• Tacksamt

så lätt sparade jag in 39kr/mån

Hej.
    Jag har precis sparat in 39kr/månad genom att ansluta en räkning till efaktura.

• Svar på tråden så lätt sparade jag in 39kr/mån
  • Fidelisen
    Tacksamt skrev 2014-10-16 15:27:54 följande:

Hyran höjs varje år,kommer det som en överaskning för dig?

Jag räknar högt med att min hyra kommer höjas nånstans mellan 20-50kr/månad från och med nästa år..får se vad det blir.spännande ;)

Normala människor tycker dock inte att höjning av hyran är spännande, på ett positivt sätt.

sist vi bodde i hyresrätt höjdes hyran från 2900 kronor till 3800 kronor på fem år utan standardhöjning. Inte alls spännande fastän vi hade råd.
  • Chrysabelle
    Fidelisen skrev 2014-10-16 15:37:59 följande:
    Normala människor tycker dock inte att höjning av hyran är spännande, på ett positivt sätt.

sist vi bodde i hyresrätt höjdes hyran från 2900 kronor till 3800 kronor på fem år utan standardhöjning. Inte alls spännande fastän vi hade råd.
    Jag tror det är för att ts ska kunna skratta åt de grannar som inte kan bo kvar på grund av hyran. Hon kommer väl sitta och titta ut på när de kör flyttlass.
  • Tacksamt
    Chrysabelle skrev 2014-10-16 15:29:44 följande:
    Fast man jobbar inte ihop de pengarna iofs. Jag inser att det egentligen, om man ska hårddra det, är ett bidrag. Jag anser också att det är mycket bra att det finns ett skyddsnät i samhället.
    Nej,det är inget bidrag,det är en försäkring,som alla har rätt til om de uppfyller vilkoren,som vilken försäkring som helst :)
    *hänvisar till socialförsäkringsbalken*

• Chrysabelle
    Tacksamt skrev 2014-10-16 15:43:16 följande:
    Nej,det är inget bidrag,det är en försäkring,som alla har rätt til om de uppfyller vilkoren,som vilken försäkring som helst :)
    *hänvisar till socialförsäkringsbalken*
    Det är ett bidrag. Du gör inget för att få dessa pengar. Om de bestämmer sig för att ta bort det så finns det inga pengar att hämta.

Det är en del av skyddsnätet vi har i Sverige, där sjuka människor kan få bidrag för att överleva.
  • Jennie med ie
    Chrysabelle skrev 2014-10-16 15:29:44 följande:
    Fast man jobbar inte ihop de pengarna iofs. Jag inser att det egentligen, om man ska hårddra det, är ett bidrag. Jag anser också att det är mycket bra att det finns ett skyddsnät i samhället.
    På sätt och vis har man ju "jobbat ihop" pengarna om de bygger på ens SGI så att säga. 

Men ett minst lika stort problem som överkonsumtion anser jag är att många tar detta skyddsnät för givet, som inte inser att det inte är en peng du betalat in till dig själv ("jag har inte varit sjukskriven innan så nu är det min tur, jag betalar faktiskt det själv med skatten") utan att hela systemet bygger på att de som kan försörja sig själv via t ex arbete gör det så att de som verkligen inte kan också kan få en rimlig levnadsstandard.
  • Jennie med ie
    Aniiee skrev 2014-10-16 15:14:44 följande:
    Sa stora gnällkäringen =)

JAG tycker att det är onödigt att lägga 200 kr på vitaminer och Omega-3. Det tycker inte min läkare. 

Folk tycker att det är onödigt/jobbigt att få höjd hyra/högre ränta (du får aldrig höjd ränta eller? Du Skulle inte tycka att det var födjävligt om din hyresvärd höjde hyran med en femhundring imorgon?).

Har råd? Ja. Reagerar på att saker förändras? Ja. Det gör alla. Rätt att ventilera sin reaktion? Självklart. Tycker man inte att andra får reagera på förändringar i sina liv, stora eller små, så ska man hålla käften själv i första hand.
    Senast jag tog en helkväll ute muttrade jag över att ölen var dyrare än gången innan. Men det innebar inte att jag inte hade råd med den
  • Chrysabelle
    Jennie med ie skrev 2014-10-16 15:47:53 följande:
    På sätt och vis har man ju "jobbat ihop" pengarna om de bygger på ens SGI så att säga. 

Men ett minst lika stort problem som överkonsumtion anser jag är att många tar detta skyddsnät för givet, som inte inser att det inte är en peng du betalat in till dig själv ("jag har inte varit sjukskriven innan så nu är det min tur, jag betalar faktiskt det själv med skatten") utan att hela systemet bygger på att de som kan försörja sig själv via t ex arbete gör det så att de som verkligen inte kan också kan få en rimlig levnadsstandard.
    Det är just det hela skyddsnätet bygger på, är man inte extremt hög lön så har man troligen inte arbetat ihop det.
  • Jennie med ie
    Chrysabelle skrev 2014-10-16 15:50:39 följande:
    Det är just det hela skyddsnätet bygger på, är man inte extremt hög lön så har man troligen inte arbetat ihop det.
    Inte exakt de kronorna, men själva ersättningens storlek.
  • Jennie med ie
    Jennie med ie skrev 2014-10-16 15:54:09 följande:
    Inte exakt de kronorna, men själva ersättningens storlek.
    Till skillnad från rena bidrag som inte är ersättning för förlorad ord. inkomst.
  • Aniiee
    Jennie med ie skrev 2014-10-16 15:49:04 följande:
    Senast jag tog en helkväll ute muttrade jag över att ölen var dyrare än gången innan. Men det innebar inte att jag inte hade råd med den
    Och jag muttrar ständigt över priserna på teaterbiljetter. De går väl upp 200% i kvarten eller så. Tungan ute
    Never give up...No one knows what's going to happen next. - L. Frank Baum
Svar på tråden så lätt sparade jag in 39kr/mån