• mitthemligajag

Oktoberbebisar 2014

Hej och grattis till bebis, som vi har väntat!

Här är uppföljningstråden till "bf oktober tråden" där vi diskuterar allt om våra små hjärtan  ?
  • Svar på tråden Oktoberbebisar 2014
  • Ssajko

Vad skönt att vara tillbaka på inskrivningsvikten. Jag har väl en 20kg dit ännu. Jag gick upp från 72 till strax över 100kg. Jag orkade inte träna alls under min graviditet, bara åt och sov. Sista två månaderna var jag piggast och var ute och promenerade och höll på om än gick det väldigt sakta :) Har era små såna här "gnäll perioder"? Min lilla börjar att gnälla och vrida sig och ska bara ligga vid bröstet, går man så vaknar hon och skriker tills hon har bröstet igen. Håller på så i ungefär ett dygn sen är hon som vanligt igen?

• jamieblue
    MeEmmA skrev 2014-11-11 09:56:26 följande:

Min lilla kille kräks nästan ingenting, men däremot är han en riktig bajsmaskin istället, blöjan e full flera ggr om dagen. Hicka gjorde han mycket i magen och har fortsatt med det nu också :) han ser lika förvånad ut över hickan varje gång.

Det känner jag igen! Min tjej kräks aldrig men bajsar otroligt mycket! Så jag antar att det ska ut antingen i ena eller andra änden, haha.
  • Mymmlan

Ssajko, min har gnällperiod varje kväll. Funkar bara med bröstet, snart hänger väl tuttarna nere vid knäna, men inte heldagar. Men det kanske är tillväxt? Eller om det varit mycket intryck dagen innan kan det behövas mycket trygghet dagen efter? Så var min äldre när han var bebis.

Kräks gör bebis nästan inte alls! Så skönt. Det har att göra med hur utvecklad magmunnen hunnit bli har jag läst. Hicka däremot, lika mycket som i magen

• Mymmlan

Vad gäller vikt förresten tar jag det lugnt. Har inte kollat. Med sonen tog det 6 månader av amning och sedan var jag nere på 10kg under utgångsvikten. Jag kan ha mina vanliga byxor igen, även om några av dem är lite tighta, jag nöjer mig med det.

• Aftonstjärna
    Ssajko skrev 2014-11-11 10:05:11 följande
    Har era små såna här "gnäll perioder"? Min lilla börjar att gnälla och vrida sig och ska bara ligga vid bröstet, går man så vaknar hon och skriker tills hon har bröstet igen. Håller på så i ungefär ett dygn sen är hon som vanligt igen?
    Jo, idag är det bara gnäll här och vill helst amma hela tiden, känns det som! igår var hon väldigt pigg och vaken så gissar att de är en reaktion på det!
  • MeEmmA

Min kille vill vara väldigt mycket vid bröstet på kvällen / natten, så fort jag kommer nära spottar han ut nappen och när vi ligger i sängen håller han fast mig i skinnet o vaknar så fort jag försöker flytta på honom. Men jag har märkt att det fungerar bra med nappen om han ligger på pappas bröst. Så när jag känner att han har fått vad han behöver och jag inte orkar mer för stunden (på natten), får pappa ta över. Tror att det kan ha att göra med att han känner lukten av mjölk hos mig och då blir det nån fix idé. Fungerar såklart inte varje gång, ibland blir det värre av att pappa tar han och då somnar han nöjd jämte mig om han får komma tillbaka (av utmattning skulle jag tro).

• Ssajko

Åh vi har försökt med napp men hon vill inte ta den riktigt. Hon kan suga till lite sen spottar hon ut den. Var på bvc idag och fröken hade gått upp 400g exakt sen förra veckan så det var varken fel på mat eller aptit

• mitthemligajag

Då har vi fått konstaterat kolik idag då... Stort jäkla suck ska det aldrig ta slut på massa elände känner jag. Här skriks det från 20 till 03 konstant. Men idag fick hon en tarmsköljning med lösning upp i stjärten och sen dess har vi haft Max 1 timmes skrik sen klockan 4!! Detta har inte hänt på 2 veckor! Ngn mer med kolik barn eller erfarenhet?

• MeEmmA
    Ssajko skrev 2014-11-12 16:39:57 följande:

Åh vi har försökt med napp men hon vill inte ta den riktigt. Hon kan suga till lite sen spottar hon ut den. Var på bvc idag och fröken hade gått upp 400g exakt sen förra veckan så det var varken fel på mat eller aptit

Mina två andra barn ville inte heller ha napp, min första började suga på tummen istället i samband med att jag slutade amma honom vid 10mån. Fram till dess var jag hans napp :) känns så otroligt skönt att min lillkille tar nappen nu, underlättar en hel del när man inte behöver dra fram brösten hela tiden!

400g låter mycket för att vara en vecka, min går upp det på ca två veckor, vad olika det kan va :)
  • MeEmmA
    mitthemligajag skrev 2014-11-12 23:08:22 följande:

Då har vi fått konstaterat kolik idag då... Stort jäkla suck ska det aldrig ta slut på massa elände känner jag. Här skriks det från 20 till 03 konstant. Men idag fick hon en tarmsköljning med lösning upp i stjärten och sen dess har vi haft Max 1 timmes skrik sen klockan 4!! Detta har inte hänt på 2 veckor! Ngn mer med kolik barn eller erfarenhet?

Stackare! Min systers dotter hade kolik när hon var liten och det tog både på krafterna och på psyket så vi fick hjälpa henne en hel del. Hon var så trött att hon glömde matvarorna i affären när hon handlade. Se till att få lite avlastning ibland och Sov de stunder som går för att orka.
Svar på tråden Oktoberbebisar 2014