• mity

Total jävla panik

Hej.

jag har under en vecka inte kunnat sova eller äta för att ekonomin är på väg åt helvete. Ordagrant. Och på alla möjliga jävla sätt. Jag funderar till och med att ta livet av mig. Men vill inte det. Vill ogärna ha moraliserande utan råd, stöd och tips.

• Svar på tråden Total jävla panik
  • Vlad

Jag har just nu tre hobbys vars utövning inte kostar mer än jag vill att det ska göra!

Jag skriver. Visst kostar det pengar om man vill gå skrivkurser eller köpa litteratur om att skriva, men det är ju inte nödvändigt och om man vill ha tips så finns det en massa bra sidor.

Jag joggar. Skor kostar såklart om man inte har några men om man har dem så behövs inte mer. Man kan hitta träningsprogram helt gratis.
    Jag lagar mat. Visserligen är mat inte gratis, men mat måste man ju äta iallafall och då kan man göra det till en sport att få till så bra mat som möjligt för pengarna!

Sedan kan det ju alltid finnas tips på kommunens hemsida, speciellt om du har barn.

• mity

Tack för tipsen. Ska fundera vidare och se om det går att hitta fler hobbyn som kostar lite

Att studera älskar jag men energinivån är så låg nu så jag måste prioritera att orka med mitt jobb och ha en hobby som fyller på med energi och inte som tar energi.

Hoppas på att hitta en promenadkompis så att man kan komma ut i naturen. Kan göra det även själv givetvis.

Emotser fler tips. Och tack återigen.

• Jag är bara jag

På vår loppis kostar pocketböcker en krona styck och jag läser väldigt mycket. Gå ut i naturen är helt gratis. Kanske känner du nån med en hund du kan låna och gå ut med? Volontär på äldreboende är gratis och mycket givande. Att måsta tänka på en annan levande varelse gör att man glömmer sitt eget en stund.

• mity

Idag har jag slutbetalat 2 av 40 lån.

Innan året är slut ska jag om allt går som det ska slutbetalat ytterligare 25 lån.
    Det är inte alls säkert att det går och oddsen är emot mig. Väntar nu på besked om en släkting kan hjälpa mig pyttelite 50 000 kr för att slutbetala 20 lån som kostar mig 13 000 i månaden. Det är en så länge en dröm.
    Går det inte så går allt sannolikt åt helvete. Men ingen ska påstå att jag inte försökte. 

Ska ändå mitt i allt försöka varje dag anteckna något jag är tacksam över. Bara för att hålla mig vid liv.

• Jag är bara jag

Det har gått 5 dar på det nya året och du i princip intalar dig att det inte ska funka som du tänkt innan årets slut?! Tänker du så kommer det bli en självuppfyllande profetia. Du måste ta en dag i taget,små steg i taget,annars kommer det se omöjligt ut. 2 lån är ju jättebra hittills,då är det ju inte alls omöjligt! Glad 
    Du har nåt jag skulle ge alla våra pengar för och det är ett barn... Det är det man ska vara mest tacksam för i hela världen,att man kunnat få barn. Pengar är pengar,men de ger inte mening åt livet. Du är alltså i mina ögon så rik som man kan bli!

• mity
    Du har helt rätt. Men jag är så van vid så som livet behandlat mig och jag behandlat mig själv att saker går åt skogen. Vågar inte hoppas för mycket på något någonsin för att majoriteten av mitt liv varit fylld av svek och besvikelser.
    Jag måste ändra mitt beteende, jag vet, men alla de turerna har gjort mig så här.

Du har rätt i när det gäller barn. Jag har försökt få ett till barn i många många år men nu ligger det på is, givetvis delvis på grund av ekonomin. Jag är mycket tacksam för att jag har barn. Jag har flera i min närhet som inte ännu kunnat få barn och ser hur de lider. Och man lider även om man inte kan få fler barn men det är inte lika tillåtet. Det är så många saker jag mår dåligt över nu utöver ekonomin. Att jag saboterat mina chanser att försöka få fler barn exempelvis. IVF är dyrt och kommer inte ekonomiskt vara möjligt på många år och inte heller om mirakel skulle ske ha råd att vara föräldraledig pga ekonomin. När ekonomin är i fas om x antal så är jag för gammal. Så jag har fått betala ett högt pris för detta ekonomiska kaos.

Finns även så mycket annat som jag inte ska tråka ut er med. Tur att jag har min samtalskontakt.

Kram till dig Jag är bara jag. Jag håller alla världens tummar och tår att du kommer att få den möjligheten eller att du hittar andra glädjeämnen i livet (jag vet, lite att kasta sten i glashus).
  • Jag är bara jag

Du målar alltid upp framtida scenarion du inget vet om så även när det gäller fler barn. Jag missunnar dig inte alls fler och du vet inget alls om huruvida det kommer gå spontant eller om du får råd eller inte. Tänk inte så eländigt hela tiden! Glad Det som varit vet man allt om-om framtiden inget alls,den är oskriven än. Du har rätt inställning vad gäller lån och krediter nu och är villig att ordna upp allt och vet du då tror jag absolut det kommer gå också! Bra att du går och pratar med nån,det är som jag sa innan,det finns orsaker till att du "misshandlat" dig själv ekonomiskt och de orsakerna ska du bearbeta samtidigt som du rent praktiskt tar tag i ekonomin också.

• mity

Jag pendlar mellan fan vad jag kämpar på frustration och det kommer att gå åt helvete uppgivenhet. Det håller på så varannan timme och tar sjukt mycket på krafterna. Jag är helt slut och då är jag ändå ledig just nu.

Man blir bitter när man delat sin vardag med inkasso, kronofogden, tingsrätten och kräk till fordringsägare. Jag kan säga att långt ifrån alla vill hjälpa trots långa vädjande mail där jag förklarat situationen och desperata samtal där jag brustit i gråt. Jag har snällt förklarat att skickar de exempelvis till kronofogden så faller hela min budget och ingen får betalt på ett bra tag. Det är en sjuk värld detta låneträsk. Att man, inte för att ursäkta mitt eget handlande, kan ta lån hos så många oseriösa låneinstitut är obegripligt. De räntorna de påför förr oss som stundtals är desperata är skamliga. Dessutom hotar många en om man inte betalar. Ni anar inte under vilken stress jag lever.

• nytt eller gammalt
    mity skrev 2015-01-06 20:45:26 följande:

Jag pendlar mellan fan vad jag kämpar på frustration och det kommer att gå åt helvete uppgivenhet. Det håller på så varannan timme och tar sjukt mycket på krafterna. Jag är helt slut och då är jag ändå ledig just nu.

Man blir bitter när man delat sin vardag med inkasso, kronofogden, tingsrätten och kräk till fordringsägare. Jag kan säga att långt ifrån alla vill hjälpa trots långa vädjande mail där jag förklarat situationen och desperata samtal där jag brustit i gråt. Jag har snällt förklarat att skickar de exempelvis till kronofogden så faller hela min budget och ingen får betalt på ett bra tag. Det är en sjuk värld detta låneträsk. Att man, inte för att ursäkta mitt eget handlande, kan ta lån hos så många oseriösa låneinstitut är obegripligt. De räntorna de påför förr oss som stundtals är desperata är skamliga. Dessutom hotar många en om man inte betalar. Ni anar inte under vilken stress jag lever.

Jo jag hörde ett inslag på radion häromdagen om detta. På nyheterna kanske? Eftersom det blir nya regler nu.  Det lät inte alls roligt för en man som var i en dålig situation. Han fortsatte att låna pengar varje månad för ha kund absolut inte se nåt annat sätt. Du har kommit en lång väg som nu tar tag i din ekonomi på ett nytt sätt!

Jag tycker du är duktig som slutbetalat 2 lån på bara 5 dagar. Glad Det är väl nåt att se fram emot, att pricka av lån efter lån som försvinner. Och ju färre lån, desto mindre problem med olika fordringsägare kommer du att ha!

Svar på tråden Total jävla panik