• mity

Total jävla panik

Hej.

jag har under en vecka inte kunnat sova eller äta för att ekonomin är på väg åt helvete. Ordagrant. Och på alla möjliga jävla sätt. Jag funderar till och med att ta livet av mig. Men vill inte det. Vill ogärna ha moraliserande utan råd, stöd och tips.

• Svar på tråden Total jävla panik
  • mity

Jag ska försöka.

Men tankarna försvinner inte.

Har panikångest hela tiden.

• Bolaget
    mity skrev 2014-12-30 09:55:00 följande:

Jodå det går nog men under två år känns jobbigt.
    Hjärnan orkar inte liksom tänkta vettigt längre. 
    Det har varit alldeles för mycket på sistone.
    Jag vet att den sociala isoleringen kommer att inträffa då mina omgivning gärna ses ute hela tiden. Men den smällen får jag ta. 
    Det är mer den dagliga styrkan och orken jag behöver hitta någonstans för att klara detta. Just nu har jag inget som motiverar mig och det behöver jag annars vill man ju bara ge upp.

Då får du tala om för dina vänner att du inte har råd att träffas ute längre och att du inte haft det på länge egentligen men fram till nu lånat pengar för att kunna låtsas leva på en nivå du inte har råd till. Nu får du inte låna mer, du har gigantiska skulder och eftersom alla lånade pengarna har gått till att hålla skenet uppe har du inget av värde att sälja utan det är bara att dra åt svångremmen och leva riktigt riktigt snålt. 
    Är det riktiga vänner så bjuder de kanske dig någongång eller hittar på sånt som inte kostar pengar. 

Jag har extremt svårt att förstå resonemanget att du inte har något som motiverar dig, är det inte motivation nog att bli skuldfri och slippa den ekonomiska stressen. Se det också som en möjlighet att hitta några nya intressen utöver att träffa kopmisar och bränna pengar. 
  • Jag är bara jag
    mity skrev 2014-12-30 20:14:31 följande:
    Jag ska försöka.
    Men tankarna försvinner inte.
    Har panikångest hela tiden.
    Nu får du ursäkta,men panikångest hela tiden har du inte för det svimmar man av till slut. Panikångest innebär just panikkänslor: illamående,hög puls,jättesnabb andning,yr,tunnelseende,hör illa,vill bara fly. Ångest däremot kan man ha liggande på lur nästan jämt,men även den går "lura bort" en stund,tro mig. Du tar väl dina piller?
  • Tändstickan

Nej, du får släppa de tankarna och fokusera på de praktiska lösningarna istället.

Jag snubblade över en blogg innan med recept för fattiga studenter, den kan nog vara nåt för dig att kolla in då det handlar om portioner för runt 12-15 kr per portion, inget ska kosta mer än 17 spänn iaf Den heter "Skippa nudlarna" och handlar om att man kan göra både god och nyttig mat billigt. Finns som bok också, men du ska ju inte handla nu så kolla in bloggen!
    skippanudlarna.com/

Såg detta recept på tonfisklasagne i en tidning och även om jag tyckte det lät som en konstig kombo vid första tanke så ska den tydligen vara skitgod. Kostar bara 12 kronor per portion!
    skippanudlarna.com/2012/10/30/nyttig-och-underbart-god-tonfisklasagne-med-keso/

• Tändstickan

jag kan tillägga att under varje recept så ser du priset, så det kan vara smart att få tips därifrån!

gott nytt år, det kommer ordna sig :)

• Vlad

Vet dina vänner om hur du har det? Jag tror att det är mycket enklare att hålla en budget om omgivningen vet om att man inte har råd att hitta på en massa saker som kostar pengar! (för det finns sätt att umgås, du måste inte bli socialt isolerad och ibland kan vänner förvåna en positivt också)

