldrig glömma det som jag har varit med om. Styvbrodern har bett om ursäkt öga mot öga till mig.

Jag vet att den dagen jag får barn, då ska jag ta minsta tecken på största allvar. För jag försökte berätta när jag var liten men ingen vuxen lyssnade på mina signaler då jag vet hur jobbigt jag tycket att det var att försöka berätta.

Så ts, ta det här på allvar. Prata och lyssna på din dotter hur hon känner och tänker om det som hon har fått vara med om. Stötta henne!

Ni andra, ni har inte den blekaste aning om hur det känns att bli utnyttjad mot sin vilja!!

• Indianica

Tycker det är rätt och riktigt att separarea barnen helt. Det låter inte sunt att en 12-åring gör något sådant mot en sjuåring som han tror sover. Han må vara ett barn, men han behöver onekligen vuxna som hjälper honom att sätta gränser gentemot yngre barn. Jag tycker pojken behöver en BUP-kontakt, så allvarligt ser jag på det.

• Anonym (Bena ur detta)

Det där sista vet du absolut ingenting om.

/Ännu en i statistiken, avd allvarligare slaget

• Anonym (.)

Hoppas att det går att reda ut om han har gjort något mot de andra två flickorna också. Det verkar ju så, om den ena är rädd för nätterna och den andra vägrar dela sovrum med honom helt plötsligt (och mamman är orolig). Hoppas att tjejerna kan känna sig så pass trygga att de vågar berätta. Det är ju en uppgift för BUP också.

Det behöver göras även för styvsonens skull. Han lär inte kunna få tillräcklig hjälp förrän ni ser vidden av problemet.

• Anonym (gs)
    Anonym (En i statistiken) skrev 2014-09-10 16:29:27 följande:

Det är skrämmande att läsa vad alla skriver, vad de tycker gränsen går om sexuella övergrepp och åldrar på barn.

Som 5-6 åring blev jag sexuellt utnyttjad av min styvbror som var då 17-18 år. Nu var han äldre än pojken i fråga men för mig spelar det ingen roll. Jag upplevde också "tungleken", onani med mera. Dock höll jag allt det där hemligt i över 15 år. Ingen visst varken när det hände eller senare. Jag har mått dåligt många gånger, haft problem med pussar av det slag, närhet. Minnena finns där och dyker upp i vissa situationer. 

Jag polisanmälde händelsen när jag blev vuxen. Jag har gått i terapi och idag kan jag leva med det men jag kommer aldrig glömma det som jag har varit med om. Styvbrodern har bett om ursäkt öga mot öga till mig.

Jag vet att den dagen jag får barn, då ska jag ta minsta tecken på största allvar. För jag försökte berätta när jag var liten men ingen vuxen lyssnade på mina signaler då jag vet hur jobbigt jag tycket att det var att försöka berätta.

Så ts, ta det här på allvar. Prata och lyssna på din dotter hur hon känner och tänker om det som hon har fått vara med om. Stötta henne!

Ni andra, ni har inte den blekaste aning om hur det känns att bli utnyttjad mot sin vilja!!

En fråga, vilka tecken ska man titta efter? Jag har själv en styvson som är mycket äldre än min dotter, tolv år nu och hon två. Hon var ett mycket efterlängtat syskon och han ville va med henne hela tiden. Jag tror han är beskyddande och ansvarsfull men kan inte låta bli att tänka att det vore så lätt för honom om han fick en sån idé. Han vill gärna va ensam med henne, hon avgudar honom, han vill gärna vara nära henne. Allt det kan vara helt normalt men jag vill vara vaken samtidigt som jag inte vill vara paranoid. Han vill gärna vara med vid skötbordet, något jag börjar tycka är olämpligt ju äldre hon blir. Ska man sätta gränser bara för att? Vilka tecken skulle du önskat att dina föräldrar såg? Fanns det tecken på honom som de kunde ha sett?

Tack för din berättelse. Kändes det bättre att han bad om ursäkt?

Och ts, allt stöd till dig och dina döttrar.
  • Anonym (En i statistiken)
    Anonym (gs) skrev 2014-09-10 17:38:08 följande:

En fråga, vilka tecken ska man titta efter? Jag har själv en styvson som är mycket äldre än min dotter, tolv år nu och hon två. Hon var ett mycket efterlängtat syskon och han ville va med henne hela tiden. Jag tror han är beskyddande och ansvarsfull men kan inte låta bli att tänka att det vore så lätt för honom om han fick en sån idé. Han vill gärna va ensam med henne, hon avgudar honom, han vill gärna vara nära henne. Allt det kan vara helt normalt men jag vill vara vaken samtidigt som jag inte vill vara paranoid. Han vill gärna vara med vid skötbordet, något jag börjar tycka är olämpligt ju äldre hon blir. Ska man sätta gränser bara för att? Vilka tecken skulle du önskat att dina föräldrar såg? Fanns det tecken på honom som de kunde ha sett?

