• jenny99

vabba på julafton

Hej.Min kollega arbetar på julafton inom vården,men hon har tänkt att vabba för hon vill inte jobba på julafton.Kan man vabba hur som hellst oavsett högtid?Krävs läkarintyg?Jag är mest nyfiken,dels för att hon mer och mer vabbar fast barnen inte är sjuka och inte har tex läkartid.

• Svar på tråden vabba på julafton
  • Frankk

Vilket självmål av henne. Arbetsgivaren kommer aldrig att glömma, inte heller arbetskamraterna. Hon kommer få 2kroner i löneökning, resten av sitt liv på jobbet. Byter hon jobb kommer förmodligen arbetsgivaren ge ovänliga referenser.

Den tyngsta sorgen är att inse att vi själva är enda orsaken till alla våra motgångar.
  • Anonym (Tror inte det)
    Anonym (Oj...) skrev 2014-11-17 22:18:54 följande:

Måste man begära ersättning från fk när man vabbar?

Nej det måste en inte. Du anmäler vab men du behöver inte ansöka om pengar. Däremot gör en ju det. Du kan aldrig komma åt fusket om föräldern faktiskt håller sina friska barn hemma ju. Prata med av och säg som det är. Låt den ta det.
  • modsey
    Anonym (Tror inte det) skrev 2014-11-18 05:44:22 följande:
    Nej det måste en inte. Du anmäler vab men du behöver inte ansöka om pengar. Däremot gör en ju det. Du kan aldrig komma åt fusket om föräldern faktiskt håller sina friska barn hemma ju. Prata med av och säg som det är. Låt den ta det.
    om din chef vet att du inte söker ersättning är det ok, men om du undanhåller det är det faktiskt inte det!
  • Jeninan

Nu har jag inte lusläst hela tråden men ser att många skriver att man rent teoretiskt får vabba på julafton.

Detta stämmer INTE! Försäkringskassan har alltid rätt att ställa frågan "vart skulle barnet vara om det va friskt"? Och såklart hade barnet någonstans att vara, säg tex. Mormor. Sen kan man ju säga att mormor tänkte va barnvakt om barnet va friskt men vägrar om det är sjukt....

Nä fy fan vilket egoistiskt kollega du har! Alla kommer ju ändå att fatta!!!

• Anonym (mor)

Skulle jag sätta en kollega i klistret och vabba på julafton fast mitt barn var friskt så skulle jag skämmas så fruktansvärt så jag skulle sitta med blossande skamkinder gömd bakom julgranen..............................

• Jennie med ie
    Jeninan skrev 2014-11-18 07:26:48 följande:

Nu har jag inte lusläst hela tråden men ser att många skriver att man rent teoretiskt får vabba på julafton.

Detta stämmer INTE! Försäkringskassan har alltid rätt att ställa frågan "vart skulle barnet vara om det va friskt"? Och såklart hade barnet någonstans att vara, säg tex. Mormor. Sen kan man ju säga att mormor tänkte va barnvakt om barnet va friskt men vägrar om det är sjukt....

Hur menar du nu? På vad sätt stämmer det inte att man teoretiskt får VABa på julafton (praktiskt också)?

Ja FK har all rätt att fråga var barnet skulle varit i vanliga fall, det gör de alltid när man ansöker om ersättning (man anger ord. vårdare eller tillsyn). Sen om barnet p g a egen sjukdom inte kan vara där eller med denne så har man rätt till VAB om man själv avstår från arbete för att vårda det sjuka barnet (även om t ex den andre föräldern är ledig men redan bortrest). Likaså har man rätt att VABa om ord. vårdare är sjuk (t ex den andra, lediga, föräldern eller mormor eller vad man nu angett).

Det som är grejen här räknar att det gäller just julafton, det är inga särskilda vab-regler just den 24 december, utan att personen planerat i förväg och helt enkelt ljuger och missbrukar systemet.
  • Jennie med ie
    Jennie med ie skrev 2014-11-18 07:58:35 följande:
    Hur menar du nu? På vad sätt stämmer det inte att man teoretiskt får VABa på julafton (praktiskt också)?

Ja FK har all rätt att fråga var barnet skulle varit i vanliga fall, det gör de alltid när man ansöker om ersättning (man anger ord. vårdare eller tillsyn). Sen om barnet p g a egen sjukdom inte kan vara där eller med denne så har man rätt till VAB om man själv avstår från arbete för att vårda det sjuka barnet (även om t ex den andre föräldern är ledig men redan bortrest). Likaså har man rätt att VABa om ord. vårdare är sjuk (t ex den andra, lediga, föräldern eller mormor eller vad man nu angett).

Det som är grejen här räknar att det gäller just julafton, det är inga särskilda vab-regler just den 24 december, utan att personen planerat i förväg och helt enkelt ljuger och missbrukar systemet.
    Tillägger: rätten till vab p g a ord. vårdares sjukdom begränsas dock något av barnets ålder och hur många dagar tfp man redan tagit ut under året)
  • Lavish
    Jeninan skrev 2014-11-18 07:26:48 följande:

Eh ja? Alltså får man vabba? Man kan ju inte kräva att en barnvakt ska ta hand om ett sjukt barn.
  • Newbe sept

Det finns en speciell plats i helvetet för människor som vabar under storhelger!

• ronaldino

Då får någon annan rycka in och jobba

Det är sånt här jag pratar om också. Jag skulle aldrig bete mig så men andra kommer undan med det

Om hon gör så fler ggr hamnar hon nog sist i div köer och straffas för det på olika sätt

Svar på tråden vabba på julafton