• JCA

Junibebisar del 3

Eriks matschema:
    7.30 Gröt
    11.30 Nästan en hel burk + efterrätt
    15 Gröt
    18 Nästan en hel burk + efterrätt
    20.30 250 ml välling

Han vaknar och äter 1-2 gånger/natt. Inatt vaknade han två gånger men åt bara en gång!

• JCA

Det är inte farligt, hur är allmäntillståndet? Du kan ge henne febernedsättande om du vill. Tänk på att försöka få i henne vätska och ha inte på henne pyjamas och tjockt täcke när hon sover.
    Ring sjukvårdsupplysningen om du är orolig...

• JCA

Ja, när Maja har blivit sjuk mot kvällen sådär har jag alltid kännt att jag iallafall vill vänta till morgonen med att åka in. Känns liksom inte bra att dra upp dom på kvällen såhär, kanske mest för sin egna skull.
    Men hoppas att hon blir bra snart.
    Det är alltid mycket lättare att ge andra råd, jag står också handfallen när mina barn är sjuka

• JCA

Jag och barnen har varit hos min tvillingsyster. Vi fick lunch, sen sov Erik, Maja bakade kaka och jag låg och slumrade i soffan. *skönt*

Ni kan aldrig tro vad som hände när jag skulle lägga Erik! Jag hade med mig vagnen så han skulle sova ute. Så jag ställer ut han och så gick jag in igen. Men han somnade inte så jag gick ut igen. Grannens katt sprang runt där och var så söt. Erik somnade, sen gick jag in. Efter en stund kikade jag ut genom fönstret och då ligger han och skriker! Vad konstigt tänkte jag, han som hade somnat... Så jag gick ut igen. Så ser jag droppar på overallen och en i ansiktet på honom. VAD ÄR DETTA??? KATTFAN *ursäkta* har KISSAT I VAGNEN!!!! Den har alltså hoppat upp i vagnen och kissat rakt upp i suffletten så det droppar ner på Erik när han ligger där. Kattj*censur* skulle haft besök av Byttorp... Så ÄCKLIGT!! Så ONÖDIGT! Så JOBBIGT att tvätta den och j****r om inte stanken försvinner!!
    Först trodde jag kanske att våran katt hade gjort nåt men vagnen har varit i bilen sen igår och då skulle han ha gjort det igår eller i förrgår. Då skulle det ju inte DROPPA ner på Erik när han låg där.
    Nu ligger overallen i tvättmaskinen iallafall tillsammans med de andra kläderna och filten.

Jag ska göra hamburgare till Maja. Vi ska äta pizza lite senare

• JCA

Missy: Ja, det får vi verkligen hoppas...

My little sunshine: *håller tummarna* Hoppas att det blir mera sömn inatt. Kan ju bli svårt om hon blir övertrött också. Skickar med en styrkekram. *kram*

• JCA

Jag lyckades tvätta sufletten idag iallafall, eldade på som 17 i vedspisen i köket så den skulle torka bra och så. Inget spår av varken fläck eller lukt. *pustar ut*

Sov gott, vänner! *kram*

• JCA

Ja, ge en tesked var 5:e minut så hinner kroppen ta upp det även om han kräks. Kokt mat, kokta morötter och potatis och majs är ju snällt mot magen. Majsvälling eller vanlig välling fast tunnare, kanske hälften av pulver än vad det ska vara.
    Vätskeersättning är inte dumt att ge heller, det kan du ge var 5:e minut. Jag ska leta efter recept... *kram*

• JCA

Blanda 1 liter vatten med 3 matskedar strösocker eller 2 matskedar druvsocker och 1/2 tesked salt.
    Vätskersättningen ges sval eller rumstempererad. Kan försvaras i kylskåp i högst ett dygn.

www.vardguiden.se/Article.asp
    Egenvård
    Kräkningar kan behandlas med små mängder dryck, ofta med sked eller i mugg. Undvik att ge barnet nappflaska eftersom sugandet ökar illamåendet. Även diarré behandlas med små måltider eller vätska ofta, men man behöver inte vara lika försiktig som vid kräkningar.

Barn är känsliga för vätskeförlust och kan snabbt bli uttorkade. Därför är det viktigt att barnet får i sig tillräckligt med vätska.

Om ett litet barn har magsjuka är det viktigt att uppmärksam på hur barnet mår eftersom små barn är mycket känsliga för uttorkning och snabbt kan blir sämre. Hög feber gör att barnet förlorar mer vätska och därför är det viktigt att ta tempen ett par gånger per dygn. Kontrollera att barnet kissar i normal omfattning.

Barn i åldrarna 6-12 månader behöver 0,5-1 liter vätska per dygn och barn över 1 år 1-1,5 liter.

För att motverka att ditt barn blir uttorkat:

om ditt barn ammas - amma oftare och sluta med eventuell annan mat. Kanske behöver ditt barn också vätskeersättning
    om ditt barn får modersmjölksersättning eller äter fast föda: Låt barnet äta vad det vill, bara barnet får tillräckligt med vätska
    om ditt barn får akut diarré kan du genast starta behandling med vätskeersättning. Vätskeersättning kan du köpa på apoteket. Vätskeersättningen innehåller en perfekt balans av vatten, salt och socker och det är viktigt att den blandas precis enligt anvisningarna på förpackningen. Om ditt barn kräks kan du försöka att ge små mängder till exempel med tesked kontinuerligt under exempelvis en halvtimme.
    Om ditt barn äter fast föda kan du prova att ge morotssoppa om barnet vill äta. Morotssoppa verkar stoppande och ger både näring och vätska.

Så fort ditt barn vill kan det få börja äta som vanligt igen, men vid svårare diarré är det bra att undvika mjölk, glass, läskedrycker och fullkornsvälling de första 3 dagarna.

Kontakta vården
    BVC-sköterskan kan ofta ge råd om ditt barn har magsjuka. Vänd dig till barnakuten om ditt barn:

är under 6 månader när symtomen börjar
    är slött och likgiltigt
    kräks så mycket, eller har så häftig diarré, att det inte får behålla någon vätska
    kissar väldigt lite eller inte har kissat på 6-7 timmar
    har högre feber än 39 grader
    har ont i magen
    har blodