• Anonym (Dubbelmoral??)

halv naken kvinna, fri. täckt kvinna förtryckt ??

Varför är det så att när en kvinna klär sig i kort kjol och Bh nästan då är det hennes kropp hon får göra som hon vill MEN om hon vill täcka sin kropp och ha sjal eller burka då är det ståhej om att hon är tvingad eller förtryckt.. Sorry men whatsup with that? Ska man inte Låta alla människor göra vad dem vill med sin kropp? Jag tycker det är dubbelmoral, hur ser ni på det?

• Svar på tråden halv naken kvinna, fri. täckt kvinna förtryckt ??
  • Centurione
    Anonym (Intressant) skrev 2014-09-27 13:28:42 följande:
    Ja men du hör ju hur det låter, han var sj inte religiös och försöker tvinga henne att bli det, visst finns sånna puckon. Men vad säger du om alla svenska flickor som inte träffat någon man men ändå konverterat, lovar dig det ökar i antal så att det är läskigt. Från ditt svar så hör jag dessutom att du drar alla muslimer över en kam för att du sett denna mans beteende så tror du att det är muslimer varför måste individer tala för hela religionen just när det gäller muslimer?
    ...och NEJ jag vet att muslimer från olika länder håller mer eller mindre på dessa fundamentalistiska regler. De från Nordafrika brukar vara rätt vettiga (om jag får uttrycka mig så), samt även de från Iran. Samt en del högutbildade från Irak och Turkiet som inte är kurder.
  • asta66
    Miss Skywalker skrev 2014-09-27 13:27:31 följande:

För att det ÄR förtryck när man blir tvingad till ngt.. Att man ens måste förklara skillnaden..

• Anonym (jepp)

Jag tror att bägge är lika förtryckta. Även om den täckta kvinnan har ett kanske mer konkret tryck på sig att klä sig som hon gör så så är den halvnakna kvinnan lika mycket ett offer för strukturer. 

• Anonym (I)
    Anonym (jepp) skrev 2014-09-27 17:58:34 följande:

Jag tror att bägge är lika förtryckta. Även om den täckta kvinnan har ett kanske mer konkret tryck på sig att klä sig som hon gör så så är den halvnakna kvinnan lika mycket ett offer för strukturer. 

• Anonym (Bara frågar)
    Anonym (Intressant) skrev 2014-09-27 12:57:58 följande:
    En svensk kvinna med blåa ögon, blont hår. frågan är varför måste alla lägga sig i allt, håll reda på ditt, o strunta i vem som valt vad någon annan ska ha på sig, måste vara jobbigt att behöva gå runt o försöka analysera alla människor
    "...strunta i vem som valt vad någon annan ska ha på sig..."

Ingen av oss får vara klädd hur vi vill, ingen.
    Om jag nån gång skulle få för mej att jag skulle ta på mej en riktig sexig och färggrann klänning skulle jag få ett straff, ett socialt straff, omedelbart.
    Kvinnor i niquab får också ett straff för deras klädsel, inte juridiska straff, men straff från dom som inte tycker att kvinnor borde få ha på sej detta.
    Och kvinnor i muslimska communities som släpper ut håret och går i byxor och en läcker topp får också sitt omedelbara sociala straff.
    Men muslimska män har inte samma krav på sej. Lustigt...

Att analysera är att lära sej. Inget fel i det.
  • Holabalola
    Anonym (Tja...) skrev 2014-09-26 20:25:11 följande:

Undrar hur många som verkligen gör det 100% frivilligt? När det gäller barn är det då inte det och här i Sverige förfasas jag över småflickor som tvingas bära heltäckande kläder och sjal! Det borde förbjudas faktiskt!

Inget man gör är 100% frivilligt, det finns alltid "koder" som man följer, i vissa fall så handlar de om hur man klär sig och andra om hur man pratar. Tror det är överdrivet hur mycke ståhej det blir över niqab, sjal och burka.

1. Niqab och Burka är sanslöst ovanligt.
    2. Det brukar så att flickor till en viss ålder inte har sjal
    3. Var ska man dra gränsen, det finns ju inte många barn som väljer sina egna kläder, på det sättet blir de också tvingade.
    4. Att någon kommer ha svårare att få ett jobb enbart pga av sina yttre attribut är fruktansvärt orättvist, det är väl det som borde diskuteras och inte om kvinnor ska få ha på sig det som de vill eller inte. (för de ska de självklart få)
  • Anonym (jepp)
    Holabalola skrev 2014-09-27 18:40:14 följande:
    Inget man gör är 100% frivilligt, det finns alltid "koder" som man följer, i vissa fall så handlar de om hur man klär sig och andra om hur man pratar. Tror det är överdrivet hur mycke ståhej det blir över niqab, sjal och burka.

1. Niqab och Burka är sanslöst ovanligt.
    2. Det brukar så att flickor till en viss ålder inte har sjal
    3. Var ska man dra gränsen, det finns ju inte många barn som väljer sina egna kläder, på det sättet blir de också tvingade.
    4. Att någon kommer ha svårare att få ett jobb enbart pga av sina yttre attribut är fruktansvärt orättvist, det är väl det som borde diskuteras och inte om kvinnor ska få ha på sig det som de vill eller inte. (för de ska de självklart få)
  • auster

Religiös klädsel är så gott som alltid kvinnoförtryckande. Det gäller också burka niqab osv. De kvinnor som bär sånt sviker sina systrar i länder där det inte har något fritt val.

• Anonym (Läs och begrunda..)

Jag vet inget om denna hemsida men där står en förklaring till hur man ser på kvinnor som inte bär slöja. Citatet ned är utdraget ur ett längre resonemang och gå gärna in och läs hela själv.

Om detta inte har gjorts kvarstår fortfarande plikten: det är obligatoriskt för en fru/syster/mor att täcka sig. Att hon inte gör det innebär något ont (munkar). De övriga medlemmarna i hushållet är skyldiga att försöka få henne att täcka sig, speciellt tungt ligger det ansvaret på hennes make eller far. Det är emellertid inte så enkelt som att slänga till henne en sjal och be henne ta på sig den. Ibland behöver ett stort grundläggande arbete göras. En tonåring som inte vet grunderna i sin religion, varför hon är muslim och ännu mindre varför hon måste täcka sig reagerar oftast inte väl på en order om att ?nu är det nog, sätt på dig sjalen?. Det kan i sig skapa en motvilja mot religionen och föra henne längre bort från tron.

Visdom och tålamod behövs. Men detta ska inte förväxlas med att acceptera det som är felaktigt. Vi behöver fortfarande hata olydnaden mot Allah i vårt hjärta, men hitta den bästa och effektivaste vägen att förändra saker.

http://fragaimamen.se/hidjab-slojan-niqab-tvang-och-religios-forandring/

och en annan hemsida med olika fatwas.

http://fatwa.se/fatwas/klader

• Hugful80
    Anonym (Dubbelmoral) skrev 2014-09-26 20:27:57 följande:
    Vad är familje liv utan deras personliga svenska lärare.
    Det heter svensklärare.

OnTopic: Att klä sig efter vad som står i en sagobok tycker jag helt befängt. Det är 2014. Att sagoboken dessutom gör det till tvång inom vissa kulturer, där kvinnan inte har ett val att klä sig på något annat sätt gör det tillochmed helt förkastligt.
    För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras
Svar på tråden halv naken kvinna, fri. täckt kvinna förtryckt ??