• Anonym (Dubbelmoral??)

halv naken kvinna, fri. täckt kvinna förtryckt ??

Varför är det så att när en kvinna klär sig i kort kjol och Bh nästan då är det hennes kropp hon får göra som hon vill MEN om hon vill täcka sin kropp och ha sjal eller burka då är det ståhej om att hon är tvingad eller förtryckt.. Sorry men whatsup with that? Ska man inte Låta alla människor göra vad dem vill med sin kropp? Jag tycker det är dubbelmoral, hur ser ni på det?

• Svar på tråden halv naken kvinna, fri. täckt kvinna förtryckt ??
  • Anonym (Muslimah)

Ja Ts, det är intressant. Att friheten sitter i mitt klädval. Kära läsare, jag är fri. Fri att välja vad jag vill bära på min kropp, kanske jag inte gör samma val som dig , men det betyder inte att jag är mindre fri.

Jag klär mig för min egen skull för jag vill följa Allahs vilja. Det är min tolkning av min religion. En religion jag valt att följa , en religion som jag anser ger mig frihet.

Jag har varit otäckt tidigare i mitt liv, fått både visslingar, snuskiga saker viskade i mitt öra, tafsad på och kommenterar för mitt utseende så länge jag kan minnas.

Kom inte och säg att den kvinna som bär stilettklackar, smetar ner sitt ansikte med smink , opererar brösten , botoxar sitt ansikte eller klär sig i kortkort och urringat så brösten hoppar ut gör det för hennes skull! Skulle hon vara fri menar ni?

Vad är egentligen frihet för er?

Jag märker att när jag började med slöja och täckande kläder började folk lyssna på mig och ta mig seriöst ,slutade komma med sexuella anspelningar, jag fick uppskattning för saker jag gjort och hur jag är som person istället för hur jag såg ut .

Det sista jag vill kommentera är att detta är mitt val- min frihet.

• Anonym (Spak)
    Anonym (Muslimah) skrev 2014-09-27 10:10:04 följande:

Ja Ts, det är intressant. Att friheten sitter i mitt klädval. Kära läsare, jag är fri. Fri att välja vad jag vill bära på min kropp, kanske jag inte gör samma val som dig , men det betyder inte att jag är mindre fri.

Jag klär mig för min egen skull för jag vill följa Allahs vilja. Det är min tolkning av min religion. En religion jag valt att följa , en religion som jag anser ger mig frihet.

Jag har varit otäckt tidigare i mitt liv, fått både visslingar, snuskiga saker viskade i mitt öra, tafsad på och kommenterar för mitt utseende så länge jag kan minnas.

Kom inte och säg att den kvinna som bär stilettklackar, smetar ner sitt ansikte med smink , opererar brösten , botoxar sitt ansikte eller klär sig i kortkort och urringat så brösten hoppar ut gör det för hennes skull! Skulle hon vara fri menar ni?

Vad är egentligen frihet för er?

Jag märker att när jag började med slöja och täckande kläder började folk lyssna på mig och ta mig seriöst ,slutade komma med sexuella anspelningar, jag fick uppskattning för saker jag gjort och hur jag är som person istället för hur jag såg ut .

Det sista jag vill kommentera är att detta är mitt val- min frihet.

Du överdriver. Jag har också fått kommentarer om mitt utseende, det har nog alla kvinnor, men inte så ofta så att vi bara sett en lösning och klä oss täckande. Du tar också i så att du spricker i beskrivningen av stilettklackar, kortkort, urringat och smink. Hur många kvinnor klär sig så om de inte ska gå på fest eller maskerad. Nej, du. Lösningen i att få frihet är inte att dölja sig. Frihet är att bli lyssnad på utan att behöva dölja sig. Jag klär mig i "vanliga" kläder (kjol, skjorta, kavaj, jeans osv) och så ser de flesta kvinnorna ut i Sverige och därför kan man inte ställa denna klädsel mot burka/niqab/slöja. Jag läste om en tjej som konverterat till islam. Hon tyckte att det var frihet att slippa sminka sig för det syntes ju inte bakom slöjan. Det är inte frihet! Frihet är att strunta i att sminka sig och visa upp sitt osminkade ansikte till full beskådan! Om en man inte kan lyssna på mig och ta mig på allvar bara för att jag har läppstift har han problem.

