• Anonym (Johannes)

Min fru vill, men inget händer

Hej, ännu en tråd om partner som inte vill lika ofta...

Vi har två barn på strax under 10, och vi har enligt mig alldeles för sällan sex. Flera gånger har jag tagit upp det med min fru, och efteråt känns det alltid bättre då vi håller med varandra om allt... sex är viktigt, sex är kul, vi vill ha sex ofta. 

Men så händer inget... varje gång vi har sex, ca en gång i månaden, så är det jag som tar initiativet. Och allt måste liksom stämma för att det ska bli sex. Vi ska lägga oss samtidigt, hon ska inte upp tidigt, hon ska inte vara för trött, hon ska ligga så jag kan börja klappa på henne osv osv... om hon lägger sig på min arm t ex, så klappar hon mig, smeker över mage och bröst, och sen... somnar hon. 

Och sexet ser alltid likadant ut... vi smeks, onanerar åt varandra, och sen samlag. Aldrig oralsex, aldrig nåt annat. 

Jag hatar att ha sex efter tjat, vill inte böna och be om sex, jag vill att hon ska VILJA ha sex med mig. Jag vet att jag skulle kunna ha sex oftare om jag sa att jag är kåt/sugen etc, men jag vill ju bli förförd... jag vill att hon ska vilja...

Vet inte om jag ännu en gång ska ta upp detta med henne.... och i så fall hur. Eller om jag ska skita i det och bara försöka acceptera läget.

• Svar på tråden Min fru vill, men inget händer
  • Anonym (Förälskelse)
    Rosemary skrev 2014-12-27 10:46:24 följande:
    Hehe, ja, så så kan man också se det. Men Flaggan lever ju med småbarn och allt. Och psykologerna säger något annat om förälskelsefasen: 

www.psykologiguiden.se/www/pages/
    Nu syftar jag i och för sig inte på den omedelbara, omvälvande förälskelsen. "Nykära" vore kanske ett bättre ord om man nu nödvändigtvis måste märka dem.

Det är inte speciellt svårt att "hålla liv" i en relativt nystartad relation, även om man har småbarn. När man varit tillsammans i 10-15 år får man kämpa lite hårdare.
  • Anonym (green cargo)

Dela på arbetet hemma gör man för att båda ska få vila sej och för att hinna med allt.

För mej har det inte med sexlivet att göra.

Jag vill inte att min man ska börja moppa golv istället för att lägga sej med mej när jag vill hångla. Men inte för att det är omanligt att moppa golv , det skulle vara lika trist om han satt och spelade tv spel eller meckade med bilen eller vad som nu anses macho.

Det är en fråga om att prioritera sex och lek , det går före golvmoppning och väldigt mycket annat helt enkelt.

• Anonym (Det händer)
    Rosemary skrev 2014-12-27 10:25:40 följande:
    "Mannen är logisk och kreativt lösningsorienterad, det är bara ren fakta." Hämtad varifrån? Jag tycker att du börjar kännas smått osannolik i din konservativa syn på manligt-kvinnligt. Eller är du ute efter att skapa debatt, helt enkelt?

Min erfarenhet, fram arbetslivet, förhållanden och vänskaper, är att folk är ungefär lika ologiska och dåliga på kreativt lösningsarbete, oavsett kön. Det är en man som har startat den här tråden, exempelvis. Vad vill han? Det är oklart. Kanske bara klaga lite, som folk i allmänhet, män som kvinnor, gör när de inte vet hur de ska lösa sina problem. 

Men visst finns det skillnader mellan män och kvinnor, eller snarare: Det finns stora skillnader i hur vi förväntas vara. Det finns roller som vi enligt alla normer bör foga in oss i. Och det där ställer till problem i förhållanden, och särskilt när man bildar familj, det var en del av det jag ville säga från början i den här tråden. Jag tycker det som Flaggan skrev i inlägg #40 var väldigt fint, för så kan det ju också vara: ett förhållande där man har lyckats behålla det lekfulla och inte minst detta att faktiskt se varandra som sexuella varelser även mitt i vardagslivet. Tänk att få höra att man är sexig varje dag! Jag tror inte jag fick höra att jag var sexig en enda gång i mitt förra förhållande ...
    Ren fakta, det är bara att se omkring sig själv. I princip allt nytt som uppfinns eller har uppfunnits har haft män som kreatörer, från musik till teknologi. Ok om det var 60% av uppfinningar och ideer som kom från män och 40% från kvinnor, då kunde det vara slump, men nu är det en så öronbedövande tydlig majoritet från män att det är solkart att män har en fördel.

