Rost skrev 2015-02-26 20:29:48 följande:
Jag ville inte ha med cellgifter att göra över huvud taget så jag tyckte att det var lika bra att byta de få patienter jag hade mot andra (jobbar i hemsjukvården). Kanske jag var lite överförsuktig, men jag vill inte chansa när jag är gravid :)
Ok. Jag chansar inte heller. Ser till att skydda mig extra noga nu, det gör jag definitivt. Men det är ju som sagt främst vid omvårdnad (och kontakt med kroppsvätskor) som man utsätts för det och det har jag hittills lyckats undvika utan att behöva berätta ;) Vid spill eller extremt höga doser (mycket mycket ovanligt) skulle jag däremot INTE beblanda mig med det jag heller :) Då skulle jag berätta läget direkt (även om det var väldigt tidigt). Förra grav kom det några såna tillfällen och då behövde jag inte ens gå in i rummet, men då hade ju alla vetat länge redan ;)
Det jag däremot är väldigt försiktig med är de som gjort en viss typ av röntgen, där de strålar utåt ett par timmar efter. De går jag inte nära (men går oftast bra att undvika utan att behöva berätta, tror jag har haft tur som sluppit såna patienter ändå av en ren slump).