• Anonym (Dubbelmoral??)

halv naken kvinna, fri. täckt kvinna förtryckt ??

Varför är det så att när en kvinna klär sig i kort kjol och Bh nästan då är det hennes kropp hon får göra som hon vill MEN om hon vill täcka sin kropp och ha sjal eller burka då är det ståhej om att hon är tvingad eller förtryckt.. Sorry men whatsup with that? Ska man inte Låta alla människor göra vad dem vill med sin kropp? Jag tycker det är dubbelmoral, hur ser ni på det?

• Svar på tråden halv naken kvinna, fri. täckt kvinna förtryckt ??
  • Anonym (Intressant)
    Anonym (Bara frågar) skrev 2014-09-27 12:42:50 följande:
    "... finns en blå ögd svenska."
    Visserligen för att många muslimer är färgade. Men blå? Verkligen? :)

Visst får kvinnor vara klädda hur som helst, bara det är av eget val. Inte andras. Inte av deras män, deras föräldrar (om kvinnorna är myndiga), deras bröder eller kusiner, eller församlingar. Utan bara deras egna val. Liksom män klär sej som dom vill av eget val.

Så hur vet man vems val det är? Frågar man kvinnan själv? Och vad för svar får man då?
    En svensk kvinna med blåa ögon, blont hår. frågan är varför måste alla lägga sig i allt, håll reda på ditt, o strunta i vem som valt vad någon annan ska ha på sig, måste vara jobbigt att behöva gå runt o försöka analysera alla människor
  • Waldo
    Anonym (Muslimah) skrev 2014-09-27 10:10:04 följande:

Ja Ts, det är intressant. Att friheten sitter i mitt klädval. Kära läsare, jag är fri. Fri att välja vad jag vill bära på min kropp, kanske jag inte gör samma val som dig , men det betyder inte att jag är mindre fri.

Jag klär mig för min egen skull för jag vill följa Allahs vilja. Det är min tolkning av min religion. En religion jag valt att följa , en religion som jag anser ger mig frihet.

Jag har varit otäckt tidigare i mitt liv, fått både visslingar, snuskiga saker viskade i mitt öra, tafsad på och kommenterar för mitt utseende så länge jag kan minnas.

Kom inte och säg att den kvinna som bär stilettklackar, smetar ner sitt ansikte med smink , opererar brösten , botoxar sitt ansikte eller klär sig i kortkort och urringat så brösten hoppar ut gör det för hennes skull! Skulle hon vara fri menar ni?

Vad är egentligen frihet för er?

Jag märker att när jag började med slöja och täckande kläder började folk lyssna på mig och ta mig seriöst ,slutade komma med sexuella anspelningar, jag fick uppskattning för saker jag gjort och hur jag är som person istället för hur jag såg ut .

Det sista jag vill kommentera är att detta är mitt val- min frihet.

Det är något djupt fel och tragiskt över den umgängeskrets du befinner dig i och dom privata och offentliga rum du rör dig i, om män har tafsat på dig, viskat "snuskigheter" till dig, dvs sexuellt trakasserat dig så länge du kan minnas

Så längre jag kan minnas har någon man aldrig gjort det till mig
    Visst har jag fått komplimanger, men vid rätt tid och plats och av rätt man
    Jag för mig med respekt och förväntar mig att bli behandlad med respekt oavsett hur jag är klädd
  • Miss Skywalker

För att det ÄR förtryck när man blir tvingad till ngt.. Att man ens måste förklara skillnaden..

• Anonym (Intressant)
    Centurione skrev 2014-09-27 12:52:45 följande:
    Fast en svenska som gift sig med en muslimsk man, kan mycket väl vara tvingad att bära dessa plagg hon också. Jag känner flera som träffade muslimska killar när de var unga. De träffade killarna t.ex. i en skola, på en arbetsplats eller på en "åtgärd" genom Af. Där - i den blandade miljön - gjorde killen allt för att passa in. Det märktes inte mycket på honom att han var troende muslim. Tjejen trodde att kravet på henne att konvertera till islam, bara var en formalitet - att de skulle leva som vilket svenskt par som helst ändå.

