• Manelma

BF Juni 2015

Hej! 

Denna tråd är skapad för alla er som väntar bebis i juni 2015. Här kan vi följas åt igenom alla faser av graviditeten. Alla är välkomna! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-10-23 08:33
    Lägger till länken för bildtråden in och lägg ut bilder på era magar!! :)

www.familjeliv.se/forum/thread/74195852-bild-forum-for-bf-juni-2015

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-05 22:07
    Tack vare duktiga Millie finns det nu en tråd för BF-listan som kommer att uppdateras just där, den kan alla ni som vill vara med i tråden skriva in sig i samt också ändra och uppdatera allt eftersom alla får mer exakta BF-datum.

Det finns också en Facebookgrupp som TwinkyWinky har skapat för alla som väntar bebis i maj - juni 2015, är du intresserad av att ansluta till gruppen kontakta då TwinkyWinky så hjälper hon dig in. Gruppen är hemlig och det innebär att ingen utanför gruppen kan läsa vad som skrivs eller se vilka som ingår i gruppen utanför den. Välkomna att ansluta!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-05 22:08
    Adressen till BF- listan : www.familjeliv.se/forum/thread/74291023-bf-listan-for-traden-bf-juni-2015/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-10 20:29
    Korrigerad stavning på personen att kontakta vid inträde till Facebookgruppen.
    TinkyWinky heter hon så klart och inget annat.
    Bifogar också länk till hennes profil. www.familjeliv.se/user/presentation/view/tinkywinky
    DMa henne för att komma med.
  • Svar på tråden BF Juni 2015
  • Frallanz

Fläderpärlan: Jag försöker att tänka att det är en bebis där inne och inte ett missfall, jag är räddför själva graviditeten så för mig är det blandade känslor. Livrädd för missfall också såklart. Jag hoppas du mår bättre snart. Styrkekramar!

Milie: Tusen tack för råden! Jag försöker att intala mig själv att det är helt normalt, men är så rädd att ela gravfiteten ska kännas såhär..

Hoppas på att det försvinner snart!

• Paulas mamma

jag har en fråga ang sötningsmedel. hur resonerar ni gällande diverse sötningsmedel typ sprite zero (försöker undvika cola/koffein, det räcker med mitt kaffe) lågkalorisylt från önos, steviaketchup osv?? har massa sådana produkter hemma då jag ätit lchf innan jag blev gravid, har dessutom steviadroppar, sukrin melis, sukrin gold och sötströ som jag haft till bakning. helt förbjudet nu?

• eko my
    Fläderpärlan skrev 2014-10-17 12:49:09 följande:

Jag har en konstig fråga... Inatt kände jag hur det liksom stack till i underlivet, jag vaknade liksom till av det och trodde nästan att jag har påväg att kissa på mig, så jag gick på toaletten och kissade... Jag var och simmade igår och jg vet av gamla erfarenheter att man har lätt att få urinvägsinfektion efterb badhus besök (iallafall fall jag) vad tror ni? Har ni känt detta?

vad jag vet kan det sticka och ha sig lite i underlivet när man är gravid. om det är uvi så kommer du nog känna det när du kissar, för det känns verkligen (svider typ). Luktar även speciellt om urinen då. Förmodligen var det bara något tillfälligt är min gissning för jag tror jag känt något liknande någon gång. Som ett hugg liksom. Vet inte vad det beror på dock.
  • Nhv
    lillafii skrev 2014-10-17 12:58:54 följande:

Idag fick jag äntligen tag i kvinnokliniken och kunde boka in en tid för vårt KUB. Är det fler som väljer att göra det?

I vårt län är det något som dom erbjuder alla, vet att vissa ställen gör de först till de över 35.

Ska bli mysigt att tjuvkika på pyret i magen då. Men känns så långt till 28/11 och speciellt eftersom jag inte direkt känner mig gravid alls. Är bara trött (men får sova dåligt på nätterna pga sonen) annars mår ja som vanligt.

