• jenny99

vabba på julafton

Hej.Min kollega arbetar på julafton inom vården,men hon har tänkt att vabba för hon vill inte jobba på julafton.Kan man vabba hur som hellst oavsett högtid?Krävs läkarintyg?Jag är mest nyfiken,dels för att hon mer och mer vabbar fast barnen inte är sjuka och inte har tex läkartid.

• Svar på tråden vabba på julafton
  • persikofjaril

Skulle aldrig falla mig in att vabba eller sjukanmäla mig i onödan för att slippa jobba en viss dag. Det vore fruktansvärt elakt och orättvist mot mina kollegor som skulle få jobba över, eller i värsta fall få komma in på sin lediga dag. Särskilt en dag som julafton där de flesta har planer.

Förra året blev jag sjuk fredagen innan jul och fick gå hem tidigare från jobbet, sen låg jag hemma med feber hela julhelgen. Skulle visserligen inte jobba på just julafton, men hela helgen innan (och då hade vi dessutom öppet längre än vanligt) och juldagen och annandagen. Det kändes så fruktansvärt pinsamt, och jag hade så dåligt samvete, men jag hade verkligen inte klarat av att jobba heller. Jag hoppas innerligt att det inte kommer hända igen! 

• jenny99

Absolut,det kan hända att man blir sjuk på storhelg när man ska jobba.Riktigt pinsamt förstår jag men egentligen inget att skämmas över.Man märker ofta snabbt vem som är sjuk eller inte.Och den där inställningen att barnlösa/singlar ska jobba storhelger köper jag inte,de har ochså ett värdefullt liv även om den inte alltid är lik vår.Jag har lyckligtvis varit ledig julafton och juldagen i hela mitt liv.MEN jag har haft fina kollegor på varje arbetsplats som gärna jobbat för mig.Jag har då kompisserat dom resten av året med annan storhelg eller ledighet på semester mm.Jag skulle aldrig köra över kollegor att jag är viktigare.Blir så arg på sånt.

• Anonym (Oj...)
    modsey skrev 2014-11-17 19:41:35 följande:

precis, så vill man fuska som ts kompis gör så upptäcker man som chef att personen inte begärt ersättning från f-kassan kan man hävda att personen varit ledig utan giltigt skäl. Man får inte vara hemma utan lov annars....

Måste man begära ersättning från fk när man vabbar?
  • modsey
    Anonym (Oj...) skrev 2014-11-17 22:18:54 följande:
    Måste man begära ersättning från fk när man vabbar?
    ja eller din chef kan kräva att du gör det. Om ag låter dig vara ledig utan annan ersättning är det en sak mellan er och inget lagbrott. Men om du gör det i smyg, ex säger att du ska ta vanlig fp eller vab och sen inte anmäler det, då är du olovligt ledig vilket faktiskt är skäl för uppsägning.
  • Lavish

Kan, kan man ju, men givetvis kommer det verka extremt misstänkt. 

Sen beror det väl på om din kollega har för vana att bete sig på dylikt sätt eller om det är en engångsgrej. En gång kommer hon antagligen undan med några sura miner, men om folk allmänt misstänker att hon använder VAB för att slippa jobba pass hon inte vill ha kommer det antagligen leda till stor missämja bland kollegorna och kanske att man även ber om intyg så småningom. 

• phillipha

Men hon har väl ingen ordinarie omsorg på julafton eller har hon nattis till sina barn? Annars måste hon ju påvisa att den som ska ta hand om barnen när detr ät tänkt att hon ska jobba är sjuk....

• modsey

Finns tusen och ett sätt att komma runt det...

• Juronjaure

Men... har hon inte en enda föräldradag kvar att ta ut? För det får väl arbetsgivare i princip inte säga nej till?

• modsey

Ska sökas tre månader innan....

• ursula
    Juronjaure skrev 2014-11-17 23:01:21 följande:
    Men... har hon inte en enda föräldradag kvar att ta ut? För det får väl arbetsgivare i princip inte säga nej till?
    Bara 3 perioder om året har man rätt till. en dag räknas som en period . Hon kanske har förbrukat dem
Svar på tråden vabba på julafton