• jenny99

vabba på julafton

Hej.Min kollega arbetar på julafton inom vården,men hon har tänkt att vabba för hon vill inte jobba på julafton.Kan man vabba hur som hellst oavsett högtid?Krävs läkarintyg?Jag är mest nyfiken,dels för att hon mer och mer vabbar fast barnen inte är sjuka och inte har tex läkartid.

• Svar på tråden vabba på julafton
  • modsey
    Kasperina skrev 2014-11-18 20:25:24 följande:
    Det står klart och tydligt i lagtexten du själv citerar att man har rätt att vara ledig om man har rätt till tfp enligt socialförsäkringslagen, men det står inte att man måste ta ut tfp. Det står inte heller att man måste anmäla vab till fk utan det står enbart att man måste ha rätt att göra det. Om du är intresserad av att läsa lagtexter föreslår jag en kurs i juridik. Det första man får lära sig är att läsa lagtexter.
    kan säga att flera Landsting nu inför jul då många begär fl kräver in intyg från f-kassan att personen verkligen gjort det.
    Om du visste hur många som tvingar till sig ledigheten på ex julafton då de har fp.
    Men egentligen finns inga dagar kvar och då försvinner rätten till ledigt.
    Så nu måste intyget in från f-kassan till arbetsgivaren på fler och fler håll och en del är så arga över detta då de inser att de inte kan ta ledigt hur de vill och hävda sin rätt.
    Tro mig, det har granskats av jurister!
  • Anonym (law)
    modsey skrev 2014-11-18 21:16:51 följande:
    kan säga att flera Landsting nu inför jul då många begär fl kräver in intyg från f-kassan att personen verkligen gjort det.
    Om du visste hur många som tvingar till sig ledigheten på ex julafton då de har fp.
    Men egentligen finns inga dagar kvar och då försvinner rätten till ledigt.
    Så nu måste intyget in från f-kassan till arbetsgivaren på fler och fler håll och en del är så arga över detta då de inser att de inte kan ta ledigt hur de vill och hävda sin rätt.
    Tro mig, det har granskats av jurister!
    Det är skillnad mellan föräldrapenning och tillfällig föräldrapenning.
  • Grande Rock

Ju mer jag läser i den här tråden desto bättre känns det att leda en verksamhet som aldrig bedriver verksamhet på storhelger. 

Assumption is the mother of all Fuck-ups
  • modsey
    Anonym (law) skrev 2014-11-18 21:23:06 följande:
    Det är skillnad mellan föräldrapenning och tillfällig föräldrapenning.
    nja, det är samma skyldighet att du måste ha rätten att vara ledig. Om det räcker med att anmäla eller om du måste göra ansökan om själva pengarna ska jag ha osagt faktiskt, men anmäla till f-kassan måste du ha gjort.
    Om jag som chef misstänker fusk och kollar upp med f-kassan om personen tagit vab hos dem och inget finns alls om den dagen, ja då är det olovlig frånvaro. Vilket är skäl för uppsägning.
    Att inte ta ut ersättningen kan säkert vara ok, men då finns aspekten för en del personer att det finns en risk vid arbetslöshet att man inte får ihop tid för alla dagar. Långsökt ja, men när man ska redovisa bakåt i tiden ( vad är det ett år eller ett halvår) så fattas det inkomst för bara en dag, ja då fattas det...
  • Inte jag

Min mamma jobbade en del julaftonar när vi var små. Aldrig att hon skulle stanna hemma på julafton trots att hon grät i bilen. 

• modsey
    Inte jag skrev 2014-11-18 21:31:37 följande:
    Min mamma jobbade en del julaftonar när vi var små. Aldrig att hon skulle stanna hemma på julafton trots att hon grät i bilen. 
    det har jag också gjort och jag säger aldrig igen!
    Inte en julafton till i hela mitt liv jag tänker jobba, I alla fall inte så länge barnen är under typ 37 år. Sen kommer det barnbarn kanske och då vill jag inte heller jobba julafton Glad
  • Anonym (law)
    modsey skrev 2014-11-18 21:27:16 följande:
    nja, det är samma skyldighet att du måste ha rätten att vara ledig. 
    Ja klart man måste ha rätten att vara ledig men den rätten har olika villkor beroende på om det är fp eller tfp.
  • Inte jag
    modsey skrev 2014-11-18 21:35:17 följande:
    det har jag också gjort och jag säger aldrig igen!
    Inte en julafton till i hela mitt liv jag tänker jobba, I alla fall inte så länge barnen är under typ 37 år. Sen kommer det barnbarn kanske och då vill jag inte heller jobba julafton Glad
    På vissa arbetsplatser är det så nu att de som har småbarn inte behöver jobba på julafton. Undra varför de inte kom på det för 30 år sedan. =)
  • Anonym (law)
    Inte jag skrev 2014-11-18 21:39:34 följande:
    På vissa arbetsplatser är det så nu att de som har småbarn inte behöver jobba på julafton. Undra varför de inte kom på det för 30 år sedan. =)
    Kanske för att de som bestämde då var smarta nog att fatta att julafton inte nödvändigtvis är viktigare för småbarnsföräldrar än alla andra.
  • modsey
    Inte jag skrev 2014-11-18 21:39:34 följande:
    har man fp kvar och inte tagit mer än två tidigare tillfällen kan man på alla arbetsplatser ta ledigt.
    Om man har någon lokal egen policy där man har egna trivselregler i detta är det något alla måste vara bekväma i och vara överens om.
Svar på tråden vabba på julafton