• jenny99

vabba på julafton

Hej.Min kollega arbetar på julafton inom vården,men hon har tänkt att vabba för hon vill inte jobba på julafton.Kan man vabba hur som hellst oavsett högtid?Krävs läkarintyg?Jag är mest nyfiken,dels för att hon mer och mer vabbar fast barnen inte är sjuka och inte har tex läkartid.

• Svar på tråden vabba på julafton
  • modsey
    Anonym (law) skrev 2014-11-18 21:38:06 följande:
    Ja klart man måste ha rätten att vara ledig men den rätten har olika villkor beroende på om det är fp eller tfp.
    likväl måste du ha anmält vab till f-kassan precis som du måste ha anmält fp dit om du yrkar på det.
    Men vill man fuska och slippa risken att f-kassan kollar lite extra på det, så är det nog enklast att ljuga om egen sjukdom....Obestämd
  • Inte jag
    Anonym (law) skrev 2014-11-18 21:44:48 följande:

Kanske för att de som bestämde då var smarta nog att fatta att julafton inte nödvändigtvis är viktigare för småbarnsföräldrar än alla andra.

Ja men att bli tilldelad att jobba 2 julafton i rad är inte heller roligt trots om man har barn eller inte
  • Anonym (law)
    Inte jag skrev 2014-11-18 22:00:11 följande:
    Ja men att bli tilldelad att jobba 2 julafton i rad är inte heller roligt trots om man har barn eller inte
    Nä, inte heller att bli tilldelad 5 julaftnar i rad för att alla med småbarn får vara lediga vartenda år, så vart vill du komma? Som sagt: är man smart inser man att julafton inte nödvändigtvis är viktigare för småbarn och deras föräldrar än alla andra.
  • Inte jag
    Anonym (law) skrev 2014-11-18 22:13:29 följande:

Nä, inte heller att bli tilldelad 5 julaftnar i rad för att alla med småbarn får vara lediga vartenda år, så vart vill du komma? Som sagt: är man smart inser man att julafton inte nödvändigtvis är viktigare för småbarn och deras föräldrar än alla andra.

Nej så jag förstår inte hur den där kvinnan tänker att vabba bara för att. Då behöver hon inte komma dit igen tycker man ju
  • Anonym (de jure)
    modsey skrev 2014-11-17 22:24:24 följande:
    ja eller din chef kan kräva att du gör det. Om ag låter dig vara ledig utan annan ersättning är det en sak mellan er och inget lagbrott. Men om du gör det i smyg, ex säger att du ska ta vanlig fp eller vab och sen inte anmäler det, då är du olovligt ledig vilket faktiskt är skäl för uppsägning.
    Fel, en enstaka olovlig frånvaro är inte saklig grund för uppsägning.

Första gången får den anställda muntlig tillsägelse, eller i svårare fall skriftlig erinran (varning). Sedan måste den anställda tabba sig igen innan arbetsgivaren kan gå vidare, och inga händelser äldre än tre månader får tas i beaktande vid utdelande av en skriftlig erinran.

Det spelar alltså heller ingen roll om arbetsgivaren får kännedom om fler fall av olovlig frånvaro som skett innan det som man gett erinran för, om dessa skett mer än tre månader tidigare.

Om en arbetsgivare hade gjort som du skriver hade företaget åkt på en årslön i skadestånd om den anställda hade varit det minsta påläst. Det är faktiskt ruskigt svårt att bli av med oönskade element på arbetsplatser i Sverige.

Se även:
    www.draftit.se/Nyhetsbrev/Nyheter2/Uppsagning-pga-olovlig-franvaro-ej-saklig-grund/
  • Inte jag

Och det var därför min mamma jobbade på julafon trots att vi var små. Trots att hon egentligen ville vara hemma.
  • nevermind
    Anonym (mor) skrev 2014-11-18 09:44:42 följande:
    Nåja det är väl tveksamt smile1.gif Men är man så osolidarisk och egennyttig så man bestämmer sig i förväg att man ska vabba när man fått julaftonen på sin lott (antar att det är ett slags turordning?) då förtjänar man inte att ha ett jobb öht utan man borde lämna sin plats för ngn annan. Alldeles speciellt när det handlar om ett jobb inom vården för där ska det inte jobba människor som bara har fokus på sig själva.
    Bra skrivet, särskilt sista meningen!
  • ursula
    Anonym (de jure) skrev 2014-11-18 22:26:30 följande:

Första gången får den anställda muntlig tillsägelse, eller i svårare fall skriftlig erinran (varning). Sedan måste den anställda tabba sig igen innan arbetsgivaren kan gå vidare, och inga händelser äldre än tre månader får tas i beaktande vid utdelande av en skriftlig erinran.

Det spelar alltså heller ingen roll om arbetsgivaren får kännedom om fler fall av olovlig frånvaro som skett innan det som man gett erinran för, om dessa skett mer än tre månader tidigare.

Om en arbetsgivare hade gjort som du skriver hade företaget åkt på en årslön i skadestånd om den anställda hade varit det minsta påläst. Det är faktiskt ruskigt svårt att bli av med oönskade element på arbetsplatser i Sverige.

Se även:
    www.draftit.se/Nyhetsbrev/Nyheter2/Uppsagning.../
    Samtidigt hade ett styrelsemöte flyttats så att kvinnan kunnat delta vilket talar för ett godkännande av ledigheten

Här var det oklart om ledigheten var beviljad
  • Anonym (inte ok)

Det är inte ok. Föräldraledig kan man söka och om det görs 3 månader innan då ska det till särskild grund att inte som arbetsgivare bevilja ledigt. Tillfällig föräldrarpennin= VAB Ska tas om barnet är sjukt eller ska till läkare. Kan INTE tas om den andre föräldern är ledig. Dvs borde det klassas som arbetsvägran.

