• Anonym (Dubbelmoral??)

halv naken kvinna, fri. täckt kvinna förtryckt ??

Varför är det så att när en kvinna klär sig i kort kjol och Bh nästan då är det hennes kropp hon får göra som hon vill MEN om hon vill täcka sin kropp och ha sjal eller burka då är det ståhej om att hon är tvingad eller förtryckt.. Sorry men whatsup with that? Ska man inte Låta alla människor göra vad dem vill med sin kropp? Jag tycker det är dubbelmoral, hur ser ni på det?

• Svar på tråden halv naken kvinna, fri. täckt kvinna förtryckt ??
  • Baharna

Jag bor i Bahrain men har även bott i Saudi och Libanon. Bahrain är vidare ansett som horhuset i Persiska Viken. Hit kommer alla syndare i grannländerna under helgerna för att dricka och hitta prostituerade (vilket inte är svårt). Det är alltid packat med saudier här på helgerna.
    Visst finns iden om att unga tjejer (inte killar för det mesta) ska vara oskulder tills de gifter sig men här anses folk vara oskulder om de "bara" haft analsex så det kan ofta vara ett nöje som folk har i fall de vill anses vara "oskulder".

Går man till fester med till ex bara saudisk kvinnor är alla superlättklädda. En del har typ på sig sexiga underkläder och alla försöker bräcka de andra i hur sexiga de kan vara.
    Det finns massor med historier om kvinnor härnere som pressar män för sex. Säger till de att om du inte har sex med mig säger jag att du försökte ha sex med mig och då blir du anmäld (kanske utslängd om de kommer från ett annat land).

Sorry...lite off topic jag vet...tycker i alla fall inte synd om kvinnor generellt här. Trycket från kulturen och religionen tycker jag illa om men många män lider av det med. Alla känner sig tvungna att gifta sig tidigt osv men saker förändras sakta.

• Anonym (!!)
    Baharna skrev 2014-09-28 17:29:41 följande:

Jag bor i Bahrain men har även bott i Saudi och Libanon. Bahrain är vidare ansett som horhuset i Persiska Viken. Hit kommer alla syndare i grannländerna under helgerna för att dricka och hitta prostituerade (vilket inte är svårt). Det är alltid packat med saudier här på helgerna.
    Visst finns iden om att unga tjejer (inte killar för det mesta) ska vara oskulder tills de gifter sig men här anses folk vara oskulder om de "bara" haft analsex så det kan ofta vara ett nöje som folk har i fall de vill anses vara "oskulder".

Går man till fester med till ex bara saudisk kvinnor är alla superlättklädda. En del har typ på sig sexiga underkläder och alla försöker bräcka de andra i hur sexiga de kan vara.
    Det finns massor med historier om kvinnor härnere som pressar män för sex. Säger till de att om du inte har sex med mig säger jag att du försökte ha sex med mig och då blir du anmäld (kanske utslängd om de kommer från ett annat land).

Sorry...lite off topic jag vet...tycker i alla fall inte synd om kvinnor generellt här. Trycket från kulturen och religionen tycker jag illa om men många män lider av det med. Alla känner sig tvungna att gifta sig tidigt osv men saker förändras sakta.

Intressanta inlägg, förstår dock inte poängen, helt of topic, hur kommer det sig att du bodde i saudi då?
  • Baharna

Svaret var ju visserligen till någon som frågade var jag nu bor om du inte förstod poängen med att jag skrev det.. Jag bodde i Saudi för  min man hade jobb där.

• Anonym (Muslimah)
    Anonym (Spak) skrev 2014-09-27 11:23:58 följande:

Du överdriver. Jag har också fått kommentarer om mitt utseende, det har nog alla kvinnor, men inte så ofta så att vi bara sett en lösning och klä oss täckande. Du tar också i så att du spricker i beskrivningen av stilettklackar, kortkort, urringat och smink. Hur många kvinnor klär sig så om de inte ska gå på fest eller maskerad. Nej, du. Lösningen i att få frihet är inte att dölja sig. Frihet är att bli lyssnad på utan att behöva dölja sig. Jag klär mig i "vanliga" kläder (kjol, skjorta, kavaj, jeans osv) och så ser de flesta kvinnorna ut i Sverige och därför kan man inte ställa denna klädsel mot burka/niqab/slöja. Jag läste om en tjej som konverterat till islam. Hon tyckte att det var frihet att slippa sminka sig för det syntes ju inte bakom slöjan. Det är inte frihet! Frihet är att strunta i att sminka sig och visa upp sitt osminkade ansikte till full beskådan! Om en man inte kan lyssna på mig och ta mig på allvar bara för att jag har läppstift har han problem.