• Centurione
    Anonym (Dubbelmoral) skrev 2014-09-26 21:59:03 följande:
    Jag håller med, att den så kallade "fria" kvinnan är den förtryckta för att hon MÅSTE vara som alla andra, median bestämmer hur hon ska gå klädd!! Sorgligt tycker jag. Rihanna går klädd i klistermärke på tuttarna, nu ska alla gå runt med enbart klistermärke på tuttarna, ciara rakar halva huvudet så ska alla flickor raka halva huvudet, snacka om förtryckt. Britney går runt o visar sin mutta, så ska alla vilja göra det. om man är fri att vara naken varför skulle man då inte få vara fri att gå täckt! Jag tycker att man ska låta alla göra som man vill, och främst vara rättvis i sitt dömande!
    Jag tror säkert att detta grupptryck existerar bland lågbegåvade tjejer i vissa sociala strata, men det är absolut inte vanligt i befolkningen i stort. Om du kollar på tjejerna som går på naturvetarprogrammet, och därefter läkar- eller juristutbildningarna, så är de inte klädda så. De bryr sig inte om detta tryck - vet knappast att det existerar, eftersom de bara umgås med likasinnade.
  • Anonym (Bara frågar)
    Anonym (Dubbelmoral??) skrev 2014-09-26 19:51:02 följande:

Varför är det så att när en kvinna klär sig i kort kjol och Bh nästan då är det hennes kropp hon får göra som hon vill MEN om hon vill täcka sin kropp och ha sjal eller burka då är det ståhej om att hon är tvingad eller förtryckt.. Sorry men whatsup with that? Ska man inte Låta alla människor göra vad dem vill med sin kropp? Jag tycker det är dubbelmoral, hur ser ni på det?

Jag är mera förvånad över att muslimska män inte har en klädkod men att kvinnor förväntas ha det? Varför får inte kvinnor klä sej hur dom vill när män får?

Vem bestämmer?
  • Anonym (Där ser man!)
    Anonym (Bara frågar) skrev 2014-09-27 12:07:02 följande:
    Jag är mera förvånad över att muslimska män inte har en klädkod men att kvinnor förväntas ha det? Varför får inte kvinnor klä sej hur dom vill när män får?

Vem bestämmer?
    folk är upptagna med kvinnan att d missat männens kläd kod, men tydligen så har även mannen en kläd kod, han måste trimma mustaschen och släppa skägget, han får tex inte gå runt bar överkropp. Och hans kläder måste vara över anklarna, vet ey om du sätt men det är df vissa muslimska män har uppvikta byxor lr "för korta" som vissa tror. Och oftas går de klädda i dessa klänningar som vi ibland ser. Visste du detta ?
  • Anonym (Bara frågar)
    Anonym (Där ser man!) skrev 2014-09-27 12:19:16 följande:
    folk är upptagna med kvinnan att d missat männens kläd kod, men tydligen så har även mannen en kläd kod, han måste trimma mustaschen och släppa skägget, han får tex inte gå runt bar överkropp. Och hans kläder måste vara över anklarna, vet ey om du sätt men det är df vissa muslimska män har uppvikta byxor lr "för korta" som vissa tror. Och oftas går de klädda i dessa klänningar som vi ibland ser. Visste du detta ?
    Jag tror inte några kvinnor går i taket om deras män klär sej "fel", såsom deras äkta män gör om deras kvinna klär sej "fel".

Det handlar om att integrera sej. Inte att hålla kvar den traditionella hemlandskulturen till 100%.
  • Anonym (Intressant.)

