Banankita skrev 2025-11-24 12:58:17 följande:
Då är ju lösningen att samtliga ska kunna göra juridisk abort (inte bara män utan kvinnor också). Avsäger sig båda, så blir barnet omhändertaget av SOC och hamnar på barnhem / hos en familj som vill ha barn.
Nu bor vi ju inte i amerika, men där kan kvinnor lämna in sina barn till polisen, brandkårsstationen eller speciella inlämningsställen. Dom blir då helt juridiskt och ekonomiskt friskrivna från sitt ansvar utan reprisalier.
Kvinnor har 12-15 olika sätt dom kan förhindra graviditet, män har endast 2-3
grok.com/share/c2hhcmQtNQ_b7a4139d-fd4f-4e6a-987b-f85486f9902b
Om kvinnor säger min kropp mitt val, då bör även män kunna säga min plånbok mitt val.
Detta handlar om att kvinnan vill ha barn men inte ta ekonomiskt ansvar för det (antingen delvis eller fullt ut). Har kvinnan valt att sätta barnet till världen (om hon visste att mannen inte ville ha barn, eller uttryckligen sa det), då ska hon även ta ekonomiskt ansvar för det.
Vi lever i 2025, kvinnor har lika goda möjligheter om inte bättre att utbilda sig, skapa karriär, ha god personlig ekonomi och tjäna pengar, precis som män.
Jag känner för OP, är typ I samma sits.
Socialförsäkingsbalken är sexistisk och icke jämställd, huvudsatsen har inte ändrats sen början på 1900-talet, tanken var god men samhället ser annorlunda ut idag.
Män har inga reproduktiva rättigheter, endast skyldigheter. Misslyckas dom att uppfylla dom så väntar kronofogden (utmätning) eller fängelse.
Den kommer att missbrukas ännu mer i framtiden, då kvinnor verkar tycka att dom har rätt till mäns kroppar och deras pengar.
FYI
Inseminationskliniker finns, men kvinnor vill väl inte betala pengar för det om dom är desperata för att bli gravida.
Om alla ansvarar för sin egen fertilitet så minskar risken för ovälkomna graviditeter kraftigt. Kvinnor är fertila ett 1-2 dagar i månaden och typ 10 månader per år. Män är fertila 24/7. Män måste sluta tänka med kuken och att "det är skönare utan gummi" vid tillfälliga eller nya kontakter.