• Anonym (Johannes)

Min fru vill, men inget händer

Hej, ännu en tråd om partner som inte vill lika ofta...

Vi har två barn på strax under 10, och vi har enligt mig alldeles för sällan sex. Flera gånger har jag tagit upp det med min fru, och efteråt känns det alltid bättre då vi håller med varandra om allt... sex är viktigt, sex är kul, vi vill ha sex ofta. 

Men så händer inget... varje gång vi har sex, ca en gång i månaden, så är det jag som tar initiativet. Och allt måste liksom stämma för att det ska bli sex. Vi ska lägga oss samtidigt, hon ska inte upp tidigt, hon ska inte vara för trött, hon ska ligga så jag kan börja klappa på henne osv osv... om hon lägger sig på min arm t ex, så klappar hon mig, smeker över mage och bröst, och sen... somnar hon. 

Och sexet ser alltid likadant ut... vi smeks, onanerar åt varandra, och sen samlag. Aldrig oralsex, aldrig nåt annat. 

Jag hatar att ha sex efter tjat, vill inte böna och be om sex, jag vill att hon ska VILJA ha sex med mig. Jag vet att jag skulle kunna ha sex oftare om jag sa att jag är kåt/sugen etc, men jag vill ju bli förförd... jag vill att hon ska vilja...

Vet inte om jag ännu en gång ska ta upp detta med henne.... och i så fall hur. Eller om jag ska skita i det och bara försöka acceptera läget.

• Svar på tråden Min fru vill, men inget händer
  • Celines Essence

Jag tycker Rosemarys inlägg är relevanta och värda att tänka över.

Var dig själv. Det finns redan så många andra.
  • Celines Essence
    Anonym (Johannes) skrev 2014-12-26 15:33:03 följande:

Det de flesta beskriver här är sin egna situation, vilket är självklart, men jag tror inte på den typiska rollen att mannen kommer hem sent när frun lagat mat och tagit hand om barnen, och mannen vill knulla och frun vill mysa.

Jag har det mesta ansvaret kring barnen, lagar all mat (för jag vill), vi myser massa, pussas, kramas etc. Men det jag som trådstartare reagerar på, är att jag beskrivit gång på gång hur viktigt det är med sex för mig, hon håller med om allt, vi knullar ett par gånger och sen är allt som vanligt igen...

När hon beskriver något för henne som är viktigt så nog fan gör inte jag den grejen då en eller två gånger, utan då jobbar vi på att få det bättre.

Skulle min fru berätta att hon inte är så intresserad av sex, så skulle jag få köpa det. Men nu när vi pratar så är vi på precis samma nivå, vi vill ha rolig sex, och ofta. Men, så går det en dag eller två....

Vad säger hon då om sin sexuella längtan. Vad vill hon?
    Var dig själv. Det finns redan så många andra.
  • Anonym (Lina)

Jag vet inte om jag egentligen tror att det har med barn och småbarnsliv att göra, jag tror snarare att småbarnslivet oftast infaller vid ungefär samma tid i livet som man lutar sig tillbaka och känner trygghet och börjar föredra bekvämlighet före äventyr. Tyvärr är det för många kvinnor (inte alla) så att trygghet och passionerad lust är motsatsord. När man är trygg är man bekväm och behöver inte lägga energi på att locka och försöka bli uppskattad. Då blir sex inte lika viktigt längre som bekräftelseverktyg. Har man barn får man dessutom utlopp för mycket närhet och mys genom dem, förutsättningslös och kärleksfull närhet som inte automatiskt medför ett krav på att ta hand om ett stånd.

Särskilt lätt tror jag det blir såhär om kvinnan från början egentligen inte var supernöjd med sexlivet som det var de första åren. Kanske märkte mannen inte ens att hon var missnöjd på den tiden. Och då när hon kommer in i trygghetsfasen kommer hon inte längre associera sin man med lust och begär. Det är inte alls säkert att hon inte känner lust och begär, tvärtom, problemet är bara att den riktas mot nån fantasi istället, eller kanske till och med någon annan.

Inte så uppmuntrande inlägg kanske, men tyvärr tror jag att det är väldigt svårt att få tillbaka den där passionerade lusten igen när den väl försvunnit. Många kvinnor längtar nog efter den passionerade förälskelsen på samma sätt som män längtar efter det passionerade sexet. Inget av det kommer tillbaka igen med samma person, åtminstone inte på samma sätt som förr. Man får lära sig uppskatta andra delar av livet, eller också får man byta relation ofta resten av livet.

