• Anonym (Dubbelmoral??)

halv naken kvinna, fri. täckt kvinna förtryckt ??

Varför är det så att när en kvinna klär sig i kort kjol och Bh nästan då är det hennes kropp hon får göra som hon vill MEN om hon vill täcka sin kropp och ha sjal eller burka då är det ståhej om att hon är tvingad eller förtryckt.. Sorry men whatsup with that? Ska man inte Låta alla människor göra vad dem vill med sin kropp? Jag tycker det är dubbelmoral, hur ser ni på det?

• Svar på tråden halv naken kvinna, fri. täckt kvinna förtryckt ??
  • Tom Araya
    Holabalola skrev 2014-09-27 20:55:43 följande:
    Tack, intressant läsning, visst det är en ålderdomlig syn, men som vi vet så ska alla åsikter respekteras i en demokratisk stat vare sig vi gillar dem eller inte. (om de inte direkt bryter mot någon lag)
    Detta borde bryta mot den lagstadgade religionsfriheten vi har.
  • Tom Araya
    Anonym (Aah du) skrev 2014-09-28 16:35:04 följande:

Det är ingen som tvingat på någon religion, den Sanna islam tvingar inte någon till att bli

Muslim, alla har en egen vilja, sen vad som

Görs av muslimer behöver man inte blanda ihop med själva religionen, muslimer är

Inte perfekta, men det har inget med islam

Att göra, det påstås att man inte har något val så fel!! man väljer islam, sedan agerar man i enlighet med det, det är en livstil inte ett ord som man uttalar! det är det som skiljer islam från andra religioner, det är även därför många i västvärlden störs sig på islam, de vill att det ska vara som kristendomen allt ska finnas i hjärtat, trots att man måste praktisera en massa som kristen med, de vill inte att de ska praktiseras i praktiken, det ska inte synas utan det ska finnas i hjärtat eller hur? fast näe islam är både tal och handling. Kunskap är makt, de flesta i den här tråden har bara massa fördommar att komma med, ingen har något konkret! Man lär sig inte islam i media och inte i tidningarna! och om man inte är uppriktigt när man frågar, är det ingen ide att diskutera,

Du föds som muslim som avkomma till en muslim enligt Islam, du fostras som muslim direkt från barnsben, för pojkar även märkning för livet....var har du valfriheten någonstans?
  • Baharna

Sant...Islam kanske inte tvingar någon till något men ofta gör muslimer det. Många muslimer jag träffat vet inte så mycket om islam faktiskt. Jag har oftat rättat folk i diskussioner. Det är förresten en himla massa mobbning muslimska kvinnor emellan. Märker ofta att det är kvinnorna som pressar varandra mer än vad männen gör.

Muslimah..du frågar varför någons frihet sitter i kläderna...men det är ju precis samma sak som du säger själv. Din frihet sitter i att täcka dig.
    Låt folk klä sig som de vill. Täckta eller inte. Folk analyserar för mycket. På mitt jobb är nästan alla muslimska kvinnor täckta (förutom ansiktet) men alla indiska kvinnor är inte täckta men ingen diskuterar det för det är inte intressant. Vi skiter i vilket helt enkelt.

Vidare tycker jag att det vore bra om folk i Sverige visste att det finns olika versioner av islam och att den som ofta sprids i Sverige är en extrem saudisk version som inte accepteras av många i arabländerna. De hånar saudiernas tolkningar. När en svenska konverterar i Sverige går hon ofta till moskeer som sponsras av Saudi och som har imamer som är lärda enligt den läran...sen ger sig denna konvertit ut på nätet och diskuterar islam och helt klart får denne person islam att framstå som galet. Säger inte att trådstartaren eller muslimer i den här tråden följer denna versionen men det är VÄLDIGT vanligt i Sverige.

God morgon!

• Rikard
    Anonym (Dubbelmoral??) skrev 2014-09-26 19:51:02 följande:

Varför är det så att när en kvinna klär sig i kort kjol och Bh nästan då är det hennes kropp hon får göra som hon vill MEN om hon vill täcka sin kropp och ha sjal eller burka då är det ståhej om att hon är tvingad eller förtryckt.. Sorry men whatsup with that? Ska man inte Låta alla människor göra vad dem vill med sin kropp? Jag tycker det är dubbelmoral, hur ser ni på det?

Skillnaden ligger inte i om en människa är halv, eller naken eller täckt. Det handlar om hen är det av egen fri vilja eller för att någon annan säger att hen ska vara det.

