• Anonym (ts)

pappers rätt till juridisk abort

Om en tjej lurar till sig ett barn och har ensam vårdnad. Killen har alltså blivit lurad tjejen sa hon hade skydd fast hon inte hade det. Juridisk abort borde finnas anser jag. Vad tycker ni när borde juridisk abort finnas?

• Svar på tråden pappers rätt till juridisk abort
  • Ezmeraldah

Men då skulle väl alla göra juridisk abort för det är väl jättebra med lite extrapengar från Försäkringskassan? Så länge kvinnan och mannen inte är gifta eller skrivna på samma adress så kan ju mannen officiellt genomgå en juridisk abort så att kvinnan kan lyfta underhållsstöd från Försäkringskassan. I praktiken kan de leva ihop och ta hand om barnet gemensamt som vilka föräldrar som helst. Och det är väl inte olagligt att gifta sig och flytta ihop efter att den juridiska aborten har genomförts? För man kan ju "råka springa på varandra" och känslor kan uppstå, även efter att en abort har genomförts. Då är mannen alltså inte juridisk förälder utan enbart en så kallad "bonuspappa" i lagens mening. Alltså kan kvinnan fortsätta lyfta underhållsstöd från Försäkringskassan trots att de biologiska föräldrarna numera är gifta och skrivna på samma adress. Gifta par kan skilja sig och skriva sig på olika adresser och sen gifta om sig när mannen har genomgått juridisk abort. När barnet har tagit studenten och är självförsörjande kan mannen göra en närståendeadoption och bli juridisk förälder så att barnet får ärva sin pappa vid dennes bortgång. För det är ju inte olagligt att adoptera sitt bonusbarn och det brukar inte vara några problem om bonuspappan funnits i barnets liv sen barnets sen barnet var nyfödd.

• Ezmeraldah

Män har ju faktiskt möjlighet att sterilisera sig och frysa in spermier. Då är de skyddade men kan få biologiska barn senare om de så önskar. Kunde det vara ett alternativ att man sänker åldersgränsen för sterilisering till 18 år och att det är gratis att ha spermier nedfrusna på klinik (eller att kostnaden motsvarar ungefärlig kostnad för p-piller och liknande preventivmedel för kvinnor)? 

• Anonym (Ansvar)
    Banankita skrev 2025-11-24 12:58:17 följande:

Då är ju lösningen att samtliga ska kunna göra juridisk abort (inte bara män utan kvinnor också). Avsäger sig båda, så blir barnet omhändertaget av SOC och hamnar på barnhem / hos en familj som vill ha barn.

Nu bor vi ju inte i amerika, men där kan kvinnor lämna in sina barn till polisen, brandkårsstationen eller speciella inlämningsställen. Dom blir då helt juridiskt och ekonomiskt friskrivna från sitt ansvar utan reprisalier.

Kvinnor har 12-15 olika sätt dom kan förhindra graviditet, män har endast 2-3

grok.com/share/c2hhcmQtNQ_b7a4139d-fd4f-4e6a-987b-f85486f9902b

Om kvinnor säger min kropp mitt val, då bör även män kunna säga min plånbok mitt val.

Detta handlar om att kvinnan vill ha barn men inte ta ekonomiskt ansvar för det (antingen delvis eller fullt ut). Har kvinnan valt att sätta barnet till världen (om hon visste att mannen inte ville ha barn, eller uttryckligen sa det), då ska hon även ta ekonomiskt ansvar för det.

Vi lever i 2025, kvinnor har lika goda möjligheter om inte bättre att utbilda sig, skapa karriär, ha god personlig ekonomi och tjäna pengar, precis som män.

Jag känner för OP, är typ I samma sits.

Socialförsäkingsbalken är sexistisk och icke jämställd, huvudsatsen har inte ändrats sen början på 1900-talet, tanken var god men samhället ser annorlunda ut idag.

