• jenny99

vabba på julafton

Hej.Min kollega arbetar på julafton inom vården,men hon har tänkt att vabba för hon vill inte jobba på julafton.Kan man vabba hur som hellst oavsett högtid?Krävs läkarintyg?Jag är mest nyfiken,dels för att hon mer och mer vabbar fast barnen inte är sjuka och inte har tex läkartid.

• Svar på tråden vabba på julafton
  • Flygfotogen

Hon kan ju inte vara den vassaste kniven i lådan om hon berättar det här för sina kollegor. Det hon borde göra är att söka jobb som är måndag-fredag, dagtid.

• Anonym (mor)
    Newbe sept skrev 2014-11-18 08:32:53 följande:

Det finns en speciell plats i helvetet för människor som vabar under storhelger!

Nåja det är väl tveksamt Men är man så osolidarisk och egennyttig så man bestämmer sig i förväg att man ska vabba när man fått julaftonen på sin lott (antar att det är ett slags turordning?) då förtjänar man inte att ha ett jobb öht utan man borde lämna sin plats för ngn annan. Alldeles speciellt när det handlar om ett jobb inom vården för där ska det inte jobba människor som bara har fokus på sig själva.
  • Anonym (mor)
    Flygfotogen skrev 2014-11-18 09:44:17 följande:

Hon kan ju inte vara den vassaste kniven i lådan om hon berättar det här för sina kollegor. Det hon borde göra är att söka jobb som är måndag-fredag, dagtid.

Hon är inte ens en kniv...................en barngaffel
  • Anonym (lagen)
    Anonym (Tror inte det) skrev 2014-11-18 05:44:22 följande:
    Nej det måste en inte. Du anmäler vab men du behöver inte ansöka om pengar. Däremot gör en ju det. Du kan aldrig komma åt fusket om föräldern faktiskt håller sina friska barn hemma ju. Prata med av och säg som det är. Låt den ta det.
    Det måste man. Om man ska ha laglig rätt att vara frånvarande från arbetet.
  • Anonym (lagen)
    modsey skrev 2014-11-18 07:23:37 följande:
    om din chef vet att du inte söker ersättning är det ok, men om du undanhåller det är det faktiskt inte det!
    Då är det olovlig frånvaro och kan vara skäl för avsked. Även om chefen vet det.
  • Anonym (Oj...)
    modsey skrev 2014-11-17 22:24:24 följande:

ja eller din chef kan kräva att du gör det. Om ag låter dig vara ledig utan annan ersättning är det en sak mellan er och inget lagbrott. Men om du gör det i smyg, ex säger att du ska ta vanlig fp eller vab och sen inte anmäler det, då är du olovligt ledig vilket faktiskt är skäl för uppsägning.

Oj då, jag har ofta inte skickat in papperna till fk för att faktiskt få ut några pengar när jag vabbar. Om man bara vabbar en eller två dagar blir det så lite pengar att jag inte ens orkar bry mig... Dessutom trodde jag att jag var snäll mot samhället genom att inte begära pengar från fk när jag faktiskt klarar mig bra utan. Bättre att de går till någon mer behövande liksom.

Men då visste jag ju inte att jag kan bli uppsagd... Hädanefter ska jag kräva mina pengar :)
  • Anonym (Oj...)
    Anonym (lagen) skrev 2014-11-18 10:12:04 följande:

Då är det olovlig frånvaro och kan vara skäl för avsked. Även om chefen vet det.

Alltså, det här förvånar mig så himla mycket! Om mitt barn är för sjukt för att vara på dagis så måste jag liksom stanna hemma. Jag kan inte alls förstå varför jag plötsligt kan bli av med jobbet bara för att jag inte kräver att få pengar från staten för att gå hemma... Det inkluderar ju inget fusk av något slag. Om något så gör man ju en god gärning när man inte vill belasta systemet i onödan.
  • Anonym (lagen)
    Anonym (Oj...) skrev 2014-11-18 11:20:42 följande:
    Alltså, det här förvånar mig så himla mycket! Om mitt barn är för sjukt för att vara på dagis så måste jag liksom stanna hemma. Jag kan inte alls förstå varför jag plötsligt kan bli av med jobbet bara för att jag inte kräver att få pengar från staten för att gå hemma... Det inkluderar ju inget fusk av något slag. Om något så gör man ju en god gärning när man inte vill belasta systemet i onödan.
    Förvånar det dig att det finns lagar som reglerar din rättighet att vara frånvarande från arbetet? Really?

