• Anonym (ts)

pappers rätt till juridisk abort

Om en tjej lurar till sig ett barn och har ensam vårdnad. Killen har alltså blivit lurad tjejen sa hon hade skydd fast hon inte hade det. Juridisk abort borde finnas anser jag. Vad tycker ni när borde juridisk abort finnas?

• Svar på tråden pappers rätt till juridisk abort
  • Pentagram
    detkanskefunkar skrev 2014-11-20 13:54:04 följande:
    ...

Jag har frågat det förut men inte fått något svar.
    Jag misstänker att de inser att det inte finns något vettigt sätt att utforma en sådan lag som inte enadera blir helt verkningslös eller som i det stora hela innebär att det bara är kvinnor som har skyldighet att försörja barn.
  • Anonym (....)
    Pentagram skrev 2014-11-20 14:37:01 följande:
    Jag misstänker att de inser att det inte finns något vettigt sätt att utforma en sådan lag som inte enadera blir helt verkningslös eller som i det stora hela innebär att det bara är kvinnor som har skyldighet att försörja barn.
    Jag kommer att lämna kvar tråden i favvo listan ett tag till iaf.
    Jag är jätte nyfiken på att få veta lite mer detaljerat hur snubben som kom på iden med "juridisk abort" har tänkt att detta skulle kunna genomföras i praktiken..

(jag skriver snubbe, för jag är rätt säker på att det inte är en kvinna som kom på detta)
  • Anonym (Jag)

Vill du som man inte ha barn, har du två val:
    1. Använd kondom
    2. Ha inte penetrerande sex.

Så svårt kan det väl inte vara...

• Pentagram
    Anonym (Jag) skrev 2014-11-23 13:33:16 följande:

Vill du som man inte ha barn, har du två val:
    1. Använd kondom
    2. Ha inte penetrerande sex.

Så svårt kan det väl inte vara...

Meh, låter för komplicerat. Låt det vara tjejernas problem och ge killar rätt till juridisk abort om de är missnöjda med resultatet är ju betydligt simplare. Vi vill ju inte att män skall gå miste om sin självklara rätt till okomplicerat, spontant och konsekvenslöst sex
  • Banankita

Då är ju lösningen att samtliga ska kunna göra juridisk abort (inte bara män utan kvinnor också). Avsäger sig båda, så blir barnet omhändertaget av SOC och hamnar på barnhem / hos en familj som vill ha barn.

Nu bor vi ju inte i amerika, men där kan kvinnor lämna in sina barn till polisen, brandkårsstationen eller speciella inlämningsställen. Dom blir då helt juridiskt och ekonomiskt friskrivna från sitt ansvar utan reprisalier.

Kvinnor har 12-15 olika sätt dom kan förhindra graviditet, män har endast 2-3

grok.com/share/c2hhcmQtNQ_b7a4139d-fd4f-4e6a-987b-f85486f9902b

Om kvinnor säger min kropp mitt val, då bör även män kunna säga min plånbok mitt val.

Detta handlar om att kvinnan vill ha barn men inte ta ekonomiskt ansvar för det (antingen delvis eller fullt ut). Har kvinnan valt att sätta barnet till världen (om hon visste att mannen inte ville ha barn, eller uttryckligen sa det), då ska hon även ta ekonomiskt ansvar för det.

Vi lever i 2025, kvinnor har lika goda möjligheter om inte bättre att utbilda sig, skapa karriär, ha god personlig ekonomi och tjäna pengar, precis som män.

Jag känner för OP, är typ I samma sits.

Socialförsäkingsbalken är sexistisk och icke jämställd, huvudsatsen har inte ändrats sen början på 1900-talet, tanken var god men samhället ser annorlunda ut idag.

Män har inga reproduktiva rättigheter, endast skyldigheter. Misslyckas dom att uppfylla dom så väntar kronofogden (utmätning) eller fängelse.

Den kommer att missbrukas ännu mer i framtiden, då kvinnor verkar tycka att dom har rätt till mäns kroppar och deras pengar.

FYI 

Inseminationskliniker finns, men kvinnor vill väl inte betala pengar för det om dom är desperata för att bli gravida.

• Anonym (Mmm)
    Banankita skrev 2025-11-24 12:58:17 följande:

Då är ju lösningen att samtliga ska kunna göra juridisk abort (inte bara män utan kvinnor också). Avsäger sig båda, så blir barnet omhändertaget av SOC och hamnar på barnhem / hos en familj som vill ha barn.

