• Tacksamt

så lätt sparade jag in 39kr/mån

Hej.
    Jag har precis sparat in 39kr/månad genom att ansluta en räkning till efaktura.

• Svar på tråden så lätt sparade jag in 39kr/mån
  • Chrysabelle
    Tacksamt skrev 2014-10-16 10:42:55 följande:
    Haha,vilka tolkningar du gör ;)
    Fast du anser ju att alla ska leva som du. Du borde vara glad att folk arbetar och fixar skattepengar, så du kan få din sjukersättning.
  • Tacksamt
    Jennie med ie skrev 2014-10-16 10:44:11 följande:
    Det var ingen tolkning, det var fakta.
    HahA fakta??
    Har du kollat på lyxfällan?
    Har du läst tidningar?
    Läser du ekonomisidor?
    Då borde du precis som jag ,veta hur det står till med mångas ekonomi runt om i landet...;)
    Det är många som sitter illa till,men det syns ju inte för de harnya hus,nya bilar,båtar osv..
    Visst finns det de som klarar av sin ekonomi (däribland jag själv utan varesiglån eller kreditkort) vi är helt enkelt uppvuxna med den uppfostran att man klarar sig på det man får in och gör det bästa utav det.
    Är ju hur många som helst som sitter med löneutmätningar.

• Virriga Vera
    Tacksamt skrev 2014-10-16 10:23:04 följande:
    Självgod? Nej realist kallas det! :)
    Hmmm, en självgod realist kanske, men inte enbart realist. Och det enbart av den anledningen att du hela tiden och alltid utgår från din verklighet och tror att det är en sanning.
  • Chrysabelle
    Tacksamt skrev 2014-10-16 10:51:48 följande:
    HahA fakta??
    Har du läst tidningar?
    Läser du ekonomisidor?
    Då borde du precis som jag ,veta hur det står till med mångas ekonomi runt om i landet...;)
    Det är många som sitter illa till,men det syns ju inte för de harnya hus,nya bilar,båtar osv..
    Visst finns det de som klarar av sin ekonomi (däribland jag själv utan varesiglån eller kreditkort) vi är helt enkelt uppvuxna med den uppfostran att man klarar sig på det man får in och gör det bästa utav det.
    Nej, det är inte många som sitter illa till. De flesta har planerat sin ekonomi, och har råd med saker och ting. Det är inte hur många som helst som har löneutmätningar.

Det är saker du tror, men vi alla vet att du inte har någon större verklighetsuppfattning. Det var du som trodde du och din dåvarande sambo sparade 100 % av er inkomst bara för att han sparade 50 % och du sparade 50 %. Ser du, ingen som helst verklighetsuppfattning.
  • Jennie med ie
    HahA fakta??
    Har du läst tidningar?
    Läser du ekonomisidor?

Ja de två meningarna jag skrev, läs dem gärna igen, var fakta. Ingen tolkning i närheten. Att det sedan FINNS personer som kinsumerat över sina tillgångar och som inte har koll på ekonomin är en annan sak som dock ingen här säger emot.
  • Virriga Vera
    HahA fakta??
    Har du läst tidningar?
    Läser du ekonomisidor?
    Som tur är så är varken lyxfällan eller skräckreportagen i tidningarna så som det ser ut för majoriteten av sveriges befolkning. Naturligtvis så är dessa historier sanna för en liten del av befolkningen, men långt ifrån de massor som du vill göra gällande.
  • Kjell2
    HahA fakta??
    Har du läst tidningar?
    Läser du ekonomisidor?

Jag har koll på fakta. De absolut  flesta svenska hushåll ligger inte hos kfm, har inte löneutmätning.

De flesta hushåll har en positiv nettoförmögenhet och många över 100 000 kr.
    De flesta hushåll klarar sin ekonomi

• Virriga Vera
    HahA fakta??
    Har du läst tidningar?
    Läser du ekonomisidor?

Det är ju faktiskt ännu fler som INTE sitter med löneutmätningar. Du skriver som om det vore ett motsatsförhållande i att klara sin ekonomi (inga skulder, inga kreditkort, nya bilar, båtar et.c) och att inte klara sin ekonomi (skulder, kreditkort, nya bilar, båtar et.c). Det är ju inte sant att det är så.
  • Tacksamt
    Virriga Vera skrev 2014-10-16 11:32:05 följande:

Det är ju faktiskt ännu fler som INTE sitter med löneutmätningar. Du skriver som om det vore ett motsatsförhållande i att klara sin ekonomi (inga skulder, inga kreditkort, nya bilar, båtar et.c) och att inte klara sin ekonomi (skulder, kreditkort, nya bilar, båtar et.c). Det är ju inte sant att det är så.
    Fast om man har pengarna,varför då ta en grej för 5,000kr på avbetalning/kredit?
    Det är ju där kuggen sitter,folk binder upp sin ekonomi på avbetalningar.
    Istället för att spara 2månader,så tar de detpå avbetalning och en struntsumma varje månad i många månader..binder upp ekonominför många månader framåt!

• Kjell2
    Tacksamt skrev 2014-10-16 11:43:15 följande:
    Fast om man har pengarna,varför då ta en grej för 5,000kr på avbetalning/kredit?
    Det är ju där kuggen sitter,folk binder upp sin ekonomi på avbetalningar.
    Istället för att spara 2månader,så tar de detpå avbetalning och en struntsumma varje månad i många månader..binder upp ekonominför många månader framåt!

Ja, det kan man undra men att köpa något på avbetalning innebär inte att ens ekonomi är ur balans och kfm med löneutmätning inom sex månader.

De allra flesta som köper på avbetalning betalar av sina skulder i tid. Sen att det inte alltid är värdens bästa grej att göra är en annan sak. Både genom att det blir dyrare och att man binder sig.

Som att gå på krogen och köpa sprit. Dyrt och onyttigt. men inte leder det med automatik till alkoholism och ekonomisk ruin.
Svar på tråden så lätt sparade jag in 39kr/mån