Ja har valt o göra KUB. Ska dit 12/11 o kommer då vara i vecka 12. Tycker bara de känns långt bort, vill se om de är nå liv i magen nu helst!
  • eko my
    lillafii skrev 2014-10-17 12:58:54 följande:

Idag fick jag äntligen tag i kvinnokliniken och kunde boka in en tid för vårt KUB. Är det fler som väljer att göra det?

I vårt län är det något som dom erbjuder alla, vet att vissa ställen gör de först till de över 35.

Ska bli mysigt att tjuvkika på pyret i magen då. Men känns så långt till 28/11 och speciellt eftersom jag inte direkt känner mig gravid alls. Är bara trött (men får sova dåligt på nätterna pga sonen) annars mår ja som vanligt.

gör du rätt i, jag ska med göra KUB har jag tänkt. Gjorde det med tvåan och det var supermysigt att se en lite sprättare där inne. Sen tyckte jag det var rätt skönt att veta att inte fanns chans för kromosomförändringar med. Jag menar, jag skulle Aldrig göra abort även fast chansen var stor, men jag vill ha tid att förbereda mig för sånt.
    Här frågar dom alla tror jag, jag var 29 när jag blev erbjuden.

Hur gammal är din son?
  • eko my

förresten, någon som vet om det finns något man kan ta mot illamående när man ska åka tåg. jag mår så grymt illa på tåg i vanliga fall och nu lär det inte vara bättre. I vanliga fall brukar jag ta postafen eller Calma, men bpda har lite observandum på bipacksedeln tycker jag. Någon som tycker att sådant armband hjälper? Eller vad ska man göra?

• Lg85
    Paulas mamma skrev 2014-10-17 13:34:22 följande:

jag har en fråga ang sötningsmedel. hur resonerar ni gällande diverse sötningsmedel typ sprite zero (försöker undvika cola/koffein, det räcker med mitt kaffe) lågkalorisylt från önos, steviaketchup osv?? har massa sådana produkter hemma då jag ätit lchf innan jag blev gravid, har dessutom steviadroppar, sukrin melis, sukrin gold och sötströ som jag haft till bakning. helt förbjudet nu?

Kul med en lchfare till. Slutat helt m lchf nu? Äter kolhydrater mer liberalt men vill inte ge efter för sockertjuven helt. Bm hade inga invändningar mot att jag fortsatte m lchf.

Angående sötningsmedel så verkar de vara ok, även stevia produkterna.

Dock innehåller lightläskerna ofta en fenylalaninkälla och den är inte bra
  • Amie
    eko my skrev 2014-10-17 14:13:57 följande:

förresten, någon som vet om det finns något man kan ta mot illamående när man ska åka tåg. jag mår så grymt illa på tåg i vanliga fall och nu lär det inte vara bättre. I vanliga fall brukar jag ta postafen eller Calma, men bpda har lite observandum på bipacksedeln tycker jag. Någon som tycker att sådant armband hjälper? Eller vad ska man göra?

Jag köpte seaband idag mot illamåendet och tycker det har hjälpt! Har en kollega som när han såg mina handleder sa "såna har jag när jag åker tåg " tydligen det enda som hjälpt hans åksjuka. Men är säkert individuellt!
  • Paulas mamma
    Lg85 skrev 2014-10-17 14:25:59 följande:
    Kul med en lchfare till. Slutat helt m lchf nu? Äter kolhydrater mer liberalt men vill inte ge efter för sockertjuven helt. Bm hade inga invändningar mot att jag fortsatte m lchf.

Angående sötningsmedel så verkar de vara ok, även stevia produkterna.

Dock innehåller lightläskerna ofta en fenylalaninkälla och den är inte bra
    jaså du också?
    Jag har inte vågat mig på pasta och bröd. ska försöka hålla mig borta från mjölet. Potatis, ris och bulgur/quinoa äter jag nu. och med det minskat på fettet. mycket fett + kolhydrater=ingen bra kombo för min vikt. Hade ju vart gött att kunna baka under graviditeten utan en massa socker. bakar mest med mandelmjöl, kokosmjöl, pofiber och fiberhusk.