• Anonym (Dubbelmoral??)

halv naken kvinna, fri. täckt kvinna förtryckt ??

Varför är det så att när en kvinna klär sig i kort kjol och Bh nästan då är det hennes kropp hon får göra som hon vill MEN om hon vill täcka sin kropp och ha sjal eller burka då är det ståhej om att hon är tvingad eller förtryckt.. Sorry men whatsup with that? Ska man inte Låta alla människor göra vad dem vill med sin kropp? Jag tycker det är dubbelmoral, hur ser ni på det?

• Svar på tråden halv naken kvinna, fri. täckt kvinna förtryckt ??
  • Anonym (Angelica)

Muslimah, Då frågeställaren inte söker kunskap utan vill debatera, så tycker jag vi lägger ner det är inte från islam att debatera i onödan. Det är bättre att vara tyst.

[svaret är nyckeln till ondskan, att vara tyst med den okunnige eller den dumme är en ära och likaså skyddas ens heder, ser du inte hur man fruktar de tysta lejonen och jagar iväg den skällande hunden ] aash- shafii

• Rikard
    Anonym (Muslimah) skrev 2014-09-30 10:41:30 följande:
    Nä, i saudi och Iran , de enda två länder som har täckande klädsel för bägge könen , är det lag på detta.  Men om du visste vad som försegick bakom dessa stängda dörrar skulle du bli förvånad. 
    Det finns inget fritt val i Sverige att gå med brösten bara i stan heller , betyder det att vi är förtryckta?

Tror dock att ts syftade på klädseln niqab/slöja vs halvnaken i Sverige btw.
    Det finns inget förbud mot att gå med bara bröst på stan i Sverige.
    Under 80-talet var det faktiskt ganska vanligt att kvinnor var barbröstade i stadens parker, på konserter mm.
  • Rikard
    Anonym (Muslimah) skrev 2014-09-30 11:00:32 följande:
    Jeez, jag vet hur det funkar i många muslimska länder, har själv varit i stora delar av den muslimska världen.
    Vet att det dricks,drogas,sex före äktenskap,otrohet,prostitution ,homosexuella relationer och en rad andra förbjudna saker. Muslimer är människor som alla andra.
    Muslimerna i muslimska länderna skiljer sig inte ,alla är inte troende ,alla är inte praktiserande och alla känner inte till sin egna religion.

Ser att det väcker en rad känslor när jag tog upp den fd flickväns tro. Du har rätt, jag känner inte henne eller hur stark hennes tro är/var. Jag skrev att människor som FRUKTAR Gud aldrig begår zina och dessutom i flera år.  Kanske gjorde hon det, kan ha fel där, eller kanske började hon göra det och gjorde slut, eller kanske stärktes hennes tro senare i livet. 
    Men tror att det är dina obearbetade känslor som får dig att hata islam  så till den milda grad ,att du väljer att blunda för vad Koranen säger och istället kommer med falska påståenden.
    Zina är förbjuden för att det leder till fördärv i samhället, barn föds utan pappa, aborter sker (som är förbjudet ,vissa omständigheter kan göra det lagligt) och lösa förbindelser helt utan förpliktelser sker. För en muslim som fruktar Gud är det serious buisness.  
    Att du tycker det är coolt att barn föds utan pappa och att barn aborteras bort är just din åsikt, men ser att du återigen känner dig manad att påpeka vilken löjlig,grym översittare jag följer.  Känns det bättre nu?
    1) Visst bygger min avsky mot islam på egna erfarenheter. Dels genom min muslimska flickvän, hennes släkt och vänner, dels genom att jag har läst Koranen, dels genom att jag har bott och arbetat i ett par muslimska länder och dels genom att jag har läst vad muslimer här på Familjeliv skriver.
    Jag skulle kunna berätta om hur min flickvän och jag blev ett par och hur hon bokstavligt slets sönder av motstridiga känslor beroende på sin kärlek och sin religion. Det var fullkomligt vidrigt att inse hur denna ålderdomliga vidskepelse kunde plåga en människa. Jag har dock ingen lust att gå in på de spåret.

2) Jag håller inte med om att sex före äktenskapet leder till "fördärv i samhället". Jag kan inte se att det finns några belägg för det.
    Ensamföräldrar är ingen katastrof. De barnen blir vanliga människor de också.
    Oönskade graviditeter och aborter undviks lätt och bäst med preventivmedel.

3) Återigen påstår du att jag kommer med "falska påståenden" utan att berätta vilka dessa är. Jag upprepar: Antingen säger du vilka dessa "falska påståenden" är eller så anmäler jag ditt inlägg.
  • asta66
    Tom Araya skrev 2014-09-30 00:07:31 följande:
    Till att börja med kan ingen hävda att någon text är en garanterad sanning om Guds budskap.

För det andra så tolkar folk texterna olika.

För det tredje vet ingen vilka råd och uppmaningar profeterna givit om de hade levt idag.

För det fjärde borde DU uppmana DINA muslimska vänner att läsa Koranen, för uppenbarligen lever många muslimer inte som du, resonerar som du, tolkar Koranen som du och någon av er borde ha fel, om man nu ens kan hävda att någon har rätt...
    Och om man har en tro så borde alla tolka den mer olika. Eller har man imamen tro?
  • Tom Araya
    asta66 skrev 2014-09-30 18:11:19 följande:
    Och om man har en tro så borde alla tolka den mer olika. Eller har man imamen tro?
    Jag förstår inte frågan....
  • Anonym (Muslimah)
    Anonym (Angelica) skrev 2014-09-30 12:20:21 följande:

Muslimah, Då frågeställaren inte söker kunskap utan vill debatera, så tycker jag vi lägger ner det är inte från islam att debatera i onödan. Det är bättre att vara tyst.

