• Svar på tråden BF september 2015!
  • Manik
    Pluppla skrev 2015-02-26 16:27:26 följande:

Tack för tummarna! :) Är lite i chock måste jag säga.. Har gjort kub testet idag och allt var som det skulle. Allt såg jätte bra ut och jag hade bra siffror. Så jag ÄR gravid ;)

Vilken känsla och se vår lilla bebis på skärmen.. En super liten människa som inte ville ligga stilla :)

Åhh! Grattis!! :) Det är en underbar känsla när man verkligen får se att det är ett litet liv där inne!
  • Manik

Vi var på inskrivning hos BM i måndags (vecka 13) och fick en smärre chock när jag såg att jag gått upp 3 kg sedan sist jag vägde mig innan graviditeten!! Hur mycket har ni andra gått upp? Tyckte att det verkade mycket. Har inte haft ett speciellt sötsug heller. Men äter såklart mer nu än innan. Blir snabbt hungrig efter att jag ätit.. Hur har ni andra det?

• rosali84

Berättade på jobbet idag :) Eller berättade för chefen, har inte berättat för kollegorna än, men det kommer när det kommer. Tycker det känns konstigt att bara slänga ur sig. Det dyker oftast upp tillfällen då det ändå faller sig naturligt att berätta. Har haft många såna tillfällen redan, men då valt att vänta.

Berättade för chefen hur jag tänkt mig sommaren, att ha semester i juli och sen direkt ta ut graviditetspenning efter den, och hon verkade tycka att det var en bra idé. Kan ibland vara lite kämpigt att få ihop våra semestrar (jobbar inom vården), men hon skulle ordna så att jag fick till det så :) Känns jättebra just nu :)

• rosali84
    Rost skrev 2015-02-26 12:44:23 följande:
    Ja det är allt lite spännande att berätta..själv var jag så illa tvungen (redan i v.5) att berätta då jag jobbar inom vården och hanterar cytostatika, men det gick då bara bra :)

Gruvar mig dock för att berätta för familjen, varför vet jag inte..ska vänta nån vecka till i alla fall då min syster just fått barn och jag inte vill "stjäla strålkastaren"
    Varför var du tvungen att berätta så tidigt?
  • Nydahl
    26number1 skrev 2015-02-26 15:22:57 följande:

Åh jag med!! Är dessutom ett mammavikariat så jag är jättenervös inför reaktionerna!! Kommer vänta så länge jag bara kan innan jag berättar :/

Ja de kommer jag med !
  • Emeralda
    rosali84 skrev 2015-02-26 18:56:50 följande:
    Varför var du tvungen att berätta så tidigt?
    Jag jobbar också med cytostatika och då har du rätt enligt lag att slippa de arbetsuppgifterna när du planerar graviditet (fast det är ovanligt iaf hos oss att man berättar SÅ tidigt..) , är gravid samt ammar då de kan vara skadligt för barnet om man utsätts för det. Nu har jag ändå valt att inte berätta för kollegor utan bara för chefen som tillfälligt placerat om mig med påhittade svepskäl :p
  • MrsHeinerborg
    Hemlighetenshemlis skrev 2015-02-26 14:12:42 följande:

Jag ringde till gyn här i stan men de har inge som kan undersöka förrän imorgon

Håller tummarna att allt ser bra ut!

Testa ringa din bm, hon kanske vet ngn gyn eller har tid?!
  • rosali84
    Emeralda skrev 2015-02-26 19:46:35 följande:
    Jag jobbar också med cytostatika och då har du rätt enligt lag att slippa de arbetsuppgifterna när du planerar graviditet (fast det är ovanligt iaf hos oss att man berättar SÅ tidigt..) , är gravid samt ammar då de kan vara skadligt för barnet om man utsätts för det. Nu har jag ändå valt att inte berätta för kollegor utan bara för chefen som tillfälligt placerat om mig med påhittade svepskäl :p
    Jo, alltså det vet jag. Jobbar oxå med cytostatika. Men idag är man ju så väldigt bra skyddad mot det, att man kan jobba med det. Aldrig varit med om att nån hos oss valt att berätta så tidigt bara pga det. Var därför jag bara funderade över varför man valde att berätta så tidigt. Jag berättade först i v 20 med första barnet och så nu i v 14 med denna (tidigare nu för att semesterplaneringen ska gå ihop sig).
  • rosali84
    rosali84 skrev 2015-02-26 20:18:04 följande:
    Jo, alltså det vet jag. Jobbar oxå med cytostatika. Men idag är man ju så väldigt bra skyddad mot det, att man kan jobba med det. Aldrig varit med om att nån hos oss valt att berätta så tidigt bara pga det. Var därför jag bara funderade över varför man valde att berätta så tidigt. Jag berättade först i v 20 med första barnet och så nu i v 14 med denna (tidigare nu för att semesterplaneringen ska gå ihop sig).
    Jobbar alltså som sjuksköterska. Hade jag jobbat som undersköterska hos oss hade jag nog valt att berätta tidigare. Är ju ändå mest de som utsätts för det tyvärr.
Svar på tråden BF september 2015!