• Manelma

BF Juni 2015

Hej! 

Denna tråd är skapad för alla er som väntar bebis i juni 2015. Här kan vi följas åt igenom alla faser av graviditeten. Alla är välkomna! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-10-23 08:33
    Lägger till länken för bildtråden in och lägg ut bilder på era magar!! :)

www.familjeliv.se/forum/thread/74195852-bild-forum-for-bf-juni-2015

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-05 22:07
    Tack vare duktiga Millie finns det nu en tråd för BF-listan som kommer att uppdateras just där, den kan alla ni som vill vara med i tråden skriva in sig i samt också ändra och uppdatera allt eftersom alla får mer exakta BF-datum.

Det finns också en Facebookgrupp som TwinkyWinky har skapat för alla som väntar bebis i maj - juni 2015, är du intresserad av att ansluta till gruppen kontakta då TwinkyWinky så hjälper hon dig in. Gruppen är hemlig och det innebär att ingen utanför gruppen kan läsa vad som skrivs eller se vilka som ingår i gruppen utanför den. Välkomna att ansluta!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-05 22:08
    Adressen till BF- listan : www.familjeliv.se/forum/thread/74291023-bf-listan-for-traden-bf-juni-2015/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-10 20:29
    Korrigerad stavning på personen att kontakta vid inträde till Facebookgruppen.
    TinkyWinky heter hon så klart och inget annat.
    Bifogar också länk till hennes profil. www.familjeliv.se/user/presentation/view/tinkywinky
    DMa henne för att komma med.
  • Svar på tråden BF Juni 2015
  • Ettplusettlikamedtre
    Mla skrev 2014-11-11 12:14:21 följande:

Tack för all info! Men när får man göra ultraljud? kollar de inte så barnet lever loppan i magen?

Det beror på ditt landsting, här i Småland får man göra kub och ul i v 12 ca. Men sen ver jag att i andra landsting så är det inte förens runtinultraljud (rul) v18-20 där nån gång :)
  • kanien

Tack för all info! Men när får man göra ultraljud? kollar de inte så barnet lever loppan i magen?

I mitt landsting västmanland får man inget ul förens rutin ultraljudet i v.18-20, men jag ringde kvinnokliniken och sa att jag var skit orolig över om det levde eller inte och att jag skulle bryta ihop om jag inte fick veta nått förens runt v.19 så jag fick komma och kolla förra veckan i v.11
  • FruGnu

Det brukar ske runt vecka 18 ungefär.
  • Milie

Det är samma för mitt landsting Västernorrland. Det är inte förrän rutinultraljudet och det görs i vecka 18-19. Sen behöver man vara 35 år eller äldre för att göra KUB här. Så vi ska bekosta det själv och närmsta ställe för privata KUB är i Västerbotten, så vi får ta en liten tripp i början på nästa månad. Blodprovet kan jag ta var som helst för jag har fått remissen hem i brevlådan.

Skulle jag inte göra KUB så skulle jag betala för ett tidigt ultraljud. Det är ju bara några hundra kronor har jag för mig. Jag håller med er andra att det känns hemskt att vänta halva graviditeten innan man får visuell bekräftelse. Sen har jag en kompis som fick veta att inget levde då hon trodde hon var i vecka 20 och skulle göra RUL. Jag tänker inte (om jag kan förhindra det) spendera 20 veckor av mitt liv på något som ändå inte ens blir något.

Nu är jag så där oförskämt lugn och säker i min graviditet men jag är ju ändå realistisk och inser att saker KAN hända trots att jag verkligen tror att allt kommer gå fint.

