• Svar på tråden BF september 2015!
  • Emeralda
    I Walk The Line skrev 2015-03-01 09:59:46 följande:

Jag var ändå höggravid sommaren 2004, den varmaste på hundra(?) år. Så skönt att ligga i badet å njuta med stora magen, eller i skuggan i gräset :)

Det var den sommaren jag var höggravid med!
  • Marian03

Läste nu att det tar 10-15 år att utveckla livmoderhalscancer vid cellförändringar och om jag gjorde testet för 3 år sen och allt var bra så borde jag väl kunna vänta till ca december i år med att ta provet då..?

• hellohello84
    Marian03 skrev 2015-03-01 11:39:31 följande:

Jag ska ta lite blodprover näst vecka hos bm och då ville hon även göra cellprov. Gick precis in i vecka 12. Men läser överallt plus att flera sagt till mig att det nig inte är så bra att reta upp där nu. Anledningen till varför provet skulle göras är att det var exakt 3 år sedan jag gjorde det. Vad hade ni gjort?

Vill ju inte riskera något, om jag nu skulle ha cellförändringar, vad skulle de kunna göra åt det under graviditeten?

Hej! Jag hoppar in här om jag får. BF 5/9 så går in i vecka 14 idag :)

Jag har haft cellförändringar och gjorde en konisering i höstas (opererade bort en bit av livmoderhalstappen). Gjorde ett cellprov i vecka 9 för att kolla att allt var ok inför graviditeten och allt såg bra ut. Blödde inte ens efter provet vilket de sa att man kunde göra. De kan till och med göra biopsier (ta bitar) fram till vecka 30. Så jag skulle inte oroa mig för det om jag var du. Dessutom gjorde de ett VUL som bonus när jag tog cellprovet :)
  • Pyrola

Upplevelsen av en graviditet är ju förstås subjektiv. Jag gick upp nästan 30 kg med första barnet och det var en riktigt kall vinter det året så jag tyckte inte det var så jättekul att vara höggravid då (födde 27/3) - på slutet kunde jag bara ha birkenstocksandaler med raggsockor och ingen jacka funkade över magen. Vi hade detta i åtanke även om jag också är en person som inte gillar värme särskilt mycket, så kändes det bättre med vår/sommar-barn som nr 2. Inga ytterkläder att behöva tänka på - varken för mig eller sonen. Särskilt det senaste har känts väldigt rätt just nu då han är inne i en period då det är stört omöjligt att klä honom för utomhusvistelse.

Men - blir denna graviditet likadan som den förra kommer jag svära över värme och annat där i juli/augusti. Att vara gravid är inte min favoritsysselsättning direkt - men resultatet har ju visat sig värt det trots alla krämpor. 

• Marian03
    hellohello84 skrev 2015-03-01 11:46:51 följande:
    Hej! Jag hoppar in här om jag får. BF 5/9 så går in i vecka 14 idag :)

Jag har haft cellförändringar och gjorde en konisering i höstas (opererade bort en bit av livmoderhalstappen). Gjorde ett cellprov i vecka 9 för att kolla att allt var ok inför graviditeten och allt såg bra ut. Blödde inte ens efter provet vilket de sa att man kunde göra. De kan till och med göra biopsier (ta bitar) fram till vecka 30. Så jag skulle inte oroa mig för det om jag var du. Dessutom gjorde de ett VUL som bonus när jag tog cellprovet :)
    Ok :) kanske ska överväga det ändå. Man kan bli knäpp över vissa grejer man läser på nätet.

Det verkar skilja sig så mycket mellan länen hur man gör.
  • fyrklöver81

Även jag har gjort cellprov under förra

Graviditeten. Blödde inget jag heller fast bm sa att man kunde det och det var helt normalt.

• I Walk The Line
    Marian03 skrev 2015-03-01 11:39:31 följande:

Jag ska ta lite blodprover näst vecka hos bm och då ville hon även göra cellprov. Gick precis in i vecka 12. Men läser överallt plus att flera sagt till mig att det nig inte är så bra att reta upp där nu. Anledningen till varför provet skulle göras är att det var exakt 3 år sedan jag gjorde det. Vad hade ni gjort?

Vill ju inte riskera något, om jag nu skulle ha cellförändringar, vad skulle de kunna göra åt det under graviditeten?

Jag väntade, jag skulle gjort det förra graviditeten, men avstod. Gjorde det i samband med efterkontrollen sen. Några månader hit eller dit spelar ju ingen roll, och jag ville hellre vara på dem säkra sidan.

Gör det som känns bäst, lyssna på magkänslan!
  • I Walk The Line

V 14 nu, och imorgon ska jag göra andra ultraljudet. Känner mig nervös.
    Håll gärna en tumme för oss att allt ser bra ut..

• Stellastar

Hoppar in här!

V12.

Fick missfall i v 8 och trodde hoppet va ute. Men 4 veckor efter så hade jag fortf ett starkt plus och kontaktade gyn för skrapning. Men på VUL så såg dom en liten krabat ligga och sprattla och lyckan va total. Så nu ska vi försöka ställa om oss :)

Ska på inskrivning imorgon och hoppas få ett extra ul för mitt psykes skull :)

Svar på tråden BF september 2015!