De flesta människor är rejält täckta utomhus på vintern utan att det handlar om ofrihet. Men om en världslig eller religiös lag säger att man ska klä sig på ett visst sätt handlar det inte längre om frivillighet.
  • Rikard
    Anonym (Aah du) skrev 2014-09-28 16:35:04 följande:

Det är ingen som tvingat på någon religion, den Sanna islam tvingar inte någon till att bli

Muslim, alla har en egen vilja, sen vad som

Görs av muslimer behöver man inte blanda ihop med själva religionen, muslimer är

Inte perfekta, men det har inget med islam

Att göra, det påstås att man inte har något val så fel!! man väljer islam, sedan agerar man i enlighet med det, det är en livstil inte ett ord som man uttalar! det är det som skiljer islam från andra religioner, det är även därför många i västvärlden störs sig på islam, de vill att det ska vara som kristendomen allt ska finnas i hjärtat, trots att man måste praktisera en massa som kristen med, de vill inte att de ska praktiseras i praktiken, det ska inte synas utan det ska finnas i hjärtat eller hur? fast näe islam är både tal och handling. Kunskap är makt, de flesta i den här tråden har bara massa fördommar att komma med, ingen har något konkret! Man lär sig inte islam i media och inte i tidningarna! och om man inte är uppriktigt när man frågar, är det ingen ide att diskutera,

Frihet enligt islam = dödsstraff om du lämnar religionen.
  • Anonym (Muslimah)
    Baharna skrev 2014-09-29 06:33:26 följande:

Sant...Islam kanske inte tvingar någon till något men ofta gör muslimer det. Många muslimer jag träffat vet inte så mycket om islam faktiskt. Jag har oftat rättat folk i diskussioner. Det är förresten en himla massa mobbning muslimska kvinnor emellan. Märker ofta att det är kvinnorna som pressar varandra mer än vad männen gör.

Muslimah..du frågar varför någons frihet sitter i kläderna...men det är ju precis samma sak som du säger själv. Din frihet sitter i att täcka dig.

Låt folk klä sig som de vill. Täckta eller inte. Folk analyserar för mycket. På mitt jobb är nästan alla muslimska kvinnor täckta (förutom ansiktet) men alla indiska kvinnor är inte täckta men ingen diskuterar det för det är inte intressant. Vi skiter i vilket helt enkelt.

Vidare tycker jag att det vore bra om folk i Sverige visste att det finns olika versioner av islam och att den som ofta sprids i Sverige är en extrem saudisk version som inte accepteras av många i arabländerna. De hånar saudiernas tolkningar. När en svenska konverterar i Sverige går hon ofta till moskeer som sponsras av Saudi och som har imamer som är lärda enligt den läran...sen ger sig denna konvertit ut på nätet och diskuterar islam och helt klart får denne person islam att framstå som galet. Säger inte att trådstartaren eller muslimer i den här tråden följer denna versionen men det är VÄLDIGT vanligt i Sverige.

God morgon!

Som du skriver så tvingar inte islam till någonting, och håller med om att muslimer likt alla andra människor är just människor, dvs de gör misstag och fel för ingen är perfekt.

Antingen medvetet eller omedvetet.

Men vad har det med denna diskussion att göra?

Har skrivit det 2ggr nu, men upprepar mig igen om det var svårt att ta till sig, jag anser inte att frihet sitter i kläderna, min frihet sitter i att jag har valfriheten att själv välja mitt livsval och att själv välja hur jag vill leva mitt liv så som gör mig lycklig.

Att följa min religion gör mig lycklig, så igen, vad är ditt problem? Varför kan jag inte få göra det utan att ses som en kvinna med mindre frihet än den som väljer att gå mer naken än täckt? Jag ställer mig därför frågan, handlar frihet om hur mycket mer naken en person väljer att klä sig desto mer fri är hon?

Handlar det alltså om att friheten är så ytlig att den sitter i tyget?

Igen, vad är frihet för dig?

Jag låter folk gå klädda hur de vill, vart i mina inlägg har jag skrivit motsatsen. Varför väljer du att tolka in mina inlägg till att jag skulle tvinga kvinnor på kläder? Jag skulle inte behöva skriva detta ,men då jag är muslim, är jag nog tvungen så att ingen medvetet missförstår mig. Jag respekterar alla människor, täckta som otäckta, muslimer som icke-muslimer, barn som vuxna och män som kvinnor, så med det sagt kan du sluta misstolka det jag skriver och istället faktiskt läsa det jag skriver. Eller kanske är det du som analyserar för mycket?