• Tändstickan

Jag tror också att det vore väldigt bra för dig att prata om det med dina vänner, inte bra att behöva gå och dölja nåt som tynger så. Men jag vet att du tidigare har sagt att du inte vill tynga sina vänner då de har nog med problem. Men om det är dina vänner så tynger du inte dem, att dela med sig om vad man går genom är något vänner ska kunna göra. Om du väljer att berätta så kommer du garanterat må bättre efter du har berättat,

Jag upplever det som att du gör det svårare för sig än vad det måste vara. Det går att vända sådant här! Och dina skulder är inte så enorma. Visst kommer det ta tid och visste kommer du få kämpa. Men det är så man vänder det och sedan kommer starkare ut situationen. En dag ser du tillbaka till detta och kommer veta att du aldrig mer kommer sätta dig i denna sits.

Det viktiga nu är vad du lärt dig av detta och att du nu fortsätter på rätt väg. Nytt år, nya krafttag. Nu vänder det till det bättre! Det är bara att kämpa på, du kommer att klara det!

• mity
    Ni har helt rätt. Jag kanske måste tala om det för mina vänner men tiden är inte inne just nu. 
    Måste prioritera att få ekonomin på så sätt i balans att det inte upptar mina tankar 24 timmar om dygnet. Sedan måste jag få mig själv i balans för att få ork att berätta det. Får ta hjälp av min samtalskontakt. Det finns några få som vet om situationen och det får räcka nu.
    Egentligen har jag inte själv svårt att leva utan pengar så länge jag har mat. Som sagt kläder har jag och annat kan jag leva utan. Ska snabbt försöka hitta en två hobbyn som är gratis och tar gärna emot tips så att jag kan få hjärnan att tänka på annat.
    Motivationen är mitt barn givetvis och viljan att bli skuldfri. Det är bara jobbigt vissa stunder så jag drabbas av panikångest. Och ja, det är riktig panikångest. Har inte tabletter som tar udden av det tyvärr.
    Jag SKA kämpa! Och jag måste tro att det går. Och ja man blir starkare och klokare.
    Det som för mig varit svårast är att jag kämpat hela mitt liv mot det ena och andra och därför tar krafterna slut. Jag måste bara sluta vara arg på mig själv...
  • Tow2Mater
    mity skrev 2015-01-02 02:50:38 följande:
     Ska snabbt försöka hitta en två hobbyn som är gratis och tar gärna emot tips så att jag kan få hjärnan att tänka på annat.
    En hogskolekurs via intenetbaserad distans är ju inte helt gratis då det kräver inkop av minst en bok per kurs, men kanske kan vara ett tips. Om det inte går att låna en äldre utgåva via biblioteket kanske.
  • Tändstickan
    Tow2Mater skrev 2015-01-02 04:42:36 följande:
    En hogskolekurs via intenetbaserad distans är ju inte helt gratis då det kräver inkop av minst en bok per kurs, men kanske kan vara ett tips. Om det inte går att låna en äldre utgåva via biblioteket kanske.
    Ja, det tycker jag också låter som en bra idé! Den mesta kurslitteratur kan man ju hitta på bibblan (var ute i god tid!). Annars om man är medlem i Unionen som jag är så kan man få litteraturen betald när man studerar för kompetensutveckling:
    www.unionen.se/medlemskapet/medlemsformaner/studiestod

antagning.nu kan du leta distanskurser, klicka i "utan träffar" om du inte vill behöva ta dig in till nåt universitet. Antagning till sommarkurser öppnar i februari och antagning till höstens kurser öppnar i mars. Finns många roliga kurser, så kolla runt lite där på vad som kan va intressant och fundera hur du vill prioritera.

Annat som kan va kul är att sätta ihop billiga matrecept. Prova skriv noveller eller starta en blogg om du gillar att skriva. Ut och fotografera! Frisk luft och dagsljus mår man dessutom bra av. Öva på att ta foto och mixtra sen med dem i datorn eller i appar i mobilen. Finns säkert massor med gratistips på nätet när det gäller bildbehandling.
Svar på tråden Total jävla panik