Det är självklart att man kan förlora arbetet om man inte följer de lagar som finns, som t.ex de reglerar rätten att vara hemma för t.ex vård av barn.

Föräldraledighetslagen:

Ledighet med tillfällig föräldrapenning m. m.

8 § En arbetstagare har rätt till ledighet under den tid då han eller hon

får tillfällig föräldrapenning enligt 13 kap. socialförsäkringsbalken,
    skulle ha haft rätt till tillfällig föräldrapenning enligt skulle ha haft rätt till tillfällig föräldrapenning enligt 13 kap. 10?31 §§ eller 31 e och 31 f §§ samma balk, om arbetstagaren inte omfattats av bestämmelserna i 37 kap. 3 § balken, eller
    skulle ha haft rätt till tillfällig föräldrapenning enligt 13 kap. 8 eller 9 §§ samma balk, om barnets förälder inte omfattats av bestämmelserna i 37 kap. 3 § balken.

En förälder som behöver vårda sitt barn när den ordinarie vårdaren blivit sjuk eller smittad har rätt till ledighet även om föräldern inte har rätt till tillfällig föräldrapenning på grund av att

barnet är yngre än 240 dagar, eller
    barnet är yngre än 240 dagar och föräldern omfattas av bestämmelserna i 37 kap. 3 § socialförsäkringsbalken. Lag (2010:2006).
  • Kasperina
    Anonym (lagen) skrev 2014-11-18 11:26:43 följande:
    Förvånar det dig att det finns lagar som reglerar din rättighet att vara frånvarande från arbetet? Really?

Det är självklart att man kan förlora arbetet om man inte följer de lagar som finns, som t.ex de reglerar rätten att vara hemma för t.ex vård av barn.

Föräldraledighetslagen:

Ledighet med tillfällig föräldrapenning m. m.

får tillfällig föräldrapenning enligt 13 kap. socialförsäkringsbalken,
    skulle ha haft rätt till tillfällig föräldrapenning enligt skulle ha haft rätt till tillfällig föräldrapenning enligt 13 kap. 10?31 §§ eller 31 e och 31 f §§ samma balk, om arbetstagaren inte omfattats av bestämmelserna i 37 kap. 3 § balken, eller
    skulle ha haft rätt till tillfällig föräldrapenning enligt 13 kap. 8 eller 9 §§ samma balk, om barnets förälder inte omfattats av bestämmelserna i 37 kap. 3 § balken.

En förälder som behöver vårda sitt barn när den ordinarie vårdaren blivit sjuk eller smittad har rätt till ledighet även om föräldern inte har rätt till tillfällig föräldrapenning på grund av att

barnet är yngre än 240 dagar, eller
    barnet är yngre än 240 dagar och föräldern omfattas av bestämmelserna i 37 kap. 3 § socialförsäkringsbalken. Lag (2010:2006).
    Och det du säger där är att man har laglig rätt att vara hemma med sina sjuka barn om man har rätt till tfp, men om man faktiskt begär pengarna från FK är helt ointressant.
    Och precis så är det.
    Man har rätt att vara hemma med sjuka barn upp till ett visst antal dagar per år och till en viss ålder på barnen. Det finns ingen som helst koppling mellan uttag av pengar från FK och den rättigheten.
  • Anonym (lagen)
    Kasperina skrev 2014-11-18 11:34:59 följande:
    Och det du säger där är att man har laglig rätt att vara hemma med sina sjuka barn om man har rätt till tfp, men om man faktiskt begär pengarna från FK är helt ointressant.
    Och precis så är det.
    Man har rätt att vara hemma med sjuka barn upp till ett visst antal dagar per år och till en viss ålder på barnen. Det finns ingen som helst koppling mellan uttag av pengar från FK och den rättigheten.
    Nej, det stämmer inte. Man har den rätten ett visst antal dagar per år och det krävs att man begär ersättning från Fk, som även håller koll på hur många dagar som är förbrukade. Någon övrig rätt att stanna hemma från jobbet, och kalla det VAB finns inte. Då blir det istället frågan om olovlig frånvaro, vilket kan leda till uppsägning.

Kopplingen finns definitivt. Läs vad som står skrivet i Föräldraledighetslagen!

"Ledighet med tillfällig föräldrapenning m. m.

får tillfällig föräldrapenning enligt 13 kap. socialförsäkringsbalken,"

Svar på tråden vabba på julafton