Håller med om att saudis tolkning av islam är galen, men så är de styrande där inte muslimer i enhet med islam. Det låter inte som du är muslim, och tror att det du sett av muslimer är den som finns i saudi, vilket är beklagligt att du sedan sitter på nätet och kastar skit. Känner ingen som anser att saudi följer islam , till namnet en islamisk stat men det stannar där också. Så med det sagt, kanske du kan börja läsa mina inlägg istället för att anta saker...

God morgon på dig med.
  • Anonym (Muslimah)
    Rikard skrev 2014-09-29 07:16:03 följande:

Skillnaden ligger inte i om en människa är halv, eller naken eller täckt. Det handlar om hen är det av egen fri vilja eller för att någon annan säger att hen ska vara det.

De flesta människor är rejält täckta utomhus på vintern utan att det handlar om ofrihet. Men om en världslig eller religiös lag säger att man ska klä sig på ett visst sätt handlar det inte längre om frivillighet.

Vi har väl friheten att välja vad vi vill följa i Sverige? Att välja om vi vill följa religionen eller inte? Välja om vi tolkar islam så som att kvinnor ska täcka sig eller såsom att kvinnor inte behöver täcka sig, det finns muslimska kvinnor som tolkar detta annorlunda. Som det säkert vet har inte alla muslimska kvinnor en tygbit på huvudet.

Vad är frihet för dig?
  • Rikard
    Anonym (Muslimah) skrev 2014-09-29 07:27:45 följande:
    Vi har väl friheten att välja vad vi vill följa i Sverige? Att välja om vi vill följa religionen eller inte? Välja om vi tolkar islam så som att kvinnor ska täcka sig eller såsom att kvinnor inte behöver täcka sig, det finns muslimska kvinnor som tolkar detta annorlunda. Som det säkert vet har inte alla muslimska kvinnor en tygbit på huvudet.

Vad är frihet för dig?
    Frihet är att välja själv.
    Om en gud bestämmer över dig är det inte längre frihet.I alla fall inte om någon på fullt allvar tror att den där guden existerar.
    Om en gud hotar dig om du inte lyder guden är det extremt långt frihet.
    Hot är inte frihet. Hot är tvång. Även om den som hotar är något slags gud.

Detsamma gäller om det är en make eller samhället som bestämmer över hur du ska klä dig.
  • Rikard
    Anonym (Muslimah) skrev 2014-09-29 07:27:45 följande:

Vad är frihet för dig?
    Jag var under många år tillsammans med en muslimsk kvinna och lärde inte bara känna henne väl utan många av hennes muslimska vänner och släktingar.
    Det jag insåg var hur rädda dessa människor var för att misshaga sin bestialiska gud..
    Deras islam handlade inte ett dugg om frihet.
    Deras islam handlade helt om underkastelse av skräck för helvetet.
  • vampyria2
    Anonym (Muslimah) skrev 2014-09-28 22:46:55 följande:
    Vad vet du om vad jag upplevt?

Du missuppfattade gravt mitt inlägg, jag täcker mig inte för att slippa flirtande män och sexuella anspelningar, jag skrev att jag täcker mig pga min tro.

Jag beskrev skillnaden jag upplevt mellan att vara islamiskt klädd och att vara otäckt.

Du citerade mitt inlägg, varför svarade du inte på min fråga. Vad är frihet för dig? Är det verkligen att visa mer hud än du är täckt? Varför sitter din frihet i dina kläder?

För mig är frihet att välja min livsstil, att få leva på det sätt som gör mig lycklig .

Vad är ditt problem med det?
    Friheten sitter i att få göra som man känner för utan att behöva tänka på vad andra tycker och tänker, du måste väl ändå kunna erkänna att de andra i din församling (eller vad man kallar det) skulle reagera negativt om du valde att klä dig på ett annat sätt? Du har en heligskrift som berättar för dig hur du ska tänka när det gäller kläder, jag kan klä på mig vad jag känner för utan att behöva tänka på att jag kan bli förskjuten eller få dåligt rykte om mig.

Nu är jag inte någon som springer omkring väldigt avklätt men jag har mitt eget val när det kommer till kläder jag vill ha på mig och det är förbannat skönt faktiskt Drömmer
Svar på tråden halv naken kvinna, fri. täckt kvinna förtryckt ??