• Anonym (Upprörd!)

Styvmamman ger mitt barn TREO!!!

I söndags fick jag reda på att styvmamman givit mitt barn TREO vid ett x-antal förkylningar under årens lopp.

Barnet är i förskoleålder.

Jag blev skitförbannad - och vet ni vad människan säger!?
    "Vi har bara TREO hemma. Alla i vårt hushåll äter TREO vid värk och förkylning. Det finns ingen anledning att köpa Alvedon eller liknande som endast en i hushållet använder. Det kommer sluta med att vi måste slänga mer än hälften."

Jag erbjöd mig att köpa ett sånt där kit från Apoteket (som heter typ "Barnapoteket", eller liknande), men hon sa bara "tack, men nej tack!".

Pappan hade åkt iväg timmarna innan jag hämtade barnet i söndags. han jobbar nämligen i ett annat europeiskt land varannan vecka. Men så snart han kommer hem så kommer jag att ta detta med honom, och hoppas på att han har mer vett i skallen än den där puckobruden. (Och NEJ, jag talar aldrig kränkande eller nedvärderande om varken pappan eller styvmamman, i barnets närhet).

Funderar nästan på att anmäla styvmamman, om hon fortsätter att ge mitt barn Treo.

• Svar på tråden Styvmamman ger mitt barn TREO!!!
  • Anonym (inte bra)
    Ess skrev 2014-09-23 17:43:35 följande:
    Varför är det hon som ger medicin. Det är väl pappans ansvar att göra det?
    Vill han ha barnet på umgänge så får han också sköta det, annars är det bättre att ts tar barnet på heltid.
    Eh, det ser ju olika ut i alla familjer. Om nu pappan är på jobb, i affären, på promenad, eller utomlands så är det väl självklart att styvmamman ger medicin? För den familjen är det kanske inga problem att hon tar detta ansvar. Hon har varit ihop med pappan sedan barnet var 1 år. Då är det rätt sunt att de har en bra egen relation. Även om vissa styvfamiljer väljer att ha det annorlunda.
  • Anonym (Kia)

Har hon egna barn? Man undrar ju om hon aldrig har brytt sig om att ta reda på vilken medicin son är lämplig för barn?

• Anonym (Upprörd!)
    Ess skrev 2014-09-23 17:46:19 följande:
    "Vi" gav Treo, då har väl pappan gett barnet, varför är du då sur på henne?
    Ja, givetvis är pappan "en bov i dramat" han också.
    Dock vet jag att det är hon som tar det yttersta ansvaret för hushållet i deras hem (så som barnpassning, städ, tvätt, mat, osv), så jag vet att det är hon som ger mediciner, borstar tänder, duschar, osv. - Jag har inget som helst problem med det dock. Nämnde det bara så att ni ska få nån slags bild över hur det fungerar i just deras hem.

Alltså, saken är ju den att jag inte hade varit så fly förbannad som jag är nu, om det visat sig att styvmamman (och pappan) inte kände till riskerna med Treo. Då hade det ju varit en helt annan sak - ett rent misstag, helt enkelt.
    Men nu känner iaf styvmamman till att man inte ska ge Treo till småbarn. Men hon avfärdade det hela som en "myt" och att det inte alls är någon fara att ta Treo någon gång då och då.
    För övrigt så har jag väldigt svårt att tro att pappan känner till riskerna med Treo. Jag tror inte ens att han vet om att medicinen de har hemma, heter just Treo - än mindre känner han till skillnaderna på Alvedon, Panodil, Treo, osv, osv, osv. Känner jag honom rätt, så ser han det bara som samma-lika läkemedel, fast med olika namn för att de säljs av olika företag.
    Jag har som sagt VÄLDIGT svårt att tro att barnets pappa skulle ge sitt barn något han kände till riskerna med.
    Det var ingenting jag misstänkte styvmamman för att göra heller - förns nu då. Hon känner ju uppenbarligen till riskerna, men avfärdar de som sagt som "myter".
    Det som gör mig mest arg är att hon vägrar köpa hem Alvedon (flytande - för barn). Inte ens när jag erbjöd mig att köpa hela "barnapoteks-kitet".
    Men, som sagt, fortsätter de att ge Treo - trots att jag skickar med flytande Alvedon - så kommer jag att göra en orosanmälan. Utan tvekan.
  • Sweet Sofia

Varför ENS ge smärtstillande/febernedsättande läkemedel till så små barn?!

