• Anonym (ts)

pappers rätt till juridisk abort

Om en tjej lurar till sig ett barn och har ensam vårdnad. Killen har alltså blivit lurad tjejen sa hon hade skydd fast hon inte hade det. Juridisk abort borde finnas anser jag. Vad tycker ni när borde juridisk abort finnas?

• Svar på tråden pappers rätt till juridisk abort
  • Anonym (Ansvar)
    Anonym (Lurad) skrev 2025-11-25 03:31:05 följande:

Fast jag var tillsammans med en tjej för många år sen och vi använde alltid kondom men kom på henne att hon vänt den ut och in för att försöka bli gravid i smyg. 
    Vi hade bara vart tillsammans i tre veckor men jag avslutade det med en gång och det slutade med att hon och hennes mamma förföljde mig ett helt år efter det.  😅

Ja, hon var en idiot. Det finns även kvinnor som är idioter.
    Anonym (Lurad) skrev 2025-11-25 06:48:32 följande:
    Anonym (Mmm) skrev 2025-11-25 06:38:25 följande:
    Ja, det finns knäppa människor. Och?
    Men ska jag behöva betala underhåll för ett barn som jag jag gjorde allt för att inte få och hon lurade tills sig på detta sätt.
    Nu var det tur att det inte blev nått.

Ja, det behöver du, vare sig du aktivt ville ha barnet eller inte. Du gjorde iaf vad du kunde för att skydda dig men ibland kan det skita sig. 
  • Anonym (G)

Tänker att killar behöver skydda sig när de har sex. Lever man i ett långt förhållande är det svårare om kvinnan säger att hon använder p-piller.

Det ska bli skönt när p- piller för män kommer! Då slipper män fundera över eller råka ut för ofrivilligt föräldraskap. 

Sedan finns risken att killar ångrar sig och vill dra sig ur, trots att de från början var med på noterna att skaffa barn. Har varit sådana trådar här på FL. 

Det var jättevanligt långt tillbaka i tiden, när det varken fanns p-piller eller abort. En stark anledning till att kvinnor skulle " hålla på sig" tills de var gifta eller förlovade var att det var så vanligt att killen stack när kvinnan blev gravid. Oavsett vad han tidigare hade lovat.

• Anonym (Josefin)

Den dagen mannen bär graviditeten barnet inuti sin kropp tycker jag att även mannen borde ha rätt till abort, fysisk eller juridisk. Fram tills dess är det nog bara att inse att det inte går att få det "rättvist" till 100%. Mannen får fram tills det istället fokusera på att ta ansvar för sina spermier för att undvika en graviditet han inte vill vara delaktig i.

• Ezmeraldah

Varför vill ingen kommentera att män kan sterilisera sig och frysa in spermier? Det finns ju ett sätt för dem att kontrollera sin reproduktion? 

• Anonym (Lurad)
    Ezmeraldah skrev 2025-11-25 10:51:31 följande:

Varför vill ingen kommentera att män kan sterilisera sig och frysa in spermier? Det finns ju ett sätt för dem att kontrollera sin reproduktion? 

Jag har steriliserat mig efter jag fått mina barn just för att mina framtida partner inte ska behöva använda massa hormoner i onödan.
    Men jag får mycket skit för att jag gjort det utanv andra kvinnor tyvärr 
  • Anonym (Mmm)
    Anonym (Lurad) skrev 2025-11-25 10:58:25 följande:
    Jag har steriliserat mig efter jag fått mina barn just för att mina framtida partner inte ska behöva använda massa hormoner i onödan.

Du behöver ju inte berätta för andra vad du gjort. 

Sedan behöver du inte bry dig om vad andra tycker, det påverkar ju inte ditt liv. 

• Ezmeraldah
    Anonym (Lurad) skrev 2025-11-25 10:58:25 följande:
    Måste du berätta för nån annan än din partner/personer du har sex med? Ingen annan har väl med det att göra? 

Det finns kvinnor som "får skit" för att de gör abort också. Det finns kvinnor som blir mördade av den anledningen. Och det finns kvinnor som "får skit" av sina partners för att de kräver kondom. Eller för att de tappar sexlusten (eller blir på dåligt humör/går upp i vikt/får finnar) av p-piller/hormonspiral/p-spruta. Eller för att de har kopparspiral som mannen är rädd att sticka sig på och som ger kraftiga blödningar ("menskopp är äckligt!") och svår mensvärk (se tråden "min man tycker att jag är lat vid mens"). Eller för att de har en p-stav som syns under huden..