• Anonym (Det händer)
    Anonym (Lina) skrev 2014-12-26 16:17:32 följande:

Jag vet inte om jag egentligen tror att det har med barn och småbarnsliv att göra, jag tror snarare att småbarnslivet oftast infaller vid ungefär samma tid i livet som man lutar sig tillbaka och känner trygghet och börjar föredra bekvämlighet före äventyr. Tyvärr är det för många kvinnor (inte alla) så att trygghet och passionerad lust är motsatsord. När man är trygg är man bekväm och behöver inte lägga energi på att locka och försöka bli uppskattad. Då blir sex inte lika viktigt längre som bekräftelseverktyg. Har man barn får man dessutom utlopp för mycket närhet och mys genom dem, förutsättningslös och kärleksfull närhet som inte automatiskt medför ett krav på att ta hand om ett stånd.

Särskilt lätt tror jag det blir såhär om kvinnan från början egentligen inte var supernöjd med sexlivet som det var de första åren. Kanske märkte mannen inte ens att hon var missnöjd på den tiden. Och då när hon kommer in i trygghetsfasen kommer hon inte längre associera sin man med lust och begär. Det är inte alls säkert att hon inte känner lust och begär, tvärtom, problemet är bara att den riktas mot nån fantasi istället, eller kanske till och med någon annan.

Inte så uppmuntrande inlägg kanske, men tyvärr tror jag att det är väldigt svårt att få tillbaka den där passionerade lusten igen när den väl försvunnit. Många kvinnor längtar nog efter den passionerade förälskelsen på samma sätt som män längtar efter det passionerade sexet. Inget av det kommer tillbaka igen med samma person, åtminstone inte på samma sätt som förr. Man får lära sig uppskatta andra delar av livet, eller också får man byta relation ofta resten av livet.

Ärligt rakt och bra inlägg. Precis sådär är det oftast.

Man får välja sitt liv efter vad man tycker är bäst, men man bör ha rätt verklighetsbeskrivning klar för sig när man väljer.

De män som skriver i den här tråden kan eventuellt behöva en spark i röven och en vettig beskrivning av hur saker och ting hänger ihop.

Kvinnan ni bor med vill alltså ha sex, massor av sex och hett sex, men inte med er. Och det hjälper inte att dammsuga dubbelt så noggrant eller att städa ugnen för att det ska ändras. Om en kvinna antyder det så är det för att hon vill att ugnen ska städas, inte för att hon tror att hon kommer att dyngkåt av det.
  • Rosemary
    Celines Essence skrev 2014-12-26 16:02:19 följande:
    Vad säger hon då om sin sexuella längtan. Vad vill hon?
    Bra fråga.

Och, TS, jag tycker att du ska göra klart för dig (och oss) vad du är ute efter här egentligen. Förutom att ha sex med din fru. I trådstarten undrar du om du ska ta upp samma gamla diskussion med henne igen eller om du bara ska acceptera läget. Det finns ju massor av andra saker du kan göra, om du verkligen vill. Som att ta reda på varför situationen är som den är. Vad händer mellan dig och din fru i det sexuella? Hur ser ert förhållande i övrigt ut? Finns det någon spänning, attraktion, är ni man och kvinna eller bara mamma och pappa, gör ni saker tillsammans, har ni roligt, tar ni hand om ert förhållande på andra sätt?
    Anonym (Det händer) skrev 2014-12-26 15:54:11 följande:
    Vilket är samma sak men beskrivet med andra ord.

Det är klart att du tycker det låter trist, men det är ju trist för att kvinnor är skapta som de är. Det är inget någon kan göra något åt.

Samma singelkvinna som lever ut sexuellt med massor av män och experimenterar hur mycket som helst sexuellt blir efter något år till en nunna med en och samma man ofta, speciellt efter de låst sina liv ordentligt. Men samma kvinna kommer ju att knulla hur mycket som helst när förhållandet tar slut men med andra män. Ungefär så ser kvinnlig sexualitet ut. Det är vad du också beskriver fast du inte formulerar det exakt så.
    Så kvinnor ska inte ha förhållanden om de vill ha ett bra sexliv? Och män som vill ha bra sex ska bara dejta singelkvinnor? Är det det du vill säga?
  • Anonym (Det händer)
    Rosemary skrev 2014-12-26 16:31:00 följande:
    Bra fråga.

Och, TS, jag tycker att du ska göra klart för dig (och oss) vad du är ute efter här egentligen. Förutom att ha sex med din fru. I trådstarten undrar du om du ska ta upp samma gamla diskussion med henne igen eller om du bara ska acceptera läget. Det finns ju massor av andra saker du kan göra, om du verkligen vill. Som att ta reda på varför situationen är som den är. Vad händer mellan dig och din fru i det sexuella? Hur ser ert förhållande i övrigt ut? Finns det någon spänning, attraktion, är ni man och kvinna eller bara mamma och pappa, gör ni saker tillsammans, har ni roligt, tar ni hand om ert förhållande på andra sätt?
    Anonym (Det händer) skrev 2014-12-26 15:54:11 följande:
    Vilket är samma sak men beskrivet med andra ord.

Det är klart att du tycker det låter trist, men det är ju trist för att kvinnor är skapta som de är. Det är inget någon kan göra något åt.

