• SsaraL

Pergotime start Oktober 2014

Då har sambon och jag precis varit på första mötet och gjort vul!
    Hon kunde konstatera att jag hade pco, och efter 1 1/2 år ångrar jag att vi inte sökte hjälp tidigare.. Fick iallafall pergotime som jag hämtade ut nyss och ska börja med detta när mensen kommit (om ca 4 dagar!).

Är det fler som vill följas åt? Detta är vårt första barn och vi är supernervösa och pirriga över om det ska fungera eller ej.

Är det någon här som testat pergotime innan? På vilket försök gick det för er? =D

• Svar på tråden Pergotime start Oktober 2014
  • Unaangelita
    WallePrix skrev 2015-01-16 11:18:04 följande:
    Hej går med i denna tråden :) Jag började med pergotime igår. Min läkare har inte kunnat hitta några fel på mig mer än att jag inte har ägglossning, varför vet han inte. Har tagit mig 4 år att få den hjälp som ja har sökt. Så nu hoppas ja att de ska bli nått :) Ska äta de i fem dagar och sen ska mensen komma efter 2-4 veckor. Stämmer det eller hur har de varit för er andra?

Hej! Jag får ÄL cirka 13 dagar efter avslutad Pergotime-kur så det är nog olika från person till person. Sen brukar mensen kommer totalt olika dagar för mig haha. Ena månaden två veckor efter ÄL, andra 10 dagar efter ÄL och sådär håller det på. Oj 4 år?? Men det finns ju vårdgaranti? Ingen ska behöva vänta 4 år på att få hjälp av en läkare...
  • WallePrix
    Unaangelita skrev 2015-01-16 13:35:50 följande:

Hej! Jag får ÄL cirka i 13 dagar efter avslutad Pergotime-kur så det är nog olika från person till person. Sen brukar mensen kommer totalt olika dagar för mig haha. Ena månaden två veckor efter ÄL, andra 10 dagar efter ÄL och sådär håller det på. Oj 4 år?? Men det finns ju vårdgaranti? Ingen ska behöva vänta 4 år på att få hjälp av en läkare...

Va såpass ung att dom ansåg sig att ja skulle vänta.. Va min nuvarande gynekolog som tog tag i de efter att ja skickat ett argt mail till dom..

Ja är 23 så de har ju börjat när ja va ung.

Ja ska tydligen göra ett gravtest När det har gått 2 veckor.. Så hoppas på ett plus :)
  • joss82
    WallePrix skrev 2015-01-16 16:01:46 följande:
    Va såpass ung att dom ansåg sig att ja skulle vänta.. Va min nuvarande gynekolog som tog tag i de efter att ja skickat ett argt mail till dom..

Ja är 23 så de har ju börjat när ja va ung.

Ja ska tydligen göra ett gravtest När det har gått 2 veckor.. Så hoppas på ett plus :)
    Det låter märkligt tycker jag. Väldigt minimal chans att du får plus på stickan redan två veckor efter att du slutat med tabletterna!
  • lantlivet
    WallePrix skrev 2015-01-16 11:18:04 följande:

Hej går med i denna tråden :)

Jag började med pergotime igår. Min läkare har inte kunnat hitta några fel på mig mer än att jag inte har ägglossning, varför vet han inte.

Har tagit mig 4 år att få den hjälp som ja har sökt.

Så nu hoppas ja att de ska bli nått :)

Ska äta de i fem dagar och sen ska mensen komma efter 2-4 veckor. Stämmer det eller hur har de varit för er andra?

Låter konstigt att du ej fått veta de tidigare. Sen kan ja förstå att du ej fått pergotime förrn nu. Här har dom nämligen 23årsgräns på utredning och pergotime,så för att få det fick vi vänta .

Däremot så tyckte ja de va ännu konstigare att du ska ta ett test 2 v efter avslutad kur. Fick du inget "schema" att gå efter. Jag fick ägglossning på dag 12 i cykeln och en cykel är ju oftast 28-30 dagar. Jag skulle göra test på dag 33 och då höra av mig om det va. Positivt lr negativt.
  • WallePrix
    lantlivet skrev 2015-01-16 18:48:37 följande:

Låter konstigt att du ej fått veta de tidigare. Sen kan ja förstå att du ej fått pergotime förrn nu. Här har dom nämligen 23årsgräns på utredning och pergotime,så för att få det fick vi vänta .