Men sedan, när paret var gifta, så visade det sig att hederskulturen blev extremt viktig för honom igen. Reglerna för hur hans fru fick klä sig och bete sig, och samma regler för döttrarna sedan. Hans föräldrar hade också mycket att säga till om. Så man ska som svenska vara väldigt försiktig och lära känna en muslim, och inte minst hans föräldrar och syskon och vänner, MYCKET väl innan man sätter fast sig. För sedan finns det ingen väg ut...
    Ja men du hör ju hur det låter, han var sj inte religiös och försöker tvinga henne att bli det, visst finns sånna puckon. Men vad säger du om alla svenska flickor som inte träffat någon man men ändå konverterat, lovar dig det ökar i antal så att det är läskigt. Från ditt svar så hör jag dessutom att du drar alla muslimer över en kam för att du sett denna mans beteende så tror du att det är muslimer varför måste individer tala för hela religionen just när det gäller muslimer?
  • Anonym (Natta)
    Anonym (Intressant) skrev 2014-09-27 13:28:42 följande:
    Ja men du hör ju hur det låter, han var sj inte religiös och försöker tvinga henne att bli det, visst finns sånna puckon. Men vad säger du om alla svenska flickor som inte träffat någon man men ändå konverterat, lovar dig det ökar i antal så att det är läskigt. Från ditt svar så hör jag dessutom att du drar alla muslimer över en kam för att du sett denna mans beteende så tror du att det är muslimer varför måste individer tala för hela religionen just när det gäller muslimer?
    Jag är jävligt trött på den svenska debatten & islamofobin i Sverige. Att man tar alla muslimer över en kam, Så fort tex ISIS kommer på tal så vänder man sig till muslimer & frågar "Tar du avstånd från detta?? Stödjer du ISIS??". Vad har muslimer med en terrororganisation att göra? Varför läggs ansvaret på vanliga människor som är muslimer? Tror ni att alla muslimer är talespersoner för terrororganisationer eller? Muslimer & terrororganisationer har ingenting med varandra att göra. Precis som att alla kristna i världen inte har att göra med dom kristna som springer runt med plakat i USA där det står "Faggets will brun in hell" eller har sekter där dom våldtar barn. Eller precis som vi vanliga svenskar inte kan svara på vad fan vår militär gjorde i Afghanistan.
  • Alisa

Jag håller med dig TS. 

Alla ska få bära vad de vill. 

• Emeli
    Anonym (Dubbelmoral??) skrev 2014-09-26 19:51:02 följande:

Varför är det så att när en kvinna klär sig i kort kjol och Bh nästan då är det hennes kropp hon får göra som hon vill MEN om hon vill täcka sin kropp och ha sjal eller burka då är det ståhej om att hon är tvingad eller förtryckt.. Sorry men whatsup with that? Ska man inte Låta alla människor göra vad dem vill med sin kropp? Jag tycker det är dubbelmoral, hur ser ni på det?

Skulle det vara hennes eget beslut om hon vill gå av på mitten när hon är naken, eller vad menar du? På vilket sätt skulle det vara ett täckt förtryck?
  • Anonym (lär dig)
    Miss Skywalker skrev 2014-09-27 13:27:31 följande:

För att det ÄR förtryck när man blir tvingad till ngt.. Att man ens måste förklara skillnaden..

Förstå frågan istället för att leka smart! så du går runt och tror att alla muslimer som klär sig islamiskt är förtryckta, för att någon tvingat de gå klädda så? Snälla logga ut från fl och gå tillbaka till skolan!
  • Julligulli

Själv förstår jag inte riktigt hur det kan vara ens egna fria vilja att klä sig på ett visst sätt om det ändå är någon annans (En gud eller hens sändebud t ex) vilja som styr vad man väljer. 

Det är liksom omöjligt att påstå att det är ett lika fritt val att klä sig enligt religiösa koder som om man inte har någon auktoritet att göra till lags utan väljer klädsel efter eget tycke, smak och bekvämlighet. 

Med det sagt, så får folk klä sig precis som de vill för mig. Jag kunde inte bry mig mindre om att vissa går runt i saker som ser ut som 2-mannatält från någon lågbudgetkedja eller om de stapplar omkring som övermejkade, felavlade zebror på styltor. Var och en gör som den vill, och smaken är uppenbarligen som baken. Så länge jag får klä mig som jag vill och trivs med är jag nöjd. 

• Centurione
    Anonym (Intressant) skrev 2014-09-27 13:28:42 följande:
    Han var nog religiös hela tiden, men han dolde de extrema uttrycken för det i skolan. Detta med att de traditionella familjevärderingarna blir viktiga igen när man får en egen familj, trots att man revolterat mot dem i tonåren, har jag för övrigt sett även hos t.ex. romer, katoliker och svenska frireligiösa.

Det är egentligen inget konstigt, men om man gifter sig med någon av dem och INTE vill leva efter extrema religiösa regler, så måste man vara väldigt försiktig. Lära känna personen under lång tid, träffa hans familj och se hur DE lever, vilken frihet syskonen har o.s.v.. Samt prata, prata, prata... Om han KRÄVER att man ska konvertera före bröllopet (vilket inte är nödvändigt för att få gifta sig), så skulle jag se det som ett dåligt tecken.
Svar på tråden halv naken kvinna, fri. täckt kvinna förtryckt ??