• Svar på tråden BF september 2015!
  • Rost
    rosali84 skrev 2015-02-26 18:56:50 följande:

Varför var du tvungen att berätta så tidigt?

Jag ville inte ha med cellgifter att göra över huvud taget så jag tyckte att det var lika bra att byta de få patienter jag hade mot andra (jobbar i hemsjukvården). Kanske jag var lite överförsuktig, men jag vill inte chansa när jag är gravid :)
  • Rost
    Pluppla skrev 2015-02-26 16:27:26 följande:

Tack för tummarna! :) Är lite i chock måste jag säga.. Har gjort kub testet idag och allt var som det skulle. Allt såg jätte bra ut och jag hade bra siffror. Så jag ÄR gravid ;)

Vilken känsla och se vår lilla bebis på skärmen.. En super liten människa som inte ville ligga stilla :)

Grattis! Nu längtar man inte mindre till på onsdag :) Härligt att få känna att det blir lite mer verkligt :)
  • rosali84
    Rost skrev 2015-02-26 20:29:48 följande:
    Jag ville inte ha med cellgifter att göra över huvud taget så jag tyckte att det var lika bra att byta de få patienter jag hade mot andra (jobbar i hemsjukvården). Kanske jag var lite överförsuktig, men jag vill inte chansa när jag är gravid :)
    Ok. Jag chansar inte heller. Ser till att skydda mig extra noga nu, det gör jag definitivt. Men det är ju som sagt främst vid omvårdnad (och kontakt med kroppsvätskor) som man utsätts för det och det har jag hittills lyckats undvika utan att behöva berätta ;) Vid spill eller extremt höga doser (mycket mycket ovanligt) skulle jag däremot INTE beblanda mig med det jag heller :) Då skulle jag berätta läget direkt (även om det var väldigt tidigt). Förra grav kom det några såna tillfällen och då behövde jag inte ens gå in i rummet, men då hade ju alla vetat länge redan ;)

Det jag däremot är väldigt försiktig med är de som gjort en viss typ av röntgen, där de strålar utåt ett par timmar efter. De går jag inte nära (men går oftast bra att undvika utan att behöva berätta, tror jag har haft tur som sluppit såna patienter ändå av en ren slump).
  • beetroots
    26number1 skrev 2015-02-26 15:26:57 följande:

Jag trivs väldigt bra med vår barnmorska men sambon tycker hon är för "fjantig". Det som jag tycker känns knepigt nu är att hon inte kommer vara med på förlossningen, då är det bara okända människor.. Har ni likadant i era landsting?

Jag har inte ens tänkt på de, men de lär ju inte vara samma eftersom vi inte har förlossning här :o
  • Emeralda
    rosali84 skrev 2015-02-26 20:18:04 följande:
    Jo, alltså det vet jag. Jobbar oxå med cytostatika. Men idag är man ju så väldigt bra skyddad mot det, att man kan jobba med det. Aldrig varit med om att nån hos oss valt att berätta så tidigt bara pga det. Var därför jag bara funderade över varför man valde att berätta så tidigt. Jag berättade först i v 20 med första barnet och så nu i v 14 med denna (tidigare nu för att semesterplaneringen ska gå ihop sig).
    Jag är också ssk. Hos oss är det så "inpräntat" att man inte ska hantera cyto under grav. men jag är benägen att hålla med dig: idag har vi så säkra system vid administrering att det är högst osannolikt att vi utsätts för risker. Värre för de som jobbar nära patienterna när det gäller kräkningar, urin mm och det förekommer ytterst sällan hos oss då jag jobbar på dagvårdsmottagning. Denna gång hanterade jag faktiskt cyto några veckor tills jag fick min blödning och blev harig för alla sorts risker och bad att bli omplacerad till telefonrådgivningen (som vi vanligtvis turas om att ha). När jag berättat kan jag gå ut "på golvet" igen hade jag tänkt då vi har andra behandlingar än cyto med och då kan jag vara öppen med vilka bokningar som ska ligga på mig och vilka jag helst inte tar.
  • fyrklöver81
    Emeralda skrev 2015-02-26 21:22:35 följande:
    Jag är också ssk. Hos oss är det så "inpräntat" att man inte ska hantera cyto under grav. men jag är benägen att hålla med dig: idag har vi så säkra system vid administrering att det är högst osannolikt att vi utsätts för risker. Värre för de som jobbar nära patienterna när det gäller kräkningar, urin mm och det förekommer ytterst sällan hos oss då jag jobbar på dagvårdsmottagning. Denna gång hanterade jag faktiskt cyto några veckor tills jag fick min blödning och blev harig för alla sorts risker och bad att bli omplacerad till telefonrådgivningen (som vi vanligtvis turas om att ha). När jag berättat kan jag gå ut "på golvet" igen hade jag tänkt då vi har andra behandlingar än cyto med och då kan jag vara öppen med vilka bokningar som ska ligga på mig och vilka jag helst inte tar.
    Jobbade de två första grav med cytostatika och endast kapslar. Valde att ändå inte dela dem. Man får göra som man vill:)

Huvudsaken man mår bra. Tror verkligen att det finns andra värre skadligare saker då skyddsrutiner mot cyt. Äran säkra. Men ändå ...
  • Emeralda
    fyrklöver81 skrev 2015-02-26 21:27:00 följande:
    Jobbade de två första grav med cytostatika och endast kapslar. Valde att ändå inte dela dem. Man får göra som man vill:)

Huvudsaken man mår bra. Tror verkligen att det finns andra värre skadligare saker då skyddsrutiner mot cyt. Äran säkra. Men ändå ...
    Precis! Vi utsätts nog (både i våra jobb och i det dagliga livet) av mer skadliga ämnen än vad vi vet. Men som sagt, man har rätten att välja bort just den biten med cyto och det är ju bra. Det är ju något att peka på om man vill söka havandeskapspenning med.
  • Hemlighetenshemlis
    MrsHeinerborg skrev 2015-02-26 20:16:59 följande:

Håller tummarna att allt ser bra ut!

Testa ringa din bm, hon kanske vet ngn gyn eller har tid?!

Mvc har sagt att om man blöder är det till gyn man ringer än så länge. Ska ringa dit imorgon bitti så fort de öppnar växeln. Blöder mindre nu (peppar peppar ) syns bara på pappret vid toabesök nu. Men livrädd att det ska bli mer
Svar på tråden BF september 2015!