• jenny99

vabba på julafton

Hej.Min kollega arbetar på julafton inom vården,men hon har tänkt att vabba för hon vill inte jobba på julafton.Kan man vabba hur som hellst oavsett högtid?Krävs läkarintyg?Jag är mest nyfiken,dels för att hon mer och mer vabbar fast barnen inte är sjuka och inte har tex läkartid.

• Svar på tråden vabba på julafton
  • nozpa
    jenny99 skrev 2014-11-17 19:33:56 följande:

Jag håller med er om att detta är fel.Jag ska fundera hur detta ska fram.Fuskandet i sig skulle jag inte bry mig om men i detta fall är det fel mot hela gruppen,riktigt taskigt och drabbar alla.Och personal som jobbar natten till julafton som längtar hem tidigt på morgonen för att väcka sina barn eller partner och äta god frukost,men måste stanna pga personal som bestämt sig för att vara hemma.

Ja, faktiskt så är det just det som känns värst. Det drabbar ju andra på jobbet. Nä, tycker att du ska ta upp detta med chefen innan.
  • modsey
    nozpa skrev 2014-11-17 19:11:00 följande:
    Jo det vet jag att man kan såklart.
    Ja det enda man som chef kan göra är ju att kolla med försäkringskassan att personen begärt ersättning för tiden den var hemma för vabb. Alt kräva läkarintyg dag 1 om man själv sjukanmäler sig. Annars är det ju svårt att bevisa.
    Visst, i detta läge så bör det inte vara så svårt iom att kollegan redan sagt det innan på jobbet.
    precis, så vill man fuska som ts kompis gör så upptäcker man som chef att personen inte begärt ersättning från f-kassan kan man hävda att personen varit ledig utan giltigt skäl. Man får inte vara hemma utan lov annars....
  • nozpa
    modsey skrev 2014-11-17 19:41:35 följande:
    precis, så vill man fuska som ts kompis gör så upptäcker man som chef att personen inte begärt ersättning från f-kassan kan man hävda att personen varit ledig utan giltigt skäl. Man får inte vara hemma utan lov annars....
    Och det hoppas jag att dom informerar hela arbetsgruppen om innan. Så kanske inte problemet uppstår. Och OM det uppstår hoppas jag att chefen då kräver in allt som hon/han kan. Samma sak med försäkringskassan. Tycker det är riktigt fult faktiskt. Både mot kollegor, men även arbetsgivare som kanske då får en högre kostnad om dom tvingas beodra in någon på julafton.
  • modsey
    nozpa skrev 2014-11-17 19:47:37 följande:
    Och det hoppas jag att dom informerar hela arbetsgruppen om innan. Så kanske inte problemet uppstår. Och OM det uppstår hoppas jag att chefen då kräver in allt som hon/han kan. Samma sak med försäkringskassan. Tycker det är riktigt fult faktiskt. Både mot kollegor, men även arbetsgivare som kanske då får en högre kostnad om dom tvingas beodra in någon på julafton.
    ja det är riktigt illa och som arbetsgivare blir man nästan lika förtvivlad som den som man beordrar att stanna kvar....Rynkar på näsan
  • Anonym (drabbats)

Jag har blivit utsatt för detta en julafton. Jobbar på äldreboende. Jobbade dag på julafton och vid 11 ringer en kollega som ska jobba kväll för vad :-/ Satt 1,5 timma och ringde vikarier men hur lätt är det på julafton??!! Så jag fick jobba till natten kom. Dock fick jag kval men pengar är inte allt.... Skällde ut denna kollega efter noter så det slutade med olovlig frånvaro istället

• citona

Man kan få sparken för sådant om arbetsgivaren vet om det dessutom genomskådligt på julafton. Bara för att man valt att skaffa barn betyder inte att man ska glida genom räkmacka på arbetsplatsen inte undra på att ingen vill anställa småbarnsmammor. 

• jenny99

Riktigt tråkigt för er alla som blivit utsatta för liknande.Det är just detta som jag vill undvika,att det inte sker.

• LängtansBlåaBlomma
    jenny99 skrev 2014-11-17 14:07:04 följande:

Klart dom flesta vill vara lediga på julafton.Min kollega är väldigt upprörd pga detta och tycker att barnlösa ska arbeta istället.Jag är inte riktigt av samma åsikt.Hon har valt att jobba på en arbetsplats där helger,nätter och kvällar finns.Men poängen är detta vab fuskandet som sker ofta.När hon är krasslig vabbar hon,när hon har planer privat på arbetstid vabbar hon,och nu julafton.Detta kommer hon dessutom meddela i sista minuten så inga vikarier finns.Antagligen måste natt personal stanna och kvälls personal komma in tidigt.

Ännu ondare. Tvinga folk att inte bara jobba hennes julpass, utan även låta dom jobba över/få ändra sina planer i sista stund.

När jag jobbade i vården sattes alltid en extra in, som gick dubbelt, som backup inför sjukdom eller vabb. Nåt att tipsa chefen om?
    kampenmotpco.blogg.se/ - äntligen gravid! BF 1/1 2015
  • nevermind
    citona skrev 2014-11-17 20:14:28 följande:

Man kan få sparken för sådant om arbetsgivaren vet om det dessutom genomskådligt på julafton. Bara för att man valt att skaffa barn betyder inte att man ska glida genom räkmacka på arbetsplatsen inte undra på att ingen vill anställa småbarnsmammor. 

Precis. Kvinnorna skjuter sig i foten.
  • nevermind
    Anonym (drabbats) skrev 2014-11-17 19:53:44 följande:

Jag har blivit utsatt för detta en julafton. Jobbar på äldreboende. Jobbade dag på julafton och vid 11 ringer en kollega som ska jobba kväll för vad :-/ Satt 1,5 timma och ringde vikarier men hur lätt är det på julafton??!! Så jag fick jobba till natten kom. Dock fick jag kval men pengar är inte allt.... Skällde ut denna kollega efter noter så det slutade med olovlig frånvaro istället smile5.gif

Hur straffades kollegan då?
Svar på tråden vabba på julafton