Nu bor vi ju inte i amerika, men där kan kvinnor lämna in sina barn till polisen, brandkårsstationen eller speciella inlämningsställen. Dom blir då helt juridiskt och ekonomiskt friskrivna från sitt ansvar utan reprisalier.

Om kvinnor säger min kropp mitt val, då bör även män kunna säga min plånbok mitt val.

Detta handlar om att kvinnan vill ha barn men inte ta ekonomiskt ansvar för det (antingen delvis eller fullt ut). Har kvinnan valt att sätta barnet till världen (om hon visste att mannen inte ville ha barn, eller uttryckligen sa det), då ska hon även ta ekonomiskt ansvar för det.

Vi lever i 2025, kvinnor har lika goda möjligheter om inte bättre att utbilda sig, skapa karriär, ha god personlig ekonomi och tjäna pengar, precis som män.

Socialförsäkingsbalken är sexistisk och icke jämställd, huvudsatsen har inte ändrats sen början på 1900-talet, tanken var god men samhället ser annorlunda ut idag.

Män har inga reproduktiva rättigheter, endast skyldigheter. Misslyckas dom att uppfylla dom så väntar kronofogden (utmätning) eller fängelse.

Den kommer att missbrukas ännu mer i framtiden, då kvinnor verkar tycka att dom har rätt till mäns kroppar och deras pengar.

FYI 

Inseminationskliniker finns, men kvinnor vill väl inte betala pengar för det om dom är desperata för att bli gravida.

Du tycker inte att män ska behöva ta ansvar för sitt sexliv? Intressant.

Vill man inte ha barn då använder man skydd eller undviker penetrerande sex. 

Jag tycker det är tvärtom, det är männen som utnyttjar kvinnorna. De vill ha sex utan kondom för det är skönast, sedan vill de slippa eventuella konsekvenser, de kan kvinnorna/samhället ta hand om. 
  • Aniiee

FYI 

Grattis til veckans trådlyft.
    Omae no mono wa watashi no mono, watashi no mono mo watashi no mono
  • Anonym (Mia)

Mäns ansvar är deras ..har dom gjort ett barn så är det lagen som gäller(umgänge och ekonomiska biten punkt).

• Anonym (M.)
    Anonym (jeez) skrev 2014-11-20 13:15:33 följande:
    Jag (som kvinna) skulle ha färdigtryckta blanketter hemma och i väskan där det står "Jag xx tar inget ansvar för preventivmedel och deras eventuella användning, effektivitet, hållbarhet, helhet, funktionalitet eller estetik före, under och/eller efter samlaget med min sexualpartner. Genom att underteckna detta accepterar du som sexualpartner dessa villkor."

Hur många gånger har man som tjej inte hört det här?

-Jag käkar inga p-piller. Har du kondomer?

-Nej. Det är lugnt. Jag sprutar inte i dig/det är lugnt om du inte har ägglossning/äh skit i det.

Garanterat samma snubbar som sedan varken vill kännas vid sin avkomma eller betala underhåll om det råkar bli ett barn.
    Ett sådant kontrakt spelar ingen roll, för det är inte juridiskt giltigt. I Sverige blir alltid båda föräldrarna försörjningsskyldiga för sitt barn, det spelar ingen roll vilka avtal som gjorts, för man kan inte ingå avtal om något sådant. Och så måste det ju vara. 

Enda sättet att komma ur försörjningsskyldigheten är att adoptera bort barnet, för då tar adoptivföräldrarna över den. Men detta kräver ju att båda föräldrarna skriver på adoptionspapperen. (OK vid närståendeadoption har det hänt att domstolen har kringgått den biologiska pappans vilja, men det är en annan diskussion.)
  • Anonym (M.)

Så borde vi också ha, då skulle vi kunna slippa många fall av infaticid, grov barnmisshandel/vanvård och även otäckt sena aborter.

Men det finns en naivitet i Sverige, många här tror att allt ska kunna lösas den "rätta" vägen genom myndigheter, där kvinnan själv tar kontakt med soc  i god tid och berättar att hon vill adoptera bort sitt barn när det är fött. I många fall... går det inte till så.

Tänk en tjej som lever i hederskultur t.ex. och har lyckats dölja sin graviditet, eller en tjej som har förträngt sin graviditet och sedan föder hemma på badrumsgolvet. Då är det mycket bättre att hon kan lämna in barnet någonstans, levande, än att hon känner att hon måste döda det. 
Svar på tråden pappers rätt till juridisk abort