• Jennie med ie
    Anonym (inte ok) skrev 2014-11-19 00:25:33 följande:

Det är inte ok. Föräldraledig kan man söka och om det görs 3 månader innan då ska det till särskild grund att inte som arbetsgivare bevilja ledigt. Tillfällig föräldrarpennin= VAB Ska tas om barnet är sjukt eller ska till läkare. Kan INTE tas om den andre föräldern är ledig. Dvs borde det klassas som arbetsvägran.

Jo VAB kan tas ut, helt regelrätt, om den andre vårdnadshavaren redan är bortrest då barnet blir sjukt och inte kan vara där h*n annars skulle varit... (t ex förskola, släkting o s v) eller om den som skulle vårdat barnet (t ex släkting, vän o s v) själv blir sjuk.

Just i detta fallet är det dock uppenbart fusk.
  • Anonym (....)
    jenny99 skrev 2014-11-17 22:18:41 följande:
    Absolut,det kan hända att man blir sjuk på storhelg när man ska jobba.Riktigt pinsamt förstår jag men egentligen inget att skämmas över.Man märker ofta snabbt vem som är sjuk eller inte.Och den där inställningen att barnlösa/singlar ska jobba storhelger köper jag inte,de har ochså ett värdefullt liv även om den inte alltid är lik vår.Jag har lyckligtvis varit ledig julafton och juldagen i hela mitt liv.MEN jag har haft fina kollegor på varje arbetsplats som gärna jobbat för mig.Jag har då kompisserat dom resten av året med annan storhelg eller ledighet på semester mm.Jag skulle aldrig köra över kollegor att jag är viktigare.Blir så arg på sånt.
    Den här inställningen om att barnlösa ska jobba storhelg, som din kollega har, lever hon efter den själv. Innan hon fick barn och när hon var gravid med första barnet, tog hon på sig alla storhelger då? När yngsta barnet fyller 18 kommer hon ta på sig alla storhelger då?
  • nevermind
    Men för i helvete!!! Vad säger chefen då? Jag vet att chefen inte kan göra så mycket rent juridiskt, men ryta ifrån får man.
  • Zadre
    modsey skrev 2014-11-18 21:35:17 följande:
    det har jag också gjort och jag säger aldrig igen!
    Inte en julafton till i hela mitt liv jag tänker jobba, I alla fall inte så länge barnen är under typ 37 år. Sen kommer det barnbarn kanske och då vill jag inte heller jobba julafton Glad
    Nu är det så att bara för att man inte har småbarn så betyder det inte att man har mindre anledning att få fira jul den 24 än de med småbarn. Jag kan garantera dej att världen inte går under bara för att man inte firar just den 24e.
  • Anonym (law)
    Inte jag skrev 2014-11-18 22:28:22 följande:
    Och det var därför min mamma jobbade på julafon trots att vi var små. Trots att hon egentligen ville vara hemma.
    Men du tyckte det var en bra grej att införa, att inga med småbarn behöver jobba julafton.
  • modsey
    Zadre skrev 2014-11-19 08:44:30 följande:

Nu är det så att bara för att man inte har småbarn så betyder det inte att man har mindre anledning att få fira jul den 24 än de med småbarn. Jag kan garantera dej att världen inte går under bara för att man inte firar just den 24e.

Zadre skrev 2014-11-19 08:44:30 följande:

det är jag fullt medveten om. Jag har jobbat min beskärda del av julaftons pass. Har ett annat jobb där jag inte behöver det längre.
  • modsey
    Anonym (de jure) skrev 2014-11-18 22:26:30 följande:

Se även:

www.draftit.se/Nyhetsbrev/Nyheter2/Uppsagning-pga-olovlig-franvaro-ej-saklig-grund/

Jag är medveten om hur svårt det är att sparka någon o självklart behövs mer än en olovlig frånvaro
  • Dripknot

Tipsa din kompis chef om hennes plan för vab på julafton så vet de....

Det krävs inte mycket av en kille för att bli pappa, men det krävs en riktig man för att vara en far.
  • Anonym (....)

Jag inser nu att jag var en drömkollega för mina arbetskamrater när jag jobbade på en livsmedelsbutik. Jag jobbade kvällar och helger när jag pluggade, under ca 7 års tid, och jobbade i stort sett varje storhelg. Jag behövde ju pengarna och var ledig från skolan då.

Men just julafton var ju rätt så dålig faktiskt. Den dagen jag tyckte var minst rolig att jobba på (jag hade gärna umgåtts med min familjtrots att jag inte hade barn!) och så var OB:n som en lördag, dvs. noll och ingenting före 12. Men många julaftonar blev det. Vartannat år var jag scemalagd julafton och vartannat år tog jag julaftonen åt en kollega som hade barn. En del kollegor lyckades alltid komma undan...

• Insatt
    jenny99 skrev 2014-11-17 13:53:09 följande:

Hej.Min kollega arbetar på julafton inom vården,men hon har tänkt att vabba för hon vill inte jobba på julafton.Kan man vabba hur som hellst oavsett högtid?Krävs läkarintyg?Jag är mest nyfiken,dels för att hon mer och mer vabbar fast barnen inte är sjuka och inte har tex läkartid.

Fy fan vad grisigt av henne ifall hon gör så. Det var kanske inte skitkul att ha en mamma som jobbade varannan jul, men jag kan i alla fall vara stolt över att hon inte förstörde någon annans jul genom att låtsas vara sjuk.
Svar på tråden vabba på julafton