• Liiten

Här i Sörmland så får man inte se nått förs vid rutin ultraljudet heller vilket jag tycker är tråkigt. Jag fick se min plutt pga magsmärtor när jag var på gynakuten.. Men ja, det är stört att man inte bekräftar graviditeten med ett vul i sammanband med inskrivning..
  • Olga89

Tycker att det är helt absurt att inte bekräfta graviditeten (mer än ett gravtest då) så pass sent! I Tyskland får man göra ett vul så fort man misstänker att man är gravid samt inskrivningssamtal i vecka 9-10. Därefter ytterligare 2 officiella ultraljud (men det brukar i praktiken bli fler). Jag har hittills gjort 3 vul och imorgon har jag inskrivningssamtal och är då i vecka 9+1. Ska bli spännande! :)
  • Mla

Ja, jag tycker allt detta låter tokigt! Jag är ju så nyfiken som ett barn på julafton. Man får väl förlita sig på gravsymptomerna fram tills rul att allt är ok.
    KUB test? Detta måste jag googla på? har aldrig fått kläm på vad det är.

Är nog egentligen precis som du Millie, ganska lugn och sansad med en realistisk tanke. :)

• Liiten
    Mla skrev 2014-11-11 13:19:34 följande:

Ja, jag tycker allt detta låter tokigt! Jag är ju så nyfiken som ett barn på julafton. Man får väl förlita sig på gravsymptomerna fram tills rul att allt är ok.

KUB test? Detta måste jag googla på? har aldrig fått kläm på vad det är.

Är nog egentligen precis som du Millie, ganska lugn och sansad med en realistisk tanke. :)

KUB test är ett sätt att berömma sannorlikheten att barnet får/har kromosonfel. Detta görs via ett blodprov och ett ultraljud. Kub-Kombinerat Ultaljud och Blodprov ;) Om jag inte fattat Google heeelt fel :D
  • pinglon

Mitt humör har varit förvånansvärt stabilt hittills men idag brast det. Dottern ville inte alls samarbeta när vi var på 4 års kontroll till bvc. Alltså inte alls, de fick inte väga henne, inte mäta, inte kolla något. Hon sa inte ett ord och bara vände sig undan. Jag fick riktigt kämpa med att hålla tårarna borta för jag kände mig så uppgiven, när vi gick ut rann tårarna. Hel knäppt, knappast första gången de haft besök av en 4 åring som inte vill samarbeta. 

Nåja, nu är vi hemma. Hon fick ny tid den 4.12 - då skickar jag maken ! ;)

• Milie

På ett vis kan jag ändå förstå att man väntar med att "dela ut" ultraljud. Det kan ju låta hemskt men egentligen så har ju inte vården något "livsansvar" för fostret förrän över halva graviditeten gått. Alltså då man kommit så långt att fostret skulle kunna överleva vid tidig födsel och man sätter in alla möjliga resurser för att rädda dess liv. Innan första halvan gått så är det ju ingen panik med något, om ni förstår hur jag menar. Därför kanske det känns onödigt att bekosta ultraljud så tidigt.

Jag tänker mig att det är därför man inte skrivs in förrän efter vecka 12 också. Man har bara ett eventuellt hälsosamtal innan dess. Alltså att 90% av missfallen ska hinna ske innan man lägger några pengar på graviditeten.

Sen kan det ju också bero på att man inte har gjort eller kan göra studier på hur mycket ultraljud påverkar fostret. Man antar ju bara att det är utan hälsorisk och därför vill man ju så klart göra så få som möjligt. Det kan ju mycket väl påverka fostret. Det BORDE egentligen påverka fostret kan man tycka.

KUB-testet gör man för att få en uppskattad sannolikhet för hur stor risken är att fostret har Downs, Edwards eller Pataus syndrom. Med andra ord trisomi 21, 18 eller 13. Trisomi = tre kromosomer. Det vanliga är två stycken av varje. Man gör ett blodprov och ett NUPP (mäta NackUPPklarning via ultraljud) och resultatet av detta vägs samman med moderns ålder och man får en sannolikhet. Jag tror 1:2 är sämst och som bäst kan man säkert få lägre än 1:20 000. Får man sämre än runt 1:200 rekommenderas man gå vidare med fostervattens- eller moderkaksprov för att få veta säkert.