Anonym (jeez) skrev 2014-11-20 13:15:33 följande:
Jag (som kvinna) skulle ha färdigtryckta blanketter hemma och i väskan där det står "Jag xx tar inget ansvar för preventivmedel och deras eventuella användning, effektivitet, hållbarhet, helhet, funktionalitet eller estetik före, under och/eller efter samlaget med min sexualpartner. Genom att underteckna detta accepterar du som sexualpartner dessa villkor."
Hur många gånger har man som tjej inte hört det här?
-Jag käkar inga p-piller. Har du kondomer?
-Nej. Det är lugnt. Jag sprutar inte i dig/det är lugnt om du inte har ägglossning/äh skit i det.
Garanterat samma snubbar som sedan varken vill kännas vid sin avkomma eller betala underhåll om det råkar bli ett barn.
Ett sådant kontrakt spelar ingen roll, för det är inte juridiskt giltigt. I Sverige blir alltid båda föräldrarna försörjningsskyldiga för sitt barn, det spelar ingen roll vilka avtal som gjorts, för man kan inte ingå avtal om något sådant. Och så måste det ju vara.
Enda sättet att komma ur försörjningsskyldigheten är att adoptera bort barnet, för då tar adoptivföräldrarna över den. Men detta kräver ju att båda föräldrarna skriver på adoptionspapperen. (OK vid närståendeadoption har det hänt att domstolen har kringgått den biologiska pappans vilja, men det är en annan diskussion.)