Män har inga reproduktiva rättigheter, endast skyldigheter. Misslyckas dom att uppfylla dom så väntar kronofogden (utmätning) eller fängelse.

Den kommer att missbrukas ännu mer i framtiden, då kvinnor verkar tycka att dom har rätt till mäns kroppar och deras pengar.

FYI 

Inseminationskliniker finns, men kvinnor vill väl inte betala pengar för det om dom är desperata för att bli gravida.

Om alla ansvarar för sin egen fertilitet så minskar risken för ovälkomna graviditeter kraftigt. Kvinnor är fertila ett 1-2 dagar i månaden och typ 10 månader per år. Män är fertila 24/7. Män måste sluta tänka med kuken och att "det är skönare utan gummi" vid tillfälliga eller nya kontakter. 
  • Anonym (Lurad)

Fast jag var tillsammans med en tjej för många år sen och vi använde alltid kondom men kom på henne att hon vänt den ut och in för att försöka bli gravid i smyg. 
    Vi hade bara vart tillsammans i tre veckor men jag avslutade det med en gång och det slutade med att hon och hennes mamma förföljde mig ett helt år efter det.  😅

• Anonym (Mmm)
    Anonym (Lurad) skrev 2025-11-25 03:31:05 följande:

Fast jag var tillsammans med en tjej för många år sen och vi använde alltid kondom men kom på henne att hon vänt den ut och in för att försöka bli gravid i smyg. 
    Vi hade bara vart tillsammans i tre veckor men jag avslutade det med en gång och det slutade med att hon och hennes mamma förföljde mig ett helt år efter det.  😅

Ja, det finns knäppa människor. Och?
  • Anonym (Lurad)
    Anonym (Mmm) skrev 2025-11-25 06:38:25 följande:
    Men ska jag behöva betala underhåll för ett barn som jag jag gjorde allt för att inte få och hon lurade tills sig på detta sätt.
    Nu var det tur att det inte blev nått.

• Anonym (Spöke)

Jättegammal tråd. Varför har man grävt upp denna? 

Oh well. Jag säger det så är det sagt: Anledningen till att man inte kan frånsäga sig sitt ansvar för ett barn är för att BARNET inte ska behöva straffas för föräldrarnas misstag. 

• Anonym (Grodan)
    Anonym (Mmm) skrev 2025-11-24 13:20:09 följande:
    pappers rätt till juridisk abortDu tycker inte att män ska behöva ta ansvar för sitt sexliv? Intressant.

Vill man inte ha barn då använder man skydd eller undviker penetrerande sex. 

Jag tycker det är tvärtom, det är männen som utnyttjar kvinnorna. De vill ha sex utan kondom för det är skönast, sedan vill de slippa eventuella konsekvenser, de kan kvinnorna/samhället ta hand om. 
    Samtidigt kan en kvinna bara säga "Nej, jag vill inte ha barn, jag gör abort" som om ett liv inte är värt någonting.

Om man inte vill ha barn ska man skydda sig eller undviker penetrerande sex.
  • Anonym (Mmm)
    Anonym (Grodan) skrev 2025-11-25 06:56:59 följande:
    Samtidigt kan en kvinna bara säga "Nej, jag vill inte ha barn, jag gör abort" som om ett liv inte är värt någonting.

Om man inte vill ha barn ska man skydda sig eller undviker penetrerande sex.
    Och är olyckan ändå framme så får man ta konsekvensen. 
  • Anonym (Mmm)
    Anonym (Lurad) skrev 2025-11-25 06:48:32 följande:
    Men ska jag behöva betala underhåll för ett barn som jag jag gjorde allt för att inte få och hon lurade tills sig på detta sätt.
    Nu var det tur att det inte blev nått.

Om du använder kondom får du ta ansvar för den även efter sexet. Nu har du lärt dig. Sedan är det inte så himla lätt att bli gravid på det sättet. 
Svar på tråden pappers rätt till juridisk abort