• Manelma

BF Juni 2015

Hej! 

Denna tråd är skapad för alla er som väntar bebis i juni 2015. Här kan vi följas åt igenom alla faser av graviditeten. Alla är välkomna! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-10-23 08:33
    Lägger till länken för bildtråden in och lägg ut bilder på era magar!! :)

www.familjeliv.se/forum/thread/74195852-bild-forum-for-bf-juni-2015

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-05 22:07
    Tack vare duktiga Millie finns det nu en tråd för BF-listan som kommer att uppdateras just där, den kan alla ni som vill vara med i tråden skriva in sig i samt också ändra och uppdatera allt eftersom alla får mer exakta BF-datum.

Det finns också en Facebookgrupp som TwinkyWinky har skapat för alla som väntar bebis i maj - juni 2015, är du intresserad av att ansluta till gruppen kontakta då TwinkyWinky så hjälper hon dig in. Gruppen är hemlig och det innebär att ingen utanför gruppen kan läsa vad som skrivs eller se vilka som ingår i gruppen utanför den. Välkomna att ansluta!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-05 22:08
    Adressen till BF- listan : www.familjeliv.se/forum/thread/74291023-bf-listan-for-traden-bf-juni-2015/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-10 20:29
    Korrigerad stavning på personen att kontakta vid inträde till Facebookgruppen.
    TinkyWinky heter hon så klart och inget annat.
    Bifogar också länk till hennes profil. www.familjeliv.se/user/presentation/view/tinkywinky
    DMa henne för att komma med.
  • Svar på tråden BF Juni 2015
  • VioloLaviose

Återigen bevisar min barnmorska att det är värt att köra några mil til henne istället för att gå lokalt. Hon förstod min rädsla jag har pga min historia och har bokat in ett vul !

• ÄlskarMina
    Gozzan skrev 2014-10-13 10:14:54 följande:

Nä, var in på södersjukhuset i sthlm men hon kunde inte avgöra där om det var ett missfall utan hon ville att jag skulle kontakta min klinik i umeå. Så nu sitter jag och väntar på att dom ska ringa upp.

Stor kram!
    ·¨`*·.¸¸.*Nova -04, Arvid -10*.¸¸.·*¨`·
  • micra
    avenell skrev 2014-10-13 11:56:26 följande:
    Tack snälla micra för ditt svar! Jag ska försöka att inte oroa mig för flytningarna. I min förra graviditet som var en komplett mola hade jag inga blödningar alls. Läkarna tyckte att det var jättemärkligt då det tydligen är väldigt vanligt vid mola. Nu blir jag nojig att det är en ny mola då jag har färgade flytningar.

Usch vad man oroar sig! Jag ska få göra vul på sjukhuset i vecka 8-10 så jag får försöka att stå ut tills dess. Är 6+0 idag.

Vilken vecka är du i?
    Vad innebär en komplett mola? Jag försökte googla men blev inte så mycket klokare av det jag läste. Har du större risk att råka ut för det igen när du haft det en gång?

Skönt att ha ett vul planerat, då vet du ju att du kommer att få ett kvitto på att allt är bra ganska snart!

Enligt sista mensen är jag i v 6+3 men jag har lång menscykel så är ganska säker på att jag blir flyttad någon vecka vid ul.
  • avenell
    micra skrev 2014-10-13 12:49:53 följande:

Vad innebär en komplett mola? Jag försökte googla men blev inte så mycket klokare av det jag läste. Har du större risk att råka ut för det igen när du haft det en gång?

Skönt att ha ett vul planerat, då vet du ju att du kommer att få ett kvitto på att allt är bra ganska snart!

Enligt sista mensen är jag i v 6+3 men jag har lång menscykel så är ganska säker på att jag blir flyttad någon vecka vid ul.

En mola innebär att det bildas en massa tumörer i livmodern när ägget befruktas. Partiell mola är vanligast och där finns både ett foster och tumörer. I en komplett mola finns det bara tumörer. Alla symptom är som en graviditet och hcg-värden är oftast onormalt höga. Jag mådde fruktansvärt dåligt under vecka 6-11. Som tur var upptäcktes molan vid ett ultraljud i vecka 11, annars kan graviditeten fortsätta och magen växer av tumörerna.

Risken för mola första gången är 0,1%. Risken att få det ytterligare än gång är 1%. Jag har såklart oddsen på 99% på min sida så jag försöker att inte oroa mig!

