• Dur och moll

SD ska rösta ner S

Och även alliansen om de inte bryter med MP och minskar invandringen. SD ser gärna en regering M + S!

• Svar på tråden SD ska rösta ner S
  • Fru Sveden

Jag tror inte detta är bra för Sverige. Dock måste övriga partier ta tag i sakfrågan varför ca 800 000 invånare i vårt land har röstat på SD. Om övriga partier inte tar tag i invandrarpolitiken så kommer SD gå ännu bättre i nästa val.

Börjar personligen blir irriterad över det faktum att man inte ens kan säga ordet invandrare i Sverige utan att bli kallad rasist.

• Dur och moll
    Fru Sveden skrev 2014-12-02 21:33:13 följande:

Jag tror inte detta är bra för Sverige. Dock måste övriga partier ta tag i sakfrågan varför ca 800 000 invånare i vårt land har röstat på SD. Om övriga partier inte tar tag i invandrarpolitiken så kommer SD gå ännu bättre i nästa val.

Börjar personligen blir irriterad över det faktum att man inte ens kan säga ordet invandrare i Sverige utan att bli kallad rasist.

Jo det är bra och räcker om S och M gör som förut, då kommer SD att minska.

Dom säger nu att vi har inte 800.000 rasister i landet
  • Carnitas
    Dur och moll skrev 2014-12-02 21:32:39 följande:
    Förut har SD röstat med också

Så naiv, så naiv.
    Vad som kommer ske, är att Högerblocket kommer starta ett samarbete.

Du lurade vänster blocket, det senaste mandatperioden.
    Nu kommer vi se den samma högern, som kommer r*vkn*lla Sverige.

• Fru Sveden
    Dur och moll skrev 2014-12-02 21:40:29 följande:
    Jo det är bra och räcker om S och M gör som förut, då kommer SD att minska.

Dom säger nu att vi har inte 800.000 rasister i landet
    Fast det gör dom ju inte som jag uppfattat det så vill dom att antalet flyktingar som kommer hit skall vara bestående eller öka. Vi kan ju inte ens ta hand om de människor som bor här nu så hur skall vi kunna ta hand om fler? 

Jag är medveten om att vi behöver invandring för att vi är inte tillräckligt bra på att föröka oss m.m, men om vi inte har en plan för hur personerna som kommer hit skall få en bostad, ett jobb och kunna försörja sig så blir dom en belastning för samhället.

Och nej alla som röstar på SD är inte rasister många är trötta på att vi låter flyktingar komma hit när vi inte kan ta hand om de personer som är födda här. Ungdomsarbetslösheten öka pga att det saknas jobb, medelåldern för när man flyttar hemifrån ökar pga att det saknas bostäder m.m så om vi inte kan ge jobb och bostad till de personer som redan bor i vårt land oavsett om man ursprungligen kommer från ett annat land eller om man är född i Sverige hur skall vi då kunna ta hand om fler?

Skulle politikerna ta tag i den frågan skulle troligen SD inte ha alls lika många väljare, men tar dom tag i dessa frågor så kommer många skrika rasister för vi Sverige får vi inte säga något illa om invandrare/flyktingar för då är vi rasister.

PS. SD röstar inte ner S. Det är S som inte klarat av att skapa majoritet vilket gör att deras budget inte går igenom. Och egentligen är det Alliansen + SD som röstar ner en regering som inte har majoritet. 
  • DNick

Det är många som inte riktigt verkar vara på det torra med vad som faktiskt händer här. SD röstar inte bara ner regeringen, SD röstar *för* Alliansens budget. SD röstar *för* att fortsätta de senaste åtta årens nedmontering av det svenska välfärdssamhället, de röstar för en negativ fördelningspolitik som gör de fattiga fattigare och de rika rikare.

Ändå vill de få det att framstå som att de skulle rösta ner vilken regering som helst som inte accepterar deras förvrängda världsbild. Det de gör nu är snarare att de ger klartecken för en borgerlig regering med stöd, direkt eller indirekt, från SD. Det enda alternativet till det, efterssom de traditionella borgarna envist vägrar förhandla om en budget som även de skulle kunna vara nöjda med, är nyval.

• Nenne666
    nihka skrev 2014-12-02 20:50:31 följande:

Nej, SD ska rösta ner alla. Det är så missnöjespartier fungerar.