När det gäller kvinnors sätt att argumentera så blir de snabbt känslosamma och går mot sig själva eller mot personen de diskuterar med utan att separera ut att det är det de gör. Män vet oftare vad som är vad i en diskussion. För män kan med logik hålla isär delar i en diskussion och inte blanda ihop dem. 

Du som kvinna förväntar dig komplimanger. Du ser det som en rätt. Män får sällan komplimanger och bryr sig också mindre. Nån kvinna i tråden beskrev hur hon smörjde in sig med hudkräm och väntade på mannens reaktion. Det är en typisk kvinnlig reaktion. En man som är naken i vardagsrummet förväntar sig inte att bli föremål för extrem kåthet endast och precis av det skälet.
  • Rosemary
    Anonym (Det händer) skrev 2014-12-27 11:31:45 följande:
    Ren fakta, det är bara att se omkring sig själv. I princip allt nytt som uppfinns eller har uppfunnits har haft män som kreatörer, från musik till teknologi. Ok om det var 60% av uppfinningar och ideer som kom från män och 40% från kvinnor, då kunde det vara slump, men nu är det en så öronbedövande tydlig majoritet från män att det är solkart att män har en fördel.

När det gäller kvinnors sätt att argumentera så blir de snabbt känslosamma och går mot sig själva eller mot personen de diskuterar med utan att separera ut att det är det de gör. Män vet oftare vad som är vad i en diskussion. För män kan med logik hålla isär delar i en diskussion och inte blanda ihop dem. 

Du som kvinna förväntar dig komplimanger. Du ser det som en rätt. Män får sällan komplimanger och bryr sig också mindre. Nån kvinna i tråden beskrev hur hon smörjde in sig med hudkräm och väntade på mannens reaktion. Det är en typisk kvinnlig reaktion. En man som är naken i vardagsrummet förväntar sig inte att bli föremål för extrem kåthet endast och precis av det skälet.
    Som sagt, jag tror du är ute efter att provocera lite grann, och det kan ju alltid vara kul, men jag orkar inte börja veva de gamla vanliga historiska, sociologiska, feministiska argumenten och förklaringarna till att världen ser ut som den gör.

Vi kanske kan nöja oss med att konstatera att man ser olika saker när man ser sig omkring, helt enkelt. 
  • Anonym (Det händer)
    Rosemary skrev 2014-12-27 10:58:55 följande:

Apropå roller igen då, och det som Anna och Malin skriver: 

I en normal svensk familj förväntas mannen och kvinnan vara jämställda. Båda ska ut i arbetslivet, jobba heltid och ta gemensamt ansvar för hem och barn. 

I praktiken blir det oftast så att kvinnan ändå tar mest ansvar för hemmet och barnen, plus att hon jobbar heltid, plus att hon får en man som känner sig vilsen och utanför. Han står bredvid gemenskapen och kräver sin del av uppmärksamheten, kvinnan går på knäna och tappar sexlusten och den stackars jämställda mannen får höra sådant som att "det är omanligt att diska, visa lite stake, kasta dig över din kvinnan och ta henne med storm". Det är väl inte undra på att det blir konstigt i en sådan familj? 

Och lösningen är förstås inte att gå tillbaka till 1800-talet, lösningen är att fundera över de här rollerna och mönstren och försöka hitta på något bättre, något som fungerar, något där båda parter kan få komma till sin rätt. 

Först och främst. Tänk igenom din problemformulering. 

Är gifta kvinnor dyngkåta i Rihad alltså? Är de här heteroproblemen speciellt ovanliga i ens Tyskland eller England som både liknar och är olika svensk kultur?

Om du skrapar på ytan så ser du säkert att problemet går djupare.

Dessutom hade du ingen lösning alls nånstans, ens till ditt eget formulerade problem, annat än att prata om det. Som om logiska diskussioner om sex gjorde kvinnor kåta...
  • Anonym (Det händer)
    Rosemary skrev 2014-12-27 11:48:24 följande:
    Som sagt, jag tror du är ute efter att provocera lite grann, och det kan ju alltid vara kul, men jag orkar inte börja veva de gamla vanliga historiska, sociologiska, feministiska argumenten och förklaringarna till att världen ser ut som den gör.

