• Svar på tråden BF september 2015!
  • IMHO
    lördagsgodis skrev 2015-07-25 18:42:41 följande:

Idag har vi tagit familjebilder som blev riktigt fina,tog dom ute i vår trädgård så ljuset blev fantastiskt:)

Jag har tänkt på att katterna inte kommer få sova i vårat sovrum på nätterna då dom gärna sover med barnen och inte skulle tveka att lägga sig rakt över en liten varm baby. Idag är det 18 dagar tills min igångsättning och jag känner mig rätt nervös men även förväntansfull!!!

Härligt! Alltså, när den första av oss föder kommer allt att kännas så sjukt verkligt för de andra av oss, tror jag. Just nu känns det som att vi långsamt är på väg uppför första backen i en berg- och dalbana. Så fort någon föder kommer jag känna det som att vi är på krönet och att det är dags när som helst att susa nedför den första branta backen. Får nästan lite svindel av att tänka på det.
  • fyrklöver81
    lördagsgodis skrev 2015-07-25 18:42:41 följande:

Idag har vi tagit familjebilder som blev riktigt fina,tog dom ute i vår trädgård så ljuset blev fantastiskt:)

Jag har tänkt på att katterna inte kommer få sova i vårat sovrum på nätterna då dom gärna sover med barnen och inte skulle tveka att lägga sig rakt över en liten varm baby. Idag är det 18 dagar tills min igångsättning och jag känner mig rätt nervös men även förväntansfull!!!

Kul med familjebilder:)
    18 dagar vilken veckar du i då? Har inte riktigt koll men varför blir du igångsatt?
  • lördagsgodis

Jag är i v.36 idag och blir igångsatt pga att mina två tidigare barn varit stora för tiden när de fötts.

• fyrklöver81
    lördagsgodis skrev 2015-07-25 19:55:00 följande:

Jag är i v.36 idag och blir igångsatt pga att mina två tidigare barn varit stora för tiden när de fötts.

Spännande det är verkligen snart :)
  • Inorr02

min lilla ligger över i vikt nu för veckan. känns lite nojigt att födda större än 2 kg denna gång vilket de blir om inte för havandeskap.

upplever senaste dagarna att de trycker ner åt gör inte ont utan känns som bäbis lagt huvudet långt ner.

har haft nån mens molande värk men de är långt i från varandra dock mycket med sd som kommer rätt ofta och de gör inte ont bara obehagligt,  

hoppas den stannar inne 3-4 veckor till i alla fall. på tis går jag in i vecka 34

• mammalovis

Några tips inför förlossningen: Lypsyl om du använder lustgas då man blir väldigt torr, likaså gott med favoritdrickan.

På bb får man på en del sjukhus blöjor, på en del inte, så kolla upp vad som gäller. Ibland delar de ut Babyboxen som innehåller ett litet paket med några blöjor. Sedan kan babyolja vara smart till första bajset som sitter som tjära och är svårt att tvätta bort. Till andra hade vi med nagelsax, då jag tycker det är ett elände att fila mjuka, men sylvassa naglar (fil rekommenderas på bb), så vi fuskade. Sedan är omlottbodies smidigt. Med första tillhandahöll sjukhuset omlottröjor till bebisen så där tog vi på första kläderna inför hemfärden, med andra fick vi ta på egna tidigt (olika sjukhus).

Sköna kläder på bb som inte sitter åt, då bara några månaders mage försvinner. Något gott att knapra på om du vaknar upp vrålhungrig på natten av amningen. Lättsam sysselsättning om amningshormonerna gör dig hög så det blir svårt att sova.

Sedan ombyte och tandborste till sambon, som kan lukta väldigt illa för en del under fl.

Tofflor är skönt så man slipper smuts i sängen. Sedan är det smart att ta med några sjukhusbindor och nät-trosor inför hemfärden, då man kan blöda mycket några dagar. och vanliga nattbindor kanske inte räcker till.

• mammalovis

Jag hade mycket sammandragningar vid rörelse med andra, men sedan gick hela förlossningen snabbt på 1,5 timmar från tredje värk till ute. Jag hade en del förvärkar nätterna innan så första värken kollade jag aldrig klockan. Moderkakan var då fram.

Nu har jag moderkakan bak och mer sammandragningar vid vila liksom att delar av magen blir hård av huvudet, rumpan eller ryggen och det kan göra riktigt ont. (Ska visserligen inte ha förrän mitten på oktober.)

• lördagsgodis

Det där är riktigt bra tipps! Man är oftast väldigt skör och känslosam efter förlossningen, det har varit värre för mig de första veckorna efter förlossningen än under graviditeterna. Min man skulle laga en maträtt jag önskat när vi kommit hem från bb sist och han använde fel ost... jag kände mig SÅ sårad och grät och tyckte han var hemsk som hade gjort så mot mig, nu kan vi skratta åt det men då var det allvar. Var inte berädd på alla hormoner som kommer efter förlossningen och i samband med att mjölken rinner till.

• Sopp

Ja mycket hormoner är det! Fick prata med en kurator nu innan nästa förlossning och vi pratade mycket om förväntningar och så. Att man kan ha så stora förväntningar på hur allt ska vara och den omedelbara enorma kärleken man ska känna så när det inte blir så kam besvikelsen och rädslan att det är fel på en ta över, när man i själva verket måste ge det tid och lära känna varandra först

• Inorr02

fy vilken trist sommar kall å en massa regn. Enda positiva är väl att de är lite lättare vara gravid när de är svalt oh man behöver inte ha dåligt samvete att vila mycket.

Svar på tråden BF september 2015!