Däremot så tyckte ja de va ännu konstigare att du ska ta ett test 2 v efter avslutad kur. Fick du inget "schema" att gå efter. Jag fick ägglossning på dag 12 i cykeln och en cykel är ju oftast 28-30 dagar. Jag skulle göra test på dag 33 och då höra av mig om det va. Positivt lr negativt.

Ne han sa bara att ja skulle äta nu i 5 dagar och ha sex regelbundet och sen skulle mensen typ komma efter 2-4 veckor . Och kom den inte skulle ja göra ett graviditets test och visade de inget skulle ja göra ett till nån vecka efter och va de också negativt skulle ja börja med en ny kur och äta 2 tabletter istället om mensen aldrig kom..
  • joss82
    WallePrix skrev 2015-01-16 19:10:24 följande:
    Ne han sa bara att ja skulle äta nu i 5 dagar och ha sex regelbundet och sen skulle mensen typ komma efter 2-4 veckor . Och kom den inte skulle ja göra ett graviditets test och visade de inget skulle ja göra ett till nån vecka efter och va de också negativt skulle ja börja med en ny kur och äta 2 tabletter istället om mensen aldrig kom..
    Men har du haft mens nu precis? Man ska alltid börja med pergotime på dag 3-5 efter att mensen börjat. Om man inte får mens naturligt måste man få annan medicin först för att sätta igång mensen.
  • lantlivet
    WallePrix skrev 2015-01-16 19:10:24 följande:
    Låter som en konstig gyn. Har aldrig läst att någon fått börja med pergotime utan att framkallat mens och inte börja under den.

Nu fick ja ett schema från barnlöshetsmottagningen. Och vet att flera har fått ett liknande med någon diff på startdag. Jag åt dag 4 5 6 7 8 men skulle egentligen börjat dag 3 men fick inte receptet då eftersom ja fick spontan mens veckan innan mötet.

Hoppas ju såklart att du blir gravid endå utan stt ha blrjat vid mensen .Men din gyn verka inte va så insatt i hur dom ska ätas?
  • WallePrix
    lantlivet skrev 2015-01-16 20:46:49 följande:

Låter som en konstig gyn. Har aldrig läst att någon fått börja med pergotime utan att framkallat mens och inte börja under den.

Nu fick ja ett schema från barnlöshetsmottagningen. Och vet att flera har fått ett liknande med någon diff på startdag. Jag åt dag 4 5 6 7 8 men skulle egentligen börjat dag 3 men fick inte receptet då eftersom ja fick spontan mens veckan innan mötet.

Hoppas ju såklart att du blir gravid endå utan stt ha blrjat vid mensen .Men din gyn verka inte va så insatt i hur dom ska ätas?

Jag skulle börja på 5 dagen när min mens kom. Hade fått andra tabletter som skulle starta mensen. Så igår va 5:e dagen.

Men fick inget schema som ni andra verkar ha fått...

Han verkar bra med tanke på att han är den enda som tagit tag i saker och kollat upp allt. Han har gått igenom alla steg som går att göra med mig och sen började vi från början..

Men tänkte ja skulle ringa honom nästa vecka ändå...

Är det många av er som har plussat?
  • monn

Citat från fass: "1 tablett à 50 mg dagligen i 5 dagar. Om patienten har blödningar startas behandlingen på eller omkring femte cykeldagen och i annat fall när som helst.

"

Tydligen kan man börja närsom om man inte har blödningar :)

lantlivet skrev 2015-01-16 20:46:49 följande:

• joss82
    WallePrix skrev 2015-01-16 21:40:07 följande:
    Jag skulle börja på 5 dagen när min mens kom. Hade fått andra tabletter som skulle starta mensen. Så igår va 5:e dagen.

Men fick inget schema som ni andra verkar ha fått...

Han verkar bra med tanke på att han är den enda som tagit tag i saker och kollat upp allt. Han har gått igenom alla steg som går att göra med mig och sen började vi från början..

Men tänkte ja skulle ringa honom nästa vecka ändå...

Är det många av er som har plussat?
    Ok men det låter ju ändå bra. Han vet säkert vad han gör. Men tappa inte hoppet bara om du inte får ett plus om två veckor för det får nästan ingen. Men kanske om tre ;)! Lycka till!
Svar på tråden Pergotime start Oktober 2014