När kommer du att göra ul?
  • micra
    avenell skrev 2014-10-13 13:30:46 följande:
    En mola innebär att det bildas en massa tumörer i livmodern när ägget befruktas. Partiell mola är vanligast och där finns både ett foster och tumörer. I en komplett mola finns det bara tumörer. Alla symptom är som en graviditet och hcg-värden är oftast onormalt höga. Jag mådde fruktansvärt dåligt under vecka 6-11. Som tur var upptäcktes molan vid ett ultraljud i vecka 11, annars kan graviditeten fortsätta och magen växer av tumörerna.

Risken för mola första gången är 0,1%. Risken att få det ytterligare än gång är 1%. Jag har såklart oddsen på 99% på min sida så jag försöker att inte oroa mig!

När kommer du att göra ul?
    Så i ditt fall fanns det inte något foster från första början eller förstår jag fel då? Hur länge sen var det? Mår du helt bra efter det idag (fysiskt menar jag) eller ger det några men?

Ja det var bra odds! :)

Jag vet inte när jag ska göra ul. Har inte bett om något extra och gör jag inte det så blir det ju rul i v 19 ungefär. Fick ett MA tidigare i år så om jag skulle märka att alla symptom försvinner kommer jag be om ett vul. Kanske att jag gör det ändå, har inte riktigt bestämt mig än.
  • Mirella

Idag ringde jag mvc och ska på inskrivning om nån månad men ska få komma på hälsosamtal om 2 veckor, så fråga jag om jag kunde få komma till nån dietist då jag kämpar med vikten redan, fick höra att här i kommunen har dietister gratis info imorgon och så kunde jag chatta med dem på ons så då ska jag var med, sen på ons em kunde jag få samtala med sjukgymnaster om jag ville (har skadat mitt knä) men det får vi se om jag är med på.

Å vad jag längtar till inskrivningen nu :)

• Hemlig78
    Fläderpärlan skrev 2014-10-13 10:44:48 följande:

Så roligt grattis, jag ska också på vul v.44, är väl då i vecka 8 (7+2) tror jag, vet du hur vanligt det är att hjärtat inte slår, är det det som kallas missed abortion, jag är jätterädd för att hjärtat inte ska slå, kan inte riktigt tro på den här graviditeten förändring efter ultraljudet... Grattis igen!

v44, det var några dagar kvar :) hihi hoppas det kommer vara positiva ord du får :)

Tackar
    VioloLaviose skrev 2014-10-13 12:05:54 följande:
    Alltså så tidigt kan det diffa på dagar rejält har jag märkt. Min sista graviditet skulle inte ens funnits när jag plussade om man gick efter vul. Dessutom skiljde det inte flera veckor på ditt foster ändå så, tror definitivt du bara kan släppa det och slappna av :)
    Tackar för lugnande ord .

• SonjaN

Plussade igår och går idag in i vecka sex :)

Fick missfall i juli detta året och trodde inte vi skulle lyckas så fort igen.

Är glad samtidigt som jag är väldigt rädd för samma utgång igen.

• Elsa83
    skorstenen skrev 2014-10-13 07:53:02 följande:

Jag går ner i vikt.

Gjorde det en av mina förra graviditeter men då mådde jag illa. Det gör jag inte nu. Jag är 1.75 och väger nu 66 kilo. Har gått ner 1.5 kilo på mindre än en och en halv vecka. Får inte i mig mer mat heller. Vad äter ni ungefär på en dag?

Ojjar mig nu. Men lär gå upp sen ;)

Tror inte det är någon fara, äter du inte mer än innan så går du ner i vikt eftersom sin ämnesomsättning ökat. Jag har råkat gå ner 2,5kg sen två månader tillbaka, utan att må illa.

Bara bra att inte gå upp för mkt i vikt. Men såklart ska man inte banta. Då kan massa gifter i fettet frigöras.
  • avenell
    micra skrev 2014-10-13 13:42:33 följande:

Så i ditt fall fanns det inte något foster från första början eller förstår jag fel då? Hur länge sen var det? Mår du helt bra efter det idag (fysiskt menar jag) eller ger det några men?

Ja det var bra odds! :)

Jag vet inte när jag ska göra ul. Har inte bett om något extra och gör jag inte det så blir det ju rul i v 19 ungefär. Fick ett MA tidigare i år så om jag skulle märka att alla symptom försvinner kommer jag be om ett vul. Kanske att jag gör det ändå, har inte riktigt bestämt mig än.

Det stämmer att i mitt fall fanns det aldrig något foster, endast tumörer som växte. När molan upptäcktes kände jag mig verkligen lurad av kroppen som på alla sätt signalerade att jag var gravid med ett barn.

Det var i juni 2013 som molan upptäcktes. Jag mår bra fysiskt och psykiskt nu men det var ett tufft år.

När fick du MA? Kände du själv att något var fel?