[svaret är nyckeln till ondskan, att vara tyst med den okunnige eller den dumme är en ära och likaså skyddas ens heder, ser du inte hur man fruktar de tysta lejonen och jagar iväg den skällande hunden ] aash- shafii

Självklart har du helt . Lämnar debatten, har ändå skrivit min ståndpunkt.
  • Rikard
    Anonym (Muslimah) skrev 2014-09-30 21:53:39 följande:
    Självklart har du helt . Lämnar debatten, har ändå skrivit min ståndpunkt.
    Jag vill föra följande till protokollet:

Muslimah har kommit med en rad personliga anklagelser mot mig.

Jag har uppmanat Muslimah att redogöra vad dessa anklagelser mot mig bygger på, men Muslimah har inte gjort det, utan bara låtit anklagelserna mot mig stå kvar utan motivering.

Så debatterar Muslimah!
  • asta66
    Tom Araya skrev 2014-09-30 19:46:43 följande:
    Jag förstår inte frågan....
    Många av dessa kan inte själva koranen utan det är imamen eller nån annan som tolkar den. Och säger vad som gäller. När det gäller kristna som har en stark ledare som säger att så här är det. Då brukar vi kalla det en sekt.
  • Hugful80
    Anonym (skam) skrev 2014-09-27 21:54:03 följande:
    Ha respekt för andras religioner, du skulle säkerligen bli utskälld om du sa samma sak om Buddha eller liknade, men just för att det är islam så är det okej att håna.
    Jag har inte respekt för någon religion. Varför skulle jag ha det? All religion är av ondo.
    För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras
  • jashrinah
    Hugful80 skrev 2014-10-01 17:16:18 följande:
    Jag har inte respekt för någon religion. Varför skulle jag ha det? All religion är av ondo.
  • Tom Araya
    asta66 skrev 2014-10-01 07:35:28 följande:
    Många av dessa kan inte själva koranen utan det är imamen eller nån annan som tolkar den. Och säger vad som gäller. När det gäller kristna som har en stark ledare som säger att så här är det. Då brukar vi kalla det en sekt.
    Det stämmer nog rätt ofta, tyvärr. Hur stor andel muslimer kan arabiska, eller läsa överhuvudtaget?
  • Anonym (Eh)

Ooooh vad läskigt. En halv naken kvinna. Usch, var är den andra halvan?!

• Anonym (Ateist)

Har inte läst tråden men enkelt sagt så är skillnaden att den halvnakna kvinnan kan klä på sig om hon vill. Kvinnan i burkan kan klä av sig utan godkännande av sin man. 

Visst kan man hävda att den halvnakna kvinnan är slav under de västerländska skönhetsidealen men det är något helt annat än att vara helt och hållet underställd sin mans vilja.

• Anonym (Eh)
    Anonym (Ateist) skrev 2014-10-02 08:30:23 följande:

Har inte läst tråden men enkelt sagt så är skillnaden att den halvnakna kvinnan kan klä på sig om hon vill. Kvinnan i burkan kan klä av sig utan godkännande av sin man. 

Visst kan man hävda att den halvnakna kvinnan är slav under de västerländska skönhetsidealen men det är något helt annat än att vara helt och hållet underställd sin mans vilja.

Den västerländska kvinnan skulle kunna sägas vara slav under ett skönhetsideal (det är alla jordens kvinnor iofs), men hon kan välja att följa det eller inte. Hon kan välja att ha hel baddräkt i stället för bikini. Hon kan välja att gå i stadiga foträta skor och "manhaftiga" kläder eller högklackat. Hon kan välja om hon vill ha långt, böljande hår eller kort snagg, eller kanske rakat. Hon kan välja om hon vill pierca sig eller inte.

Till TS: En kvinna som tvingas ha burka eller niab måste alltid ha den på utanför hemmet eller i närvaro av andra män. Hon har inget val. En västerländsk kvinna måste inte gå ut halvnaken när hon lämnar hemmet. Om inte du har förstått det vet du inte mycket om samhället.
  • Anonym (Lina)
    Tom Araya skrev 2014-10-02 05:33:42 följande:
    Det stämmer nog rätt ofta, tyvärr. Hur stor andel muslimer kan arabiska, eller läsa överhuvudtaget?
    Islam har massa sekter, 73 st och endast en av de är den riktiga islam, så allt som hörs och ses är inte islam. bra att känna till!
  • Anonym (Ateist)
    Anonym (Lina) skrev 2014-10-02 09:28:43 följande:
    Islam har massa sekter, 73 st och endast en av de är den riktiga islam, så allt som hörs och ses är inte islam. bra att känna till!
    Jag hatar islam. 

Men jag hatar judendom, kristendom och alla andra religioner också. 

Däremot har jag inte muslimer, judar eller kristna. De förstår inte bättre och man kan inte hata någon för det. 
  • asta66
    Men de kristna sekterna sorterar vi som kristna så varför inte med de islamska sekterna.
  • Tom Araya
    Berätta gärna mer och vem som avgör vad som är "riktiga Islam"?
Svar på tråden halv naken kvinna, fri. täckt kvinna förtryckt ??