Vi kanske kan nöja oss med att konstatera att man ser olika saker när man ser sig omkring, helt enkelt. 
    Klart du inte orkar det, och jag orkar inte lyssna. De är jobbiga för att de är fel, och de har alltid varit lika fel. Det är därför de behöver vara så snåriga långa och komplicerade och jobbiga, för de förklara förklara bort något som alla redan vet, och då behöver man ta i.

Du ser inte annorlunda på något, du vill göra det, för det skulle vara bra, men du gör inte det.
  • Anonym (Lina)
    Anonym (Förälskelse) skrev 2014-12-27 11:21:39 följande:
    Nu syftar jag i och för sig inte på den omedelbara, omvälvande förälskelsen. "Nykära" vore kanske ett bättre ord om man nu nödvändigtvis måste märka dem.

Det är inte speciellt svårt att "hålla liv" i en relativt nystartad relation, även om man har småbarn. När man varit tillsammans i 10-15 år får man kämpa lite hårdare.
    Håller helt med. Min mans och mitt förhållande var på sin absoluta topp efter 4 år. Nu när vi varit ihop 10 år är det en helt annan sak. Och då har vi ändå inga barn.
  • Anonym (Maria)

Är också småbarns mamma. Vi har varit tillsammans i 11 år. Det är på något vid jag som hållet i alla trådar för att få familjen att gå framåt. När träningar är, föräldramöten mm. Maken hjälper till men då får jag säga åt honom. Sådant tröttar i huvudet. Vi har sex ca varannan v. En period hade vi väldigt sällan och manen tjatade och tjatade så jag blev så avtänd.

Det som går mig igång är just detta att vara utvilad. De gånger jag får sova ut på morgonen, ta den extra kopp kaffet efter frukosten och han dukar av. Det är de kvällarna jag går igång. Kanske också låter själviskt men mannens och kvinnans sexlust är inte den samma. Är jag inte 100% fokuserad på det vi gör utan trött och stressad ligger jag och tänker på allt som måste göras och då känner maken att jag inte är så blöt .

Försökt komma iväg ni två en helg med hotell och god mat. Bort från alla måsten. Då lär ni få ligga och lusten kan hittas tillbaka. Ibland kan det vara svårt att få lust till något om man glömt bort hur underbart det kan vara. Från en som varit där

• Anonym (Flaggan)
    Anonym (Förälskelse) skrev 2014-12-27 10:41:02 följande:
    Fast, helt ärligt, efter fyra år är man ju fortfarande i förälskelsefasen av en relation, då är det inte speciellt svårt att hålla sitt sexliv spännande.
    Förälskelsefasen är helt klart olika i alla relationer. Efter fyra år med tidigare partners har jag aldrig haft det så här. Och det beror väldigt mycket på respekt och omtanke om varann. Vi har haft våra upp och nedgångar men aldrig förlorat respekten för varann och ta hänsyn till varandra. Att förälskelsefasen fortfarande skulle finnas i vårt förhållande är isfall helt otroligt eftersom vi har två småbarn som konstant kräver uppmärksamhet och gör att vi båda är helt slut emellanåt. Att vi fortf har sex flera ggr i veckan har ju snarare att göra med att vi inte glömmer bort varann och konstant finns där för varann, inte att vi fortfarande är i någon förälskelsefas
  • Anonym (green cargo)

Anonym (Det händer) skrev 2014-12-27 11:21:22 följande:[]Du börjar med att säga att mäns och kvinnors sexualitet inte är så annorlunda, sen beskriver du din egen sexualitet som ser precis ut som en kvinnas, och du råkar vara kvinna. Jag ser inget annat än att du understryker vad som redan sagts.

Att sex skulle vara en detalj är säkert en kvinnlig uppfattning som kommer av att vara omgiven av sexualitet.[/quote]

Alla män jag pratat om detta med har också tyckt att sex är en del av livet som blir större när den inte fungerar. Typ hälsan tiger still.

När sexet funkar bra så ger det energi , när det inte funkar så tar det energi att sakna det.

Men visst , känns det bättre att trycka in alla människor i kön och andra små prydliga fack så gör det. Det kanske blir för komplicerat annars.

Svar på tråden Min fru vill, men inget händer