• jenny99

vabba på julafton

Hej.Min kollega arbetar på julafton inom vården,men hon har tänkt att vabba för hon vill inte jobba på julafton.Kan man vabba hur som hellst oavsett högtid?Krävs läkarintyg?Jag är mest nyfiken,dels för att hon mer och mer vabbar fast barnen inte är sjuka och inte har tex läkartid.

• Svar på tråden vabba på julafton
  • Kasperina
    Anonym (lagen) skrev 2014-11-18 11:39:38 följande:
    Nej, det stämmer inte. Man har den rätten ett visst antal dagar per år och det krävs att man begär ersättning från Fk, som även håller koll på hur många dagar som är förbrukade. Någon övrig rätt att stanna hemma från jobbet, och kalla det VAB finns inte. Då blir det istället frågan om olovlig frånvaro, vilket kan leda till uppsägning.

Kopplingen finns definitivt. Läs vad som står skrivet i Föräldraledighetslagen!

"Ledighet med tillfällig föräldrapenning m. m.

8 § En arbetstagare har rätt till ledighet under den tid då han eller hon

får tillfällig föräldrapenning enligt 13 kap. socialförsäkringsbalken,"
    Nej, du citerade själv alldeles rätt nyss:

2. skulle ha haft rätt till tillfällig föräldrapenning enligt 13 kap. 10-31 §§

Det innebär att OM man har rätt att begära tfp från FK så har man rätt att vara ledig från arbetet oavsett om man faktiskt begär tfp från FK eller inte.
  • Anonym (vabba på!)

Det är ett jäkla otyg det där med att man måste jobba på julafton i vissa branscher. Dessutom finns det folk utan familj eller folk som inte firar jul som skulle kunna täcka upp, men fy och usch det blir ju några hundralappar dyrare för kapitalistsvinet till arbetsgivare. Så då går man där och torkar arga senildementa kärringar i röven på självaste julafton. Fyfan!

Givetvis skall hon vabba, hon förtjänar att slippa arbeta på julafton.

• Gnuggarn

Vad fan spelar det för roll vilken dag det är? Mig veteligen har ingen släpat in henne på arbetsplatsen för att jobba där. När man tar en anställning så står det i avtalet vilka tider och lön osv. acceptera det eller avböj anställningen!

Denna låga arbetsmoral får mig att spy. Hon är inte värd ett jobb, sätt henne bland Rumänerna och tigga kan hon göra.

Skandal

• Anonym (Oj...)
    Anonym (lagen) skrev 2014-11-18 11:26:43 följande:
    Förvånar det dig att det finns lagar som reglerar din rättighet att vara frånvarande från arbetet? Really?

Det är självklart att man kan förlora arbetet om man inte följer de lagar som finns, som t.ex de reglerar rätten att vara hemma för t.ex vård av barn.

Föräldraledighetslagen:

Ledighet med tillfällig föräldrapenning m. m.

får tillfällig föräldrapenning enligt 13 kap. socialförsäkringsbalken,
    skulle ha haft rätt till tillfällig föräldrapenning enligt skulle ha haft rätt till tillfällig föräldrapenning enligt 13 kap. 10?31 §§ eller 31 e och 31 f §§ samma balk, om arbetstagaren inte omfattats av bestämmelserna i 37 kap. 3 § balken, eller
    skulle ha haft rätt till tillfällig föräldrapenning enligt 13 kap. 8 eller 9 §§ samma balk, om barnets förälder inte omfattats av bestämmelserna i 37 kap. 3 § balken.

En förälder som behöver vårda sitt barn när den ordinarie vårdaren blivit sjuk eller smittad har rätt till ledighet även om föräldern inte har rätt till tillfällig föräldrapenning på grund av att

barnet är yngre än 240 dagar, eller
    barnet är yngre än 240 dagar och föräldern omfattas av bestämmelserna i 37 kap. 3 § socialförsäkringsbalken. Lag (2010:2006).
    Att det KRÄVS att jag får bidrag förvånar mig faktiskt. Det är ju ingen skillnad för arbetsgivaren, det handlar inte om något fusk eller överutnyttjande eller något annat fuffens. Jag är hemma när mitt barn är sjukt, jag anmäler det till min arbetsgivare enligt alla regler, jag anmäler även till FK att jag är hemma, men väljer sedan att inte få några pengar utbetalt.
    Så ja, REALLY, det förvånar mig...
    Jag säger alltså inte att du har fel, jag vet själv inte vad som är rätt enligt lagen, men förvånad är jag iaf om det är som du säger.

