• mity

Total jävla panik

Hej.

jag har under en vecka inte kunnat sova eller äta för att ekonomin är på väg åt helvete. Ordagrant. Och på alla möjliga jävla sätt. Jag funderar till och med att ta livet av mig. Men vill inte det. Vill ogärna ha moraliserande utan råd, stöd och tips.

• Svar på tråden Total jävla panik
  • mity

Ingen aning eftersom det är 17 fordringsägare, mycket varierande. Jag bara betalar. Några (få) har jag tjatat till mig så att de har fryst räntan. Ska prata med alla en gång till men det tar tid att ringa alla. Har ett jobb att sköta också och kan inte ringa alla på arbetstid bara så där.

Klarar kanske det nu i januari men sen är det så jäkla kört. Så jag tror jag ska försöka få ner det lite till innan jag lånar av släktingen. Som sagt, vill låna så lite som möjligt. Det är ett under att jag klarat mig hittills. 

• mity

Ingen aning eftersom det är 17 fordringsägare, mycket varierande. Jag bara betalar. Några (få) har jag tjatat till mig så att de har fryst räntan. Ska prata med alla en gång till men det tar tid att ringa alla. Har ett jobb att sköta också och kan inte ringa alla på arbetstid bara så där.

Klarar kanske det nu i januari men sen är det så jäkla kört. Så jag tror jag ska försöka få ner det lite till innan jag lånar av släktingen. Som sagt, vill låna så lite som möjligt. Det är ett under att jag klarat mig hittills. 

• Arbetsmyran76

Fast det är ju bara att plussa ihop de 17 räntesummorna! Och ta 13000 minus denna summa. Hur ska du annars veta när dessa 35000kr är avbetalade? Det är precis detta beteende som fått dig att hamna i denna situation från början. Hade du haft ögonen på dina fortlöpande räntekostnader och funderat vilken ytterliggare räntekostnad som skulle tillkomma med nästa kredit du tyckte dig behöva ta hade du nog dragit i handbromsen tidligare

• mity

Räntorna för lånen har jag unnat förutse men räntorna när de hamnat hos inkasso är en helt annan historia. Uttryckte mig lite fel där tidigare. 
    De här 35 000 tar med 13 000 kr i månaden 3 månader att slutbetala. Räntan ökar inte enormt på de flesta. 

• Arbetsmyran76

Så 31000kr är lån och 4000kr ränta - så du sparar 4000kr på att låna denna summa av en bekant. Tänker att du inte borde hamna hos KF om du prioriterar att inte betala de lån i tid som du nu inte är sen med/redan har hos inkasso - i de fall du inte har råd att betala alla lån varje månad närmaste tiden

• mity

Det är precis så jag gjort senaste 5 månaderna. Problemet är att hela tiden tröttnar någon fordringsägare som ej gått till inkasso och hotar med x belopp för att det inte ska gå dit. Har flera lån som bara ökar eftersom jag inte kan betala av så mycket.

Idag är det två månader sedan jag skrev första inlägget. Hade aldrig då trott att jag skulle leva idag. Mina problem är långt ifrån lösta men har kunnat med tur och envishet betala av lite av de akuta skulderna. Har levt under existensminimum för att klara detta. Just nu saknas ca. 20 000 kr för att uppnå en balans för att klara situationen. Försöker så långt det går att undvika att låna från släkt även om jag eventuellt har en chans men vill försöka själv på något sätt.

Jag vill tacka var och en av er som har svarat på denna tråd. Det här är inte mitt sista inlägg. Jag hoppas jag kan klara detta nu men har ingen aning om det går.

• Jag är bara jag

På två månader har du alltså inte bara fortsatt leva utan även fått stöd och pepp,tatt itu med lånen,betalat av en del,fått förnyat hopp och kämpaglöd och dessutom kunnat undvika att låna från nån mer-inkl.släkten. Vet du vad-det är jättebra gjort!! SkålGlad 

• mity

Lite lån har jag från släkt men den har jag ingen stress att betala tillbaka, och lite har jag fått.

Nu har jag lyckats trixa lite mer så det behövs bara 10 000 kr för att komma ur denna akuta situation. Hoppas kunna lösa det utan lån från släkt. Är glad för att jag kämpat ihjäl mig fast jag samtidigt mått mycket dåligt.

Och är MYCKET tacksam för all pepp här!

• mity

Borde lärt mig vid det här laget...när något känns bra så finns det något annat surt som lurar.

Har under hela denna kamp haft som hopp och motivation att så småningom kunna söka samlingslån för att få bättre räntor och klara mig på sikt. Men eftersom jag har så mycket lån och betalat så mycket ränta pga att jag kämpat för att betala av så resulterar det i att man får stort underskott i kapital på sin kreditupplysning som tydligen gör att man inte blir beviljad lån. Suck, pust, stön och lite till. Jag orkar inte mer med motgångar...

Svar på tråden Total jävla panik