Samma singelkvinna som lever ut sexuellt med massor av män och experimenterar hur mycket som helst sexuellt blir efter något år till en nunna med en och samma man ofta, speciellt efter de låst sina liv ordentligt. Men samma kvinna kommer ju att knulla hur mycket som helst när förhållandet tar slut men med andra män. Ungefär så ser kvinnlig sexualitet ut. Det är vad du också beskriver fast du inte formulerar det exakt så.
    Så kvinnor ska inte ha förhållanden om de vill ha ett bra sexliv? Och män som vill ha bra sex ska bara dejta singelkvinnor? Är det det du vill säga?
    Ja, det blir ju konsekvensen oftast, det finns säkert undantag, men som oftast är det sådär.

Man kan göra mer än dejta som man, oftast blir ju sexet riktigt bra under förälskelsefasen när kvinnan blir riktigt kär. Det är som Lina beskriver det, allt är nytt och kvinnan är ännu inte helt säker på vart det kommer att gå och då triggas hennes sexualitet. När hon är trygg och säker så sjunker det där undan, och därför får man se till att det inte händer som man om man vill ha bra sex, vilket de flesta män vill.
  • Rosemary
    Anonym (Det händer) skrev 2014-12-26 16:42:25 följande:
    Ja, det blir ju konsekvensen oftast, det finns säkert undantag, men som oftast är det sådär.

Man kan göra mer än dejta som man, oftast blir ju sexet riktigt bra under förälskelsefasen när kvinnan blir riktigt kär. Det är som Lina beskriver det, allt är nytt och kvinnan är ännu inte helt säker på vart det kommer att gå och då triggas hennes sexualitet. När hon är trygg och säker så sjunker det där undan, och därför får man se till att det inte händer som man om man vill ha bra sex, vilket de flesta män vill.
    Men om man vill ha ett längre förhållande och bra sex, hur gör man då? Enligt dig? Hur ska exempelvis TS göra för att hans fru inte känna sig alltför trygg och säker, och därmed okåt, på honom?
  • Anonym (Det händer)
    Rosemary skrev 2014-12-26 16:47:03 följande:
    Men om man vill ha ett längre förhållande och bra sex, hur gör man då? Enligt dig? Hur ska exempelvis TS göra för att hans fru inte känna sig alltför trygg och säker, och därmed okåt, på honom?
    Läs Linas inlägg noggrannt, när kvinnan väl avsexualiserat en man så är det extremt svårt för henne att omdefiniera honom.

Antingen får de leta reda på nya kvinnor, eller vänja sig vid ett liv med en kvinna som inte är speciellt intresserade av sex med dem. Det är de två mest realistiska alternativen.

Mitt råd till TS är att dumpa helt enkelt, om sex är viktigt för honom. Nu får han ju sex, så det är svårt att veta hur han ställer sig till det där.
  • Rosemary
    Anonym (Det händer) skrev 2014-12-26 16:53:40 följande:
    Läs Linas inlägg noggrannt, när kvinnan väl avsexualiserat en man så är det extremt svårt för henne att omdefiniera honom.

Antingen får de leta reda på nya kvinnor, eller vänja sig vid ett liv med en kvinna som inte är speciellt intresserade av sex med dem. Det är de två mest realistiska alternativen.

Mitt råd till TS är att dumpa helt enkelt, om sex är viktigt för honom. Nu får han ju sex, så det är svårt att veta hur han ställer sig till det där.
    Jag kan så klart bara tala för mig själv, men för min del är det inte tryggheten som blir problematisk i ett förhållande, det är kraven. Att vara tillsammans med en man som på ett eller annat sätt, direkt eller indirekt, kräver sex av mig, det funkar väldigt avtändande, på mig personligen. Jag måste känna mig helt fri för att kunna känna lust, det måste finnas ett utrymme mellan mig och mannen, ett avstånd, någonting att fylla sin längtan med.  

Det handlar ju ändå i grunden om attraktion, en spänning, och den spänningen kan inte uppstå om någon hela tiden förväntar sig något av mig, om det jag ska ge till den andra parten så att säga redan är givet på förhand. 
  • Anonym (Flaggan)

Detta med sex är ju svårt. Det kan bli krystat när man pratar och pratat men inget händer.

Jag vill också flagga för oss som trots småbarn och heltidsjobb faktiskt har ett levande sexliv. Jag och min man har levt tillsammans i fyra år och har det precis lika bra som första året. Vi håller vårt sexliv levande och spännande med leksaker, olika platser hemma, oralt och att vi fortfarande är lika attraherade av varann som i början av vårt förhållande, vi bekräftar varann. Visar och tar på varann, säger hur sexig den andra är, ger komplimanger. Jag får fortfarande höra VARJE dag att jag är den sexigaste kvinnan han vet. Utöver det kan massage hjälpa så man efter en stressig dag får slappna av.

Svar på tråden Min fru vill, men inget händer