• mitthemligajag

Oktoberbebisar 2014

Hej och grattis till bebis, som vi har väntat!

Här är uppföljningstråden till "bf oktober tråden" där vi diskuterar allt om våra små hjärtan  ?
  • Svar på tråden Oktoberbebisar 2014
  • marmik

RS=Respiratoriskt syncytie-virus - en vanlig förkylning för vuxna som kan ge en liten bebis allvarliga andningsproblem...

• Nerd

Vart sover era bebisar på natten?
    Och hur får ni dem att sova?

Jag brukar amma henne i sängen och sen somnar hon oftast. (annars skriker hon ett par timmar och vill sedan äta igen, då somnar hon!)
    Hon sover i sängen bredvid mig på sidan(inte rygg) vilket funkar bra men är helt emot hur man ska göra för att minska risken för plötsligt spädbarnsdöd.. Jag har pratat med bvc-sköterskan om detta som säger att det är helt ok att göra så.
    Min bebis kräks rättså mycket och det rekommenderas tydligen att kräkbarn sover på sidan. Jag är ändå orolig men vi har jättesvårt att få henne att ligga på rygg eller på annat ställe än brevid mig och sova..

• Lillium

Nerd: vår tjej sover också i sängen med oss. Hon vägrar att sova i egen säng och vill inte heller ligga i sitt babynest i vår säng. Vi brukar gå runt med henne i sele tills hon somnar och sen lägga henne i sängen och snabbt krypa ner bredvid henne så hon inte tror att hon är ensam. Tror att man ska vara försiktig med täcken så de inte hamnar över bebisen och att det inte hamnar på mage. Risken gör psd vid säker samsovning är ganska liten.

• Ssajko

Min tjej somnar när hon ammar 9 av 10 ggr. Hon sover i sitt babynest brevid mig i sängen. Pappan sover i ett annat rum så att han får sova på natten när han jobbar, han vill tydligen inte vakna varannan timme :o jag hade henne i en korg brevid först men latheten att behöva resa sig ur sängen för att amma tog över :)

• banan123
    Nerd skrev 2014-11-22 14:25:02 följande:

Vart sover era bebisar på natten?

Och hur får ni dem att sova?

Jag brukar amma henne i sängen och sen somnar hon oftast. (annars skriker hon ett par timmar och vill sedan äta igen, då somnar hon!)

Hon sover i sängen bredvid mig på sidan(inte rygg) vilket funkar bra men är helt emot hur man ska göra för att minska risken för plötsligt spädbarnsdöd.. Jag har pratat med bvc-sköterskan om detta som säger att det är helt ok att göra så.

Min bebis kräks rättså mycket och det rekommenderas tydligen att kräkbarn sover på sidan. Jag är ändå orolig men vi har jättesvårt att få henne att ligga på rygg eller på annat ställe än brevid mig och sova..

Våran sover med mig och mannen får ligga i en annan säng på golvet med vår hund haha. Matar alltid lillkillen innan sovning iböand somnar han vid bröstet ibland får jag vagga honom lite lätt.
  • Nerd

skönt att höra hur ni andra gör :)
    känner mig inte värdelös för att inte mitt barn sover perfekt i en egen säng!

hon har aldrig mitt täcke utan ligger med täcket på sina fötter och jag drar aldrig upp täcket längre än till midjan. måste sova med kofta för att inte frysa nu :P

har era fått någon typ av dygnsrytm än? min tjej kan ha nåt som liknar en rytm som håller i kanske 3 dygn sen byter hon..
    ser fram emot rutin i vardagen.. men det får jag nog vänta på..
    är i vanliga fall en riktig rutinmänniska så detta är en prövning!

• Ssajko

Jag trivs också med rutiner, är väldigt kvällstrött och morgonpigg av mig men det är tydligen inte bebis än.

Vi har inga rutiner alls, hon sover lite lika i två- tre dagar sen byter hon när man tror att man kommit in i något :)

• jamieblue

Vår tjej ligger mellan oss i sängen. Hon har svårt att somna på egen hand. Hon somnar i princip alltid när jag ammar henne men om jag lägger ifrån mig henne för snabbt så vaknar hon igen och vill amma. Så det gäller att jag lägger henne mellan oss i exakt rätt ögonblick. Så är det både dag och natt, men det är jobbigare på natten, att tro att man ska få sova och så är det dags att fixa med kuddar och plocka upp henne och amma igen.

Vi har inga rutiner alls än så länge. Börjar acceptera det och är nöjd om jag får sova fyra timmar i sträck, heh. Jag hoppas det blir bättre efter en månad till. Inte vet jag om det är för mycket att förvänta sig, men jag hoppas det känns lite lättare när hon är två månader.

Svar på tråden Oktoberbebisar 2014