Det är långt ifrån alla som är tvingade, visst finns det tvång här o där, men MÅNGA har gjort valet själva. De som väljer att gå i jilbaba/niqab är oxå svenska konvertiter, men kan inte se att under niqabeen, finns en blå ögd svenska. Jag säger detsamma som någon tidigare skrev, ju mer intressant ämnet är, ju mer förbjudet det är. Desto mer lockar det människors intresse, där av ser vi hur många som konverterar runt om i världen trots islamofobin.

• Anonym (där ser man!)
    Anonym (Bara frågar) skrev 2014-09-27 12:25:10 följande:
    Jag tror inte några kvinnor går i taket om deras män klär sej "fel", såsom deras äkta män gör om deras kvinna klär sej "fel".

Det handlar om att integrera sej. Inte att hålla kvar den traditionella hemlandskulturen till 100%.
    Man måste förstå, islam är ingen religion som kommer att ändras efter vädret. Man har hoppats på det hur länge som helst. Spelar ingen roll om det är 1670 eller 2035 så kan du lita på att det är samma islam, vare sig det är i Kina eller Australien. Islam är definitivt ingen hemlandskultur ingen kultur hålls så noga som muslimerna gör för sin religion! Islam är heller inte som någon marknad, bara för att kristendomen eller judendomen har moderniserats så betyder det inte att islam måste gå efter. visst är det så att männen är mindre noga med dessa regler men det beror oxå på okunskapen många män vet inte att de måste ha byxor över anklarna tex, en religiös kvinna med kunskap om sin religion hade inte accepterat att hennes man går klädd hur han vill så där har du fel!
  • Anonym (Bara frågar)
    Anonym (Intressant.) skrev 2014-09-27 12:27:49 följande:

Det är långt ifrån alla som är tvingade, visst finns det tvång här o där, men MÅNGA har gjort valet själva. De som väljer att gå i jilbaba/niqab är oxå svenska konvertiter, men kan inte se att under niqabeen, finns en blå ögd svenska. Jag säger detsamma som någon tidigare skrev, ju mer intressant ämnet är, ju mer förbjudet det är. Desto mer lockar det människors intresse, där av ser vi hur många som konverterar runt om i världen trots islamofobin.

"... finns en blå ögd svenska."
    Visserligen för att många muslimer är färgade. Men blå? Verkligen? :)

Visst får kvinnor vara klädda hur som helst, bara det är av eget val. Inte andras. Inte av deras män, deras föräldrar (om kvinnorna är myndiga), deras bröder eller kusiner, eller församlingar. Utan bara deras egna val. Liksom män klär sej som dom vill av eget val.

Så hur vet man vems val det är? Frågar man kvinnan själv? Och vad för svar får man då?
  • Centurione
    Anonym (Intressant.) skrev 2014-09-27 12:27:49 följande:

Fast en svenska som gift sig med en muslimsk man, kan mycket väl vara tvingad att bära dessa plagg hon också. Jag känner flera som träffade muslimska killar när de var unga. De träffade killarna t.ex. i en skola, på en arbetsplats eller på en "åtgärd" genom Af. Där - i den blandade miljön - gjorde killen allt för att passa in. Det märktes inte mycket på honom att han var troende muslim. Tjejen trodde att kravet på henne att konvertera till islam, bara var en formalitet - att de skulle leva som vilket svenskt par som helst ändå.

Men sedan, när paret var gifta, så visade det sig att hederskulturen blev extremt viktig för honom igen. Reglerna för hur hans fru fick klä sig och bete sig, och samma regler för döttrarna sedan. Hans föräldrar hade också mycket att säga till om. Så man ska som svenska vara väldigt försiktig och lära känna en muslim, och inte minst hans föräldrar och syskon och vänner, MYCKET väl innan man sätter fast sig. För sedan finns det ingen väg ut...
Svar på tråden halv naken kvinna, fri. täckt kvinna förtryckt ??