• Anonym (Dubbelmoral??)

halv naken kvinna, fri. täckt kvinna förtryckt ??

Varför är det så att när en kvinna klär sig i kort kjol och Bh nästan då är det hennes kropp hon får göra som hon vill MEN om hon vill täcka sin kropp och ha sjal eller burka då är det ståhej om att hon är tvingad eller förtryckt.. Sorry men whatsup with that? Ska man inte Låta alla människor göra vad dem vill med sin kropp? Jag tycker det är dubbelmoral, hur ser ni på det?

• Svar på tråden halv naken kvinna, fri. täckt kvinna förtryckt ??
  • Baharna

Skrattar ihjäl mig åt vissa inlägg här! Har bott i Mellanöstern i tio år nu och här om något ställe är folk helt utseende och sexfixerade. Allt handlar om sex och utseende...oooh vad ofria de måste vara då. Och då talar jag även om kvinnor i slöja..folk har på sig hur mycket smink som helst, flirtar vilt och har på sig tighta abayor...
    JAg skiter i vilket men jag skrattar åt folk som tror att lösningen för allt är att bli muslim eller sitta och läxa upp andra om hur de ska klä sig och sen se ner på de som väljer att vara lättklädda. De mest fördomsfulla muslimer jag någonsin mött är faktiskt västerländska konvertiter. De vet och kan allt.

Här nere inser folk att vi är alla bara människor. Folk dricker, går till Starbucks (yes buhu they do) partar, ber, är otrogna (en jävla massa här både män och kvinnor), äter skiter, sover osv osv. I Europa sitter en massa konvertiter och tror att europerna behöver läxas upp. Jag har samma respekt för kvinnor i slöja som alla andra människor men det är bara fjanterier att tro att slöjan skyddar emot något. Det handlar mer om attityden som en del har när de tar på sig slöja men den attityden kan man likväl ha utan slöja.

• Mandel

Finns det inget mellanläge?

Alla vi som är mitt emellan heltäckande och halvnaket. Är det inte vi som är i majoritet? Är inte det den normen som vi vill att de flesta kan följa? Den mallen som vi ska passa in i?

Man behöver ju liksom inte kasta burkan och ta på sig minikjol och magvisartröja för att visa att man är fri, det räcker med att man tar av sig slöjan, tar på sig ett par byxor eller kjol som är minst knälång och en vanlig tröja. Fungerar utmärkt med polotröja om man vill det.

Det handlar liksom inte om kläderna/tygerna i sig utan om friheten att själv kunna välja. Att kunna gå utanför dörren i vilka kläder som helst utan att bli stenad/utesluten ur församlingen/hånad/slagen av sin make eller pappa/bror osv.
    Vill jag ha burka ena dagen ska jag kunna ha det likväl som jag nästa dag kan ta på mig jeans och skjorta. Ingen annan religiös åskådare ska döma mig för det.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Centurione
    http://www.expressen.se/nyheter/de-har-lamnat-sverige-for-att-kriga-for-is/

Detta var intressant. Handlar om de muslimska unga män som vuxit upp i Sverige, men nu anslutit sig till IS:

"Det är en plikt för mig"

Han har bosniska rötter men har växt upp i Sverige.

Han är i 25-årsåldern och berättar att det gått 15 månader sedan han packade väskan och reste mot Syrien. Det var inget svårt val, säger han.

? Det är en plikt för mig som muslim att hjälpa andra muslimer, samt att hjälpa islam.

Muhajir delar hus med en rad andra IS-krigare.

? Att få leva under en riktig islamisk stat samt att utföra jihad är något jag alltid drömt om.