• Anonym (tt)
    Sweet Sofia skrev 2014-09-24 00:51:13 följande:

• Chrysabelle
    Sweet Sofia skrev 2014-09-24 00:51:13 följande:

Eh, för att de har ont eller har feber. Vilken dum fråga.
  • Anonym (tt)
    Chrysabelle skrev 2014-09-24 12:46:32 följande:

Enligt rekommendationer bör man inte ge barn alvedon/liknande så länge barnet inte är allmänpåverkat av sin feber (oftast väldigt hög feber). Feber är ingen sjukdom utan bara ett symptom så barnet blir inte friskare av medicineras med febersänkande läkemedel. Istället maskerar man bara symptomen så att barnet orkar stoja och härja när det istället borde vila och sova. Dessutom tror vissa att feber sätter igång immunförsvaret och att det tar längre tid att bli frisk om man sänker febern med mediciner.
  • Anonym (tt)
    Chrysabelle skrev 2014-09-24 12:46:32 följande:

Och vilken smärta tänker du på? För den enda smärtan som jag rent spontant kommer på behöver behandlas med smärtstillande läkemedel hos småbarn är öroninflammation.
  • Chrysabelle
    Anonym (tt) skrev 2014-09-24 12:59:26 följande:
    Enligt rekommendationer bör man inte ge barn alvedon/liknande så länge barnet inte är allmänpåverkat av sin feber (oftast väldigt hög feber). Feber är ingen sjukdom utan bara ett symptom så barnet blir inte friskare av medicineras med febersänkande läkemedel. Istället maskerar man bara symptomen så att barnet orkar stoja och härja när det istället borde vila och sova. Dessutom tror vissa att feber sätter igång immunförsvaret och att det tar längre tid att bli frisk om man sänker febern med mediciner.
    Det finns det inga bevis för att det skulle göra. Bara för att ungen får febernedsättande, betyder inte det att ungen kommer börja stoja runt som en dåre. Din kanske gör det, men inte allas.

Man kan ha ont på många olika ställen, ont i huvudet, ont för man slagit i ett ben eller något. Men du anser kanske att barn inte känner smärta, lite som man gjorde för att spädbarn inte kunde känna smärta så man opererade dem utan smärtlindring.
    Det är en väldigt tråkig syn du har på saker och ting.
  • Anonym (tt)
    Chrysabelle skrev 2014-09-24 13:04:23 följande:

Det finns det inga bevis för att det skulle göra. Bara för att ungen får febernedsättande, betyder inte det att ungen kommer börja stoja runt som en dåre. Din kanske gör det, men inte allas.

Man kan ha ont på många olika ställen, ont i huvudet, ont för man slagit i ett ben eller något. Men du anser kanske att barn inte känner smärta, lite som man gjorde för att spädbarn inte kunde känna smärta så man opererade dem utan smärtlindring.

Det är en väldigt tråkig syn du har på saker och ting.

Det finns forskning som visar på att infektionen läker ut lite långsammare om man tar febernedsättande eftersom den hämmar aktiveringen av immunförsvaret negativt. Det är en anledning att INTE ge febernedsättande läkemedel till barn.

Dessutom bör man aldrig ge barn, särskilt spädbarn och småbarn, läkemedel om det inte är absolut motiverat på grund av att alla läkemedel har biverkningar, både kort- och långsiktigt. Feber i sig (= utan allmänpåverkan) är inte ett allvarligt tillstånd och ger inte upphov till något stort lidande. Googla själv på paracetamol + spädbarn som ett exempel bland många. Det är en till anledning till att INTE ge febersänkande läkemedel till barn.

Dessutom maskerar febersänkande läkemedel ett av infektionens symptom, febern. Det lurar kroppen att tro att den är friskare än vad den egentligen är. Vilket innebär att den sjuka riskerar att överanstränga sig istället för att vila och sova. Det behöver egentligen inte innebära att barnet stojar och river ner stället utan kan lika gärna handla om att det orkar lägga ett till pussel istället för att sova. Det är ytterligare en anledning till att INTE ge febersänkande läkemedel till barn.

Det är du som vill ge febersänkande läkemedel till barn. Och egentligen upp till dig att argumentera för hur det skulle vara motiverat. Så varsågod och rada upp fördelarna och förklara hur de överväger nackdelarna.

Ps. Det här handlar ej om smärta utan endast om feber.
Svar på tråden Styvmamman ger mitt barn TREO!!!