Det du skriver behöver inte betyda mer än att han är intresserad av bebisen. Du kan ju hålla koll på hur lillasyster beter sig när han leker med henne eller så. Blir hon ledsen, gnällig, orolig när de är tillsammans så kan man ju börja undra. Så pass små barn som 1-2 år brukar ju visa om de är missnöjda på något sätt. Vill han klä på henne tex pyjamas på kvällarna? Han kan ju bara vara glad att ha fått ett syskon och vill hjälpa till. Hon kanske inte pratar så mycket, så långa meningar men du kanske kan fråga henne om hon tycker om sin storebror, om han är snäll och såvidare. Skiner hon upp när hon pratar om honom är det nog ingen fara. Tvekar hon och ser ut att dölja något kan du ju fråga försiktiga frågor om honom.

Jag hade nog velat att mina föräldrar ställde frågor då jag aldrig ville va hos min pappa. Jag har ju pratat med dom båda om det och de tänkte aldrig på att något kunde ha hänt. Gillade inte min styvmamma heller så de trodde att det berodde på henne. Men jag ber till alla föräldrar att lyssna på sina barn!

En ursäkt räcker egentligen inte långt i det fallet. Jag hade ju velat få en dom på honom men det blev inte så. Frågan på varför han gjorde det visste han ju inte. Klassiskt svarat! Men som sagt bad han om ursäkt för att ha orsakat mig lidande under flera års tid. Jag kommer inte längre med mina frågor så det får duga ändå. Han erkände för mig iaf.

Tack för att du tog dig tid att läsa vad jag skrev!
  • Anonym (överdrift)
    Anonym (gs) skrev 2014-09-10 17:38:08 följande:

Så du ska alltså börja hålla ett vakande öga på din styvson så han inte utsätter sin syster för sexuella övergrepp, eftersom han är glad i henne? Är du orolig över att hon ska råka ut för nåt sånt så ska du nog inte bara hålla ett öga på styvsonen, utan även andra närstående som hon kommer i kontakt med.
  • Ess
    Anonym (Arg) skrev 2014-09-10 14:58:54 följande:

Oj;

Eftersom jag (och senare även soc) tyckte att barnen skulle separeras för att de ska vara trygga. Det handlar om fyra dagar mindre i månaden så pojken är här samma dagar flickorna är hos sin pappa. Det handlar inte om att någon inte ska få vara här MEN mina barns trygghet går före och att sopa saker under mattan lär knappast någon av ungarna vad som är rätt eller fel. Att utforska sin sexualitet- fine! Att utforska den på en som är nästan hälften så gammal, som sover. Nej! Aldrig! Ingen annan ska få ta sig friheter på det viset och båda mina sjuåringar har haft otroligt svårt att sova på nätterna här. Inte hos sin far! Detsamma gäller halvsystern hemma hos sin mamma- senaste året har hon vaknat vid 2-tiden på nätterna också- men inte hemma hos sin far. Det är ett oroväckande tecken på att det kanske finns något att oroa sig för. Även mamman har har haft ångest, varit orolig och inte vetat hur hon ska hantera det.

Jag tycker att du agerat helt rätt. Dina barns rätt till ett tryggt hem går långt före hans sons behov av att stoppa tungan där den inte hör hemma.
  • Anonym (Arg)

"En i statistiken";

Tack för dina ord! Det är fruktansvärt det du fick genomlida!

• Ess
    Anonym (Oj) skrev 2014-09-10 14:47:04 följande:

Det här tycker jag låter som att du inte vill ha honom hemma:

"Min man var inte glad över att få ha sonen mindre men det var det alternativet eller skilsmässa han hade att välja på för jag kan inte låta mina barn vara otrygga i hemmet, då skulle jag flyttat omgående"

Det här tyder också på att du inte vill ha med honom att göra och sättet du agerar på visar att du bryr dig inte om honom, vilka problem han har och vilken hjälp han kan få. Kontakten på soc är ett straff och det tycker du är bra?!?
     "Min styvson ska på möte med soc imorgon (utan föräldrar). Jag tycker det är rätt åt honom medans pappan tycker synd om pojken som vanligt. Suck!"

Det här tycker jag tyder på att ni har misslyckats totalt med att få er familj till EN familj. Det ska inte spela någon roll vilka som är biologiska barn och inte.
    "Jag har inte sagt att det är fel att föräldrarna älskar sitt barn, det är väl ändå rätt självklart. Min man är inte förälder till min dotter som blev utsatt för det här övergreppet (jajamen, övergrepp!). Skulle det varit vår gemensamma dotter kanske han skulle reagerat starkare. Mina barn och andras ungar ni vet"

Jag tycker också att din sambo verkar vara en mes. Han ska väl inte behöva välja mellan dig och sitt barn om barnet har problem. Man söker hjälp tillsammans om det behövs. Bup verkar inte alls ha tagit så allvarligt på det, de vill bara dumpa ärendet på soc.

Hade det gällt mina barn så hade jag varken brytt mig om pojken eller velat se honom i mitt hem mer. Efter en sådan grej så hade han gjort bäst i att inte komma inom synhåll för mig.
Svar på tråden Min styvson antastade min dotter.