• Anonym (Frikyrka)
    Baharna skrev 2014-09-28 06:06:23 följande:

Skrattar ihjäl mig åt vissa inlägg här! Har bott i Mellanöstern i tio år nu och här om något ställe är folk helt utseende och sexfixerade. Allt handlar om sex och utseende...oooh vad ofria de måste vara då. Och då talar jag även om kvinnor i slöja..folk har på sig hur mycket smink som helst, flirtar vilt och har på sig tighta abayor...
    JAg skiter i vilket men jag skrattar åt folk som tror att lösningen för allt är att bli muslim eller sitta och läxa upp andra om hur de ska klä sig och sen se ner på de som väljer att vara lättklädda. De mest fördomsfulla muslimer jag någonsin mött är faktiskt västerländska konvertiter. De vet och kan allt.

Här nere inser folk att vi är alla bara människor. Folk dricker, går till Starbucks (yes buhu they do) partar, ber, är otrogna (en jävla massa här både män och kvinnor), äter skiter, sover osv osv. I Europa sitter en massa konvertiter och tror att europerna behöver läxas upp. Jag har samma respekt för kvinnor i slöja som alla andra människor men det är bara fjanterier att tro att slöjan skyddar emot något. Det handlar mer om attityden som en del har när de tar på sig slöja men den attityden kan man likväl ha utan slöja.

Intressant. Vilket land bor du i?

Lite kul förresten: en väldigt sträng frikyrkopastor jag känner, har skickat sin dotter till Jordanien för att plugga på universitetet där. Han tror att det är en så TRYGG MILJÖ för att mellanösterns ungdomar - trots att de inte är kristna - håller mer på de värderingar som är viktiga för HONOM i kristendomen. (Alltså att man inte har sex före äktenskapet, att kvinnor klär sig och uppför sig anständigt o.s.v..) Kanske ska visa honom ditt inlägg??? Drömmer
  • Anonym (Trög much ?)
    Emeli skrev 2014-09-27 21:02:11 följande:

"halv naken kvinna, fri. täckt kvinna förtryckt ??"

Vad menar du? Är det en halv kvinna som har blivit fri? Vad har då hänt med den andra halvan?Hur ska hennes frigivning gå till, rent praktiskt? Och vad har detta med förtrycket av den täckta kvinnan?

Hur gammal är du ? Förstod du inte seriöst?
  • Anonym (Trög much ?)
    Emeli skrev 2014-09-27 21:02:11 följande:

"halv naken kvinna, fri. täckt kvinna förtryckt ??"

Vad menar du? Är det en halv kvinna som har blivit fri? Vad har då hänt med den andra halvan?Hur ska hennes frigivning gå till, rent praktiskt? Och vad har detta med förtrycket av den täckta kvinnan?

Hur gammal är du ? Förstod du inte seriöst?
  • Heysoulsister
    Anonym (Dubbelmoral??) skrev 2014-09-26 19:51:02 följande:

Varför är det så att när en kvinna klär sig i kort kjol och Bh nästan då är det hennes kropp hon får göra som hon vill MEN om hon vill täcka sin kropp och ha sjal eller burka då är det ståhej om att hon är tvingad eller förtryckt.. Sorry men whatsup with that? Ska man inte Låta alla människor göra vad dem vill med sin kropp? Jag tycker det är dubbelmoral, hur ser ni på det?

• lille Birger

Riv av henne burkan och låt henne gå i trosor och linne inomhus. Sen kan hon ha burkan på sig utomhus.

• Anonym (??)
    lille Birger skrev 2014-09-28 11:57:48 följande:

Riv av henne burkan och låt henne gå i trosor och linne inomhus. Sen kan hon ha burkan på sig utomhus.

Vah?
  • Ramborg Persdotter

Skillnaden är att ingen tvingar en kvinna att gå lättklädd. En fri kvinna kan ha både kort kjol, träningsoverall, blåställ, dräkt, långklänning, långbyxor, långklänning, coctailklänning, träningskläder och murarkläder osv. Heltäckande kläder av religiöst tvång och helt utan valmöjligheter är förkastligt och förtryckande.

www.theguardian.com/world/2014/may/12/iran-women-hijab-facebook-pictures-alinejad

Svar på tråden halv naken kvinna, fri. täckt kvinna förtryckt ??