Vad vet du om vad jag upplevt?

Du missuppfattade gravt mitt inlägg, jag täcker mig inte för att slippa flirtande män och sexuella anspelningar, jag skrev att jag täcker mig pga min tro.

Jag beskrev skillnaden jag upplevt mellan att vara islamiskt klädd och att vara otäckt.

Du citerade mitt inlägg, varför svarade du inte på min fråga. Vad är frihet för dig? Är det verkligen att visa mer hud än du är täckt? Varför sitter din frihet i dina kläder?

För mig är frihet att välja min livsstil, att få leva på det sätt som gör mig lycklig .

Vad är ditt problem med det?
  • Anonym (Muslimah)
    Waldo skrev 2014-09-27 13:18:16 följande:

Det är något djupt fel och tragiskt över den umgängeskrets du befinner dig i och dom privata och offentliga rum du rör dig i, om män har tafsat på dig, viskat "snuskigheter" till dig, dvs sexuellt trakasserat dig så länge du kan minnas

Så längre jag kan minnas har någon man aldrig gjort det till mig

Visst har jag fått komplimanger, men vid rätt tid och plats och av rätt man

Jag för mig med respekt och förväntar mig att bli behandlad med respekt oavsett hur jag är klädd

Det är inte bland min umgängeskrets detta hände , så du behöver inte beklaga dig över mig. Däremot kan du beklaga dig över det samhälle vi lever i som anser att mäns tafsande är en småsak. Där kvinnor behandlas som sexobjekt.

Har jobbat mycket bland män och hört hur de kan prata om kvinnor. Platser där män tafsat har varit på t-banan och uteställen. Du har tur som inte upplevt det och tror tyvärr att du är en minoritet. Studier visar att hälften av alla 9klassare någongång upplevt sexuella anspelningar iform av verbala kränkningar och fysiska närmanden . Ser du inte detta som ett problem? Är det inte något galet då?

Btw, jag täcker mig pga min tro, inte för att få respekt av män, det är bara en bonus :).
  • Anonym (varför)
    Stavka skrev 2014-09-28 16:43:52 följande:
    För att skolan präglas av gamla förlegade traditioner där ett mössprytt huvud är ett tecken på respektlöshet gentemot läraren som auktoritet, skulle jag tro. Varför är det relevant dock?
    För att som i skolan så har vi i hela vårt samhällen direkta eller indirekta riktlinjer och regler som vi alla följer, tex då hur en kvinna "får" bli klädd. 
  • Anonym (Muslimah)
    Anonym (varför) skrev 2014-09-28 23:10:57 följande:

För att som i skolan så har vi i hela vårt samhällen direkta eller indirekta riktlinjer och regler som vi alla följer, tex då hur en kvinna "får" bli klädd. 

Vilka är dom riktlinjer och regler "alla" följer?
  • Stavka
    Anonym (varför) skrev 2014-09-28 23:10:57 följande:
    Du menar att man kan dra paralleller från slöjan till mössförbudet i skolor? Mycket felaktigt i så fall.
  • Tom Araya
    Anonym (varför) skrev 2014-09-28 16:22:31 följande:
     När jag var studerade på grundskola så blev jag tvingad av lärare att ta av mig mössan inomhus. varför?
    Av den enkla anledning att friheten att klä sig som man vill inte gäller på alla platser och vid alla tillfällen.
  • Tom Araya
    Mandel skrev 2014-09-28 08:39:33 följande:

Finns det inget mellanläge?

Alla vi som är mitt emellan heltäckande och halvnaket. Är det inte vi som är i majoritet? Är inte det den normen som vi vill att de flesta kan följa? Den mallen som vi ska passa in i?

Man behöver ju liksom inte kasta burkan och ta på sig minikjol och magvisartröja för att visa att man är fri, det räcker med att man tar av sig slöjan, tar på sig ett par byxor eller kjol som är minst knälång och en vanlig tröja. Fungerar utmärkt med polotröja om man vill det.

Det handlar liksom inte om kläderna/tygerna i sig utan om friheten att själv kunna välja. Att kunna gå utanför dörren i vilka kläder som helst utan att bli stenad/utesluten ur församlingen/hånad/slagen av sin make eller pappa/bror osv.
    Vill jag ha burka ena dagen ska jag kunna ha det likväl som jag nästa dag kan ta på mig jeans och skjorta. Ingen annan religiös åskådare ska döma mig för det.

Svar på tråden halv naken kvinna, fri. täckt kvinna förtryckt ??