På jobbet säger kollegorna"åh , vad kul, nu syns magen verkligen", vilket jag håller ned om. I går på en födelsedagsfest träffade jag andra som sa att jag såg liten ut för att vara 24 fullgångna veckor. Jag svarade att jag låg mitt på SF-kurvan (vilket BM sa att jag skulle göra, även om kurvan börjar i v 25).
Det stör mig inte personligen, för känslomässigt (just nu) ser jag det som harmlös omtänksamhet, men gjorde att jag insåg att EN människas kommentar faktiskt bara bygger på den personens förväntningar och föreställningar. Även på om man ses dagligen, för kollegorna ser ju senaste tidens växtspurt.
Sedan hade jag en klänning igår med lite rakare skärning, vilket nog gömde magen lite. Dessutom känns magen olika stor och rund beroende på vad jag ätit och kroppsposition.
Alltså, om du/jag/vi tar illa vid oss av storkekskommentarer kan vi ju ha den stora åsiktsbredden i åtanke och istället lita på fosterrörelser och SF-mått. Till och med vårdutbildade har fördomar ibland. (Samt gnälla här vid behov
)