• jenny99

vabba på julafton

Hej.Min kollega arbetar på julafton inom vården,men hon har tänkt att vabba för hon vill inte jobba på julafton.Kan man vabba hur som hellst oavsett högtid?Krävs läkarintyg?Jag är mest nyfiken,dels för att hon mer och mer vabbar fast barnen inte är sjuka och inte har tex läkartid.

• Svar på tråden vabba på julafton
  • elle9

Förresten så är det rätt genomskinligt att ta vab på julafton. Rimligtvis finns det en ledig pappa eller någon annan släkting som kan ta barnen. Hon får sjukskriva sig, ta karensdagen och vara beredd att visa läkarintyg om hon ska skolka.

• Anonym (Polly)

jobbar barnets pappa också?

• jenny99

Pappan jobbar halvtid,aldrig fredagar eller helger.Min arbetskamrat sa att hon ser det som hennes rättighet att vara hemma med familjen och kommer då använda vab,eller sjukanmäla sig.

• Duckan

Sympatisk arbetskamrat...Glad att jag inte jobbar med sådana som henne.

• nozpa

Hon kan ju inte ta vab om barnets pappa är ledig. Och om hon sjukanmäler sig så kan arbetsgivaren absolut kräva intyg från första dagen. Och gissar att på en arbetsplats där den inställningen som din kollega har förekommer så kommer nog chefen begära in sjukintyg.

• Anonym (*)
    jenny99 skrev 2014-11-17 15:54:49 följande:

Pappan jobbar halvtid,aldrig fredagar eller helger.Min arbetskamrat sa att hon ser det som hennes rättighet att vara hemma med familjen och kommer då använda vab,eller sjukanmäla sig.

Nämn det sådär i förbigående när chefen är närvarande.
  • nozpa
    Anonym (*) skrev 2014-11-17 16:09:28 följande:
    Nämn det sådär i förbigående när chefen är närvarande.
    Ja eller för kollegorna som jobbar natt på julafton. Så tar dom nog utan att tveka upp det med hela arbetsgruppen samt chefen.
  • Betty Boop

Fy, vad taskigt och omoraliskt gjort mot kollegorna! Nån annan måste ju hoppa in och jobba i hennes ställe!

Något liknande hände oss en midsommarafton. Maken skulle jobba på midsommardagen och därför stannade vi båda kvar i stan för att fira tillsammans bara vi två. Vi tackade nej till två olika fester på vänners och släktingars sommarställen. En av hans kollegor vabbade och min man blev beordrad med kort varsel att hoppa in och jobba. Det resulterade i att jag fick sitta ensam och kolla på TV eftersom det var för sent att åka till midsommarfirandet. Maken fick sen höra på omvägar att det var planerad vabbning bara för att kollegan helt enkelt inte ville jobba! Tack för den! Så jäva egotrippat! Min man gick till chefen och kollegan fick en rejäl utskällning.

• Anonym (Föbannad jäla)

Vilket pucko

• modsey

förutom det uppenbara att det inte är ok att göra så och fog för uppsägning om det uppdagas, så jo man kan ta vab på julaftonen som alla andra dagar utan läkarintyg.
    Som arbetsgivare har man om man har en person som är sjukskriven eller vabbar mycket där man misstänker ren fusk rätt att begära sjukintyg från dag ett.
    Men är det inte en sån person är det oerhört svårt att kräva något som arbetsgivare eller kollega...men såklart kan man misstänka och misstro. Men svårbevisat.

Svar på tråden vabba på julafton