Men i det lagstycket du citerat så står det ju bara att man får vara ledig om man HAR RÄTT TILL tfp, inte bokstavligen att man faktiskt måste ta emot pengarna...
  • Anonym (lagen)
    Kasperina skrev 2014-11-18 12:12:22 följande:
    Nej, du citerade själv alldeles rätt nyss:

2. skulle ha haft rätt till tillfällig föräldrapenning enligt 13 kap. 10-31 §§

Det innebär att OM man har rätt att begära tfp från FK så har man rätt att vara ledig från arbetet oavsett om man faktiskt begär tfp från FK eller inte.
    Jasså? Under 13 kap 10-31 i Socialförsäkringsbalken och i Föräldraledighetslagen hittar du inget om att man får vara ledig utan att få ersättning från FK, så du kan sluta hitta på saker.

• modsey

Om jag som arbetsgivare vet att någon är hemma med sjukt barn utan att ta ut ersättning eller ge anspråk på f ledigt utan att ta ersättning från f kassan o jag dom chef sagt ja till det. Ja då är det ju lugnt och egentligen är personen då tjänstledig utan lön. Helt ok i då fall. Men om du undanhåller det till din chef o påstår ex att du är f ledig fast du inte ens har sparade dagar då är du olovligt ledig. Många verksamheter dom ex landstinget kräver in papper från f kassan för att se att personen verkligen har rätten till ledigheten då den är kopplad till att du har rätt till VAB eller fl.

• Anonym (Tror inte det)
    modsey skrev 2014-11-18 17:25:38 följande:

Om jag som arbetsgivare vet att någon är hemma med sjukt barn utan att ta ut ersättning eller ge anspråk på f ledigt utan att ta ersättning från f kassan o jag dom chef sagt ja till det. Ja då är det ju lugnt och egentligen är personen då tjänstledig utan lön. Helt ok i då fall. Men om du undanhåller det till din chef o påstår ex att du är f ledig fast du inte ens har sparade dagar då är du olovligt ledig. Många verksamheter dom ex landstinget kräver in papper från f kassan för att se att personen verkligen har rätten till ledigheten då den är kopplad till att du har rätt till VAB eller fl.

Fast om du anmäler att du är hemma med vab till FK har du anmält. Att ta pengarna är ju en egen process. Du anmäler vab och du ansöker om ersättning för vab. Det första är givetvis en skyldighet men inte det andra.
  • Anonym (suck!)
    Anonym (vabba på!) skrev 2014-11-18 12:16:05 följande:

Det är ett jäkla otyg det där med att man måste jobba på julafton i vissa branscher. Dessutom finns det folk utan familj eller folk som inte firar jul som skulle kunna täcka upp, men fy och usch det blir ju några hundralappar dyrare för kapitalistsvinet till arbetsgivare. Så då går man där och torkar arga senildementa kärringar i röven på självaste julafton. Fyfan!

Givetvis skall hon vabba, hon förtjänar att slippa arbeta på julafton.

Hur tycker du att sjukvården, äldrevården och polisen ska fungera om alla med barn slipper jobba på julafton? Om alla gjorde som ts kollega skulle det bli ett jävla gnäll från föräldrar om deras stackars små barn som får vänta så länge på akuten bara för att de råkat bli sjuka på julafton.
  • Anonym (suck!)
    Gnuggarn skrev 2014-11-18 12:23:50 följande:

Vad fan spelar det för roll vilken dag det är? Mig veteligen har ingen släpat in henne på arbetsplatsen för att jobba där. När man tar en anställning så står det i avtalet vilka tider och lön osv. acceptera det eller avböj anställningen!

Denna låga arbetsmoral får mig att spy. Hon är inte värd ett jobb, sätt henne bland Rumänerna och tigga kan hon göra.

Skandal

Jag måste tyvärr hålla med. Inte så konstigt att småbarnsföräldrar är impopulära på arbetsplatserna om de resonerar så här.
  • Kasperina
    Anonym (lagen) skrev 2014-11-18 13:37:17 följande:
    Jasså? Under 13 kap 10-31 i Socialförsäkringsbalken och i Föräldraledighetslagen hittar du inget om att man får vara ledig utan att få ersättning från FK, så du kan sluta hitta på saker.

Det står klart och tydligt i lagtexten du själv citerar att man har rätt att vara ledig om man har rätt till tfp enligt socialförsäkringslagen, men det står inte att man måste ta ut tfp. Det står inte heller att man måste anmäla vab till fk utan det står enbart att man måste ha rätt att göra det. Om du är intresserad av att läsa lagtexter föreslår jag en kurs i juridik. Det första man får lära sig är att läsa lagtexter.
Svar på tråden vabba på julafton