• jenny99

vabba på julafton

Hej.Min kollega arbetar på julafton inom vården,men hon har tänkt att vabba för hon vill inte jobba på julafton.Kan man vabba hur som hellst oavsett högtid?Krävs läkarintyg?Jag är mest nyfiken,dels för att hon mer och mer vabbar fast barnen inte är sjuka och inte har tex läkartid.

• Svar på tråden vabba på julafton
  • nevermind
    nozpa skrev 2014-11-17 16:08:40 följande:

Hon kan ju inte ta vab om barnets pappa är ledig. Och om hon sjukanmäler sig så kan arbetsgivaren absolut kräva intyg från första dagen. Och gissar att på en arbetsplats där den inställningen som din kollega har förekommer så kommer nog chefen begära in sjukintyg.

Intressant. Så hon kan alltså inte ta vabb.

Berätta för chefen TS, och berätta att barnets pappa är ledig.
  • modsey
    nevermind skrev 2014-11-17 17:34:59 följande:
    jo det kan hon. Om pappan är sjuk så kan hon ta vab, till och med om pappan är bortrest på en fiskeresa eller gud vad som helst. Men självklart kommer det se misstänkt ut....
  • nozpa
    nevermind skrev 2014-11-17 17:34:59 följande:

Nej inte om han är hemma. Även om han har en resa planerad och hon ska jobba så kan hon nog inte ta vab samma dag. Då hade barnet fått följa med honom på resan. Annars får nog han stanna hemma. Dom måste ju ordnat någon som passar barnet när han planerar sin resa iom att hon är schemalagd. Kan dom inte det får han vara hemma, hon får ta föräldraledigt, eller så får barnet följa med pappan på resan.
  • fluu

Alltså... måste man så måste man. Men det är ju ganska genomskinligt...

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (X)

Tycker du ska informera både arbetsgivaren och försäkringskassan. Arbetsgivaren kan kräva intyg från första sjukdagen vid fuskmisstanke och försäkringskassan kan kontrollera tex om pappan är ledig eftersom det är olagligt att ta ut ersättning då. Hon kan ta vab om barnet ska på läkarbesök men självklart inte för egna saker.

• Anonym (AnonymMan)
    modsey skrev 2014-11-17 17:52:50 följande:
    jo det kan hon. Om pappan är sjuk så kan hon ta vab, till och med om pappan är bortrest på en fiskeresa eller gud vad som åka helst. Men självklart kommer det se misstänkt ut....
    Skulle gissa att sannolikheten för att Försäkringskassan begär intyg på detta och kontaktar arbetsgivaren är ganska stor. Tog VAB en dag innan en storhelg, tror det var påsken, dottern var sjuk, en allergisk reaktion som vi inte visste vad det var, så det var bara att upp till sjukhuset med henne då hela barnet var uppsvullet.

Sjukintyg och allt, hämta medicin på apoteket, mycket bra dokument att ha när Försäkringskassan hörde av sig och ställde frågor till min arbetsgivare. Om de gör detta en dag innan storhelg så är sannolikheten för att de agerar på en VAB på julafton ännu större, om hon nu verkligen anmäler detta till Försäkringskassan så klart, alternativet är att hon bara ringer arbetsgivaren och säger att "Barnet är sjukt, kan inte arbeta".

• nozpa
    modsey skrev 2014-11-17 17:52:50 följande:
    jo det kan hon. Om pappan är sjuk så kan hon ta vab, till och med om pappan är bortrest på en fiskeresa eller gud vad som helst. Men självklart kommer det se misstänkt ut....
    Nope, inte om dom inte har ordnad barnomsorg för barnet. Han kan inte planera in en fiskeresa när hon ska jobba och så tar hon vab för barnet. Det kan jag inte tänka mig är okej.

• Mamma till många

Jag gjorde en "rolig" grej jag ringde fk i september och medelade att jag kommer ta vård av barn över julhelgen. Tanten i andra änden blev hysterisk å skrek nästan "att så kan man inte göra" " men jösses sa jag så gör ju många föräldrar som vill fira med sina barn " samtalet fortsatte " men hur kan du veta att ditt barn ska vara sjuk" då fattade ja "nej herregud jag menar ta ut föräldrapenning " ,......men skrattar åt det idag =)

• Olympia

Din kollega verkar ju smått debil eftersom hon berättar detta på jobbet.

• Olympia

Din kollega verkar ju smått debil eftersom hon berättar detta på jobbet.

Svar på tråden vabba på julafton