Men hade dom trott på budgeten hade detta aldrig hänt. Du behöver inte vara en sd för att förstå vad dom faktiskt säger. Dom vill ha igenom sin politik och tänker kämpa för det. Hade önskat att mitt parti hade den kuken. Jag va aldrig moderat men imponerades av deras glöd, vilja och förmåga att genomföra sitt omgående då för 8 år sedan. Löfven , ja jösses. Har inget förtroende där alls. Nu busvisslar han på alliansen som kanske kan hjälpa honom. Vilket är hur förtroendeingivande då? Han suddar ju ut sin egen politik för en sakfråga. Vem är det som är ett enfrågeparti-egentligen? Dom etablerade partierna glömmer ju allt, alla frågor bara dom kan utesluta sd.
  • Nenne666
    DNick skrev 2014-12-03 00:43:59 följande:

Det är många som inte riktigt verkar vara på det torra med vad som faktiskt händer här. SD röstar inte bara ner regeringen, SD röstar *för* Alliansens budget. SD röstar *för* att fortsätta de senaste åtta årens nedmontering av det svenska välfärdssamhället, de röstar för en negativ fördelningspolitik som gör de fattiga fattigare och de rika rikare.

Ändå vill de få det att framstå som att de skulle rösta ner vilken regering som helst som inte accepterar deras förvrängda världsbild. Det de gör nu är snarare att de ger klartecken för en borgerlig regering med stöd, direkt eller indirekt, från SD. Det enda alternativet till det, efterssom de traditionella borgarna envist vägrar förhandla om en budget som även de skulle kunna vara nöjda med, är nyval.

Nja inte på sikt. Deras första drag är att rösta ner vår nuvarande regering. Deras andra drag, om det krävs då står alliansen på tur, om det vill sig så. Dom stödjer sakfrågor ur båda blocken. Jag upplever att sd är ett gäng smarta och skärpta grabbar som vet vad dom gör. Dom är ett mittenparti. Vilket givetvis gör sig starkare än att dom är ett beroende parti. Räds för det istället .
  • DNick

^ Att utesluta SD är en ödesfråga, det handlar om att göra allt man kan för att undvika att normalisera rasismens unkna människosyn. Men alldeles oavsett, SD är ett högerparti och skulle aldrig rösta på en socialdemokratisk regering. Vad det är för folk som sitter i dess kärna kan man lätt se genom att gå in på Flashback, de är inte bara rasister och nazister, de är extremt fientliga mot arbetarrörelsen. (som organiserade rasister och nazister alltid varit, det finns en anledning till att bland de första som Hitler skickade till gaskamrarna var socialdemokrater och kommunister)

Sen kan jag hålla med om att Löfvén är alldeles för försiktig av sig, och han ligger i grunden en bit till höger om partimedlemmarna (det har jag själv fått höra när jag stått i valstuga och snackat med sossar). Han borde gå på mer aggresivt mot borgarna, han borde attackera dem för att de istället för att ta ansvar och förhandlar om en budget som de kan acceptera, slänger ut landet i en regeringskris med osäkert utfall, och ger SD ett stort inflytande över politiken.

• DNick

Nej, SD är INTE ett mittenparti utan ett renodlat reaktionärt högerparti med rasistisk värdegrund. Det är ett parti som är fientligt mot fackföreningsrörelsen, mot arbetarrörelsen. De röstar i de allra flesta fall med borgarna, precis som de nu när de röstar på borgarnas budget och återigen (precis som 2010) gör allt de kan för att få fram en borgerlig regering.

Det är också borgarna som i våra grannländer börjat samarbeta med de reaktionära rasistiska partierna, så det är inte speciellt förvånande att de tror att de kan få mer inflytande på det viset.

• Nenne666
    DNick skrev 2014-12-03 02:45:11 följande:

^ Att utesluta SD är en ödesfråga, det handlar om att göra allt man kan för att undvika att normalisera rasismens unkna människosyn. Men alldeles oavsett, SD är ett högerparti och skulle aldrig rösta på en socialdemokratisk regering. Vad det är för folk som sitter i dess kärna kan man lätt se genom att gå in på Flashback, de är inte bara rasister och nazister, de är extremt fientliga mot arbetarrörelsen. (som organiserade rasister och nazister alltid varit, det finns en anledning till att bland de första som Hitler skickade till gaskamrarna var socialdemokrater och kommunister)

Sen kan jag hålla med om att Löfvén är alldeles för försiktig av sig, och han ligger i grunden en bit till höger om partimedlemmarna (det har jag själv fått höra när jag stått i valstuga och snackat med sossar). Han borde gå på mer aggresivt mot borgarna, han borde attackera dem för att de istället för att ta ansvar och förhandlar om en budget som de kan acceptera, slänger ut landet i en regeringskris med osäkert utfall, och ger SD ett stort inflytande över politiken.

Tror faktiskt inte sd är högerdriven. Men dom har vissa sakfrågor där dom står varandra närmre så som tex försvaret. Sd kommer anamma den politik som står dom närmast för stunden och med det kliva fram som partiets andra parti till att kanske bli det största. Dom kommer mest rida på dom andras partiers vågor. Mycket smart tänkt av dom. Men enligt deras politiska program är dom varken röda eller blå.
Svar på tråden SD ska rösta ner S