Menar du att vi ska införa juridisk abort för att män inte ska riskera att "få skit" för att de skyddar sig? 
  • Anonym (Si)

Jag är kvinna och levde med en man som påstod sig vara infertil. Blev gravid och ung och naiv som jag var trodde jag det var vår enda chans till barn och behöll (var också troende och ville inte göra abort). Några år senare när jag försökte tvinga honom att flytta ut för att avbryta hans makt över mitt liv (fast jag fortfarande var kär i honom) la han ett starkt medel på kondomerna och fick mig att tro att jag fått allergi. Sedan fejkade han avbrutet. Han visste att han skulle vara mitt enda stöd om jag blev gravid igen eftersom min familj inte ens visste att han var kvar i mitt liv, medan han isolerade mig från familj och vänner. Som han räknat ut gav jag honom en chans till. Polletten för mig trillade inte ner förrän han försökte samma sak igen när han när andra barnet var bebis försökte samma sak med en tredje metod, att låtsas att kondomen ramlat av under sex vilket jag inte gick på (hade igen precis sagt sagt jag måste lämna honom för min överlevnads skull). Klagade jag? Ja, men inte på barnen. Har jag tagit 100% av ansvaret som förälder till mina barn sedan de var ett faktum? Ja, tveklöst. De är mitt allt. Det har varit jag och de sedan jag lyckades fly från honom helt barskrapad med en tvååring och en bebis.

Man måste inte vara den som planerat och valt situationen för att steppa upp och ta ansvar. Livet händer. och det kan vara det bästa som hänt, dessutom (även om jag vill råda alla att inte vara naiva och att ta ansvar för sin egen fertilitet). Dock väldigt tacksam för att han lämnade oss ifred när vi väl kommit loss, hade aldrig velat ge mina barn en sådan pappa. Men det hade ju knappast hjälpt barnen om jag (fruktansvärda tanke) skulle lämnat dem med honom och gjort ?juridisk abort?. Ryser inombords av bara tanken på hur utsatta de skulle varit. Varför lämna sina barn med en hemsk person? Barnen måste vara viktigare än ens egen bekvämlighet. Man kanske är deras enda chans till trygghet och stabilitet och en framtid. Det verkar ju ganska troligt om människan lurar en på det sättet att de kommer vara extra beroende av sin mer stabila förälder.

• Anonym
    Anonym (Si) skrev 2025-11-25 12:07:27 följande:

Jag är kvinna och levde med en man som påstod sig vara infertil. Blev gravid och ung och naiv som jag var trodde jag det var vår enda chans till barn och behöll (var också troende och ville inte göra abort). Några år senare när jag försökte tvinga honom att flytta ut för att avbryta hans makt över mitt liv (fast jag fortfarande var kär i honom) la han ett starkt medel på kondomerna och fick mig att tro att jag fått allergi. Sedan fejkade han avbrutet. Han visste att han skulle vara mitt enda stöd om jag blev gravid igen eftersom min familj inte ens visste att han var kvar i mitt liv, medan han isolerade mig från familj och vänner. Som han räknat ut gav jag honom en chans till. Polletten för mig trillade inte ner förrän han försökte samma sak igen när han när andra barnet var bebis försökte samma sak med en tredje metod, att låtsas att kondomen ramlat av under sex vilket jag inte gick på (hade igen precis sagt sagt jag måste lämna honom för min överlevnads skull). Klagade jag? Ja, men inte på barnen. Har jag tagit 100% av ansvaret som förälder till mina barn sedan de var ett faktum? Ja, tveklöst. De är mitt allt. Det har varit jag och de sedan jag lyckades fly från honom helt barskrapad med en tvååring och en bebis.

Man måste inte vara den som planerat och valt situationen för att steppa upp och ta ansvar. Livet händer. och det kan vara det bästa som hänt, dessutom (även om jag vill råda alla att inte vara naiva och att ta ansvar för sin egen fertilitet). Dock väldigt tacksam för att han lämnade oss ifred när vi väl kommit loss, hade aldrig velat ge mina barn en sådan pappa. Men det hade ju knappast hjälpt barnen om jag (fruktansvärda tanke) skulle lämnat dem med honom och gjort ?juridisk abort?. Ryser inombords av bara tanken på hur utsatta de skulle varit. Varför lämna sina barn med en hemsk person? Barnen måste vara viktigare än ens egen bekvämlighet. Man kanske är deras enda chans till trygghet och stabilitet och en framtid. Det verkar ju ganska troligt om människan lurar en på det sättet att de kommer vara extra beroende av sin mer stabila förälder.

Juridisk abort ska givetvis bara gälla för män. Kvinnor har abort tillgängligt redan sedan över 50 år.
  • Anonym
    Ezmeraldah skrev 2025-11-25 10:51:31 följande:

Någon ska vilja befruktas med dem också.
Svar på tråden pappers rätt till juridisk abort