• mity

Total jävla panik

Hej.

jag har under en vecka inte kunnat sova eller äta för att ekonomin är på väg åt helvete. Ordagrant. Och på alla möjliga jävla sätt. Jag funderar till och med att ta livet av mig. Men vill inte det. Vill ogärna ha moraliserande utan råd, stöd och tips.

• Svar på tråden Total jävla panik
  • nytt eller gammalt

Men varför isolerad? Kan du inte träffa nån kompis för promenad eller bjuda hem utan en massa fika-bara prata är ju kul...?

• mity

Jodå det går nog men under två år känns jobbigt.
    Hjärnan orkar inte liksom tänkta vettigt längre. 
    Det har varit alldeles för mycket på sistone.
    Jag vet att den sociala isoleringen kommer att inträffa då mina omgivning gärna ses ute hela tiden. Men den smällen får jag ta. 
    Det är mer den dagliga styrkan och orken jag behöver hitta någonstans för att klara detta. Just nu har jag inget som motiverar mig och det behöver jag annars vill man ju bara ge upp.

• mamma till 12åring

Men du, sluta tycka så synd om dig själv. Det är klart att du behöver göra uppoffringar för att betala tillbaka dina lån. Bland de uppoffringarna finns väl att du inte kommer att kunna ha så mycket uteliv, utan att du måste hitta andra alternativ.
    Ditt första inlägg var från 17 nov och nu har det gått en och en halv månad. Att då skriva flera inlägg om social isolering m.m. blir ju löjligt. Du skriver också att ni har 3000 i månaden för mat, sen skriver du att du inte vet hur ni ska ha mat i januari.
    Du har ju gjort en stenhård plan för att betala dina skulder- håll dig då till den! Det är ju någonting du måste göra själv! Vi andra kan bara ge tips och peppa, och du har ju fått massor av bra tips, men det är du själv som måste göra jobbet.
    Läs hela tråden igen och igen och skriv upp alla tips som kan vara något för dig. Du kan klara det, men då måste du sluta tycka så synd om dig själv.
    Har du tid och energi över, kan du t.ex baka bröd och stoppa i frysen eller leta recept på billiga rätter att ha framöver. Rödkål, brysselkål och julskinka är billigt just nu. Sköt om det du har så att det håller längre- putsa alla skor, laga alla småhål på strumpor, underkläder eller andra kläder, så kan grejerna hänga med ett tag till.
    Det finns så mycket du kan lägga din energi på som blir mer konstruktivt än att sitta och tycka synd om dig själv. Läget är ju som det är, och du kommer att fixa det här!

• mity

Jag försöker tänka så.

I min plan så finns 3000 kr för mat per månad om jag får hjälp med att lösa lite mindre skulder, annars går det åt helvete.

Min budget är så ansträngd att jag är konstant orolig för oförutsedda utgifter. Försöker hålla koll men med 40-50 fordringsägare är det inte lätt. Den stressen är enorm.

Jag klarar detta kanske men svårast just nu är att hitta kraft. Det är mycket energikrävande detta arbete.

• Linthe
    mity skrev 2014-12-30 12:08:04 följande:

Jag försöker tänka så.

I min plan så finns 3000 kr för mat per månad om jag får hjälp med att lösa lite mindre skulder, annars går det åt helvete.

Min budget är så ansträngd att jag är konstant orolig för oförutsedda utgifter. Försöker hålla koll men med 40-50 fordringsägare är det inte lätt. Den stressen är enorm.

Jag klarar detta kanske men svårast just nu är att hitta kraft. Det är mycket energikrävande detta arbete.

Jag funderar över din man/sambo och hans del i det hela. Minns att du skrivit att han också har del i skulderna och då även har ansvar för att betala tillbaka. Hur ser han på det hela, det verkar som att du kämpar ensam utan att få stöd från honom. Hur bidrar han med inkomst och vilja att bli skuldfri?
  • mity

Han betalar av på sina lån och är i lika kärv situation.
    Det är jag som har tagit på mig fler lån och försatt mig i en övermäktig situation.
    Vi är överens om hur det ska se ut framöver dvs all prio på att betala skulder men eftersom jag har mer lån på mig är det tyngre på så sätt för mig.
    Jag har även drabbats av depression av detta och många andra saker. Därför blir situationen jobbigare för mig. Han har nog även andra hobbyn att sysselsätta sig med medan jag bara grubblar typ. 
    Jag måste snabbt hitta något dit jag kan rikta min energi istället för detta, annars går jag under. Och problemet blir inte löst av att tänka på saken 24 timmar om dygnet.

• mity

Jag önskar jag kunde ta en dag i taget men det är svårt nu. Oron och stressen tar kål på en just nu.

• Illusion
    mity skrev 2014-12-03 11:41:04 följande:
    Fast när jag pratade med KFM så sa de att de gör det.

Nej, total skuldbörda kanske ligger på 350.000 och med 40.000 kr skulle jag få ner månadskostnaden med 12.000 kr.

Min värld är svart just nu pga detta. För att jag kan inte se att jag kommer att orka trixa med alla dessa avbetalningsplaner för evigt. Det är så sjukt tröttsamt men måste samtidigt göra det för att rädda mitt liv från att krascha.

Jag mår både dåligt av skulderna, situationen, att skuldsituationen är så allvarlig och andra orsaker som går långt bak i tiden.
    Jag väntar på en samtalskontakt och vad gäller tabletterna så är de tydligen verkningslösa för vissa så jag har fått nya idag. 
    Nämen vänta nu. Har du 350 000 kronor i skulder sammanlagt?

Då ringer du bluestep eller liknande låneaktörer. De lånar ut dig den summan, och så betalar du av dom varje månad. De hamnar runt 5000 kronor i månaden. Varför är inte det ett alternativ? 
  • mity

Får inte lån utan säkerhet. 
    Har dessutom en misskött kredit i registret.
    De flesta säger att eftersom jag har så mycket lån så kan inte mer beviljas.
    Annars vore det rena drömmen...
    Betalar på de 350.000 kr ca 12.000 i månaden.

• Jag är bara jag

När de dystra tankarna kommer så sysselsätt dig med annat! Gör jag ,annars skulle jag gå under av mitt grubbel. Se på tv,lyssna på musik,spela spel med sambon/barnet,läs en bok-vad som helst som distraherar. Ingen med rejäla bekymmer orkar tänka en månad framåt,men det behövs inte heller. En dag i taget eller en timme i taget om du har grundplanen klar-och det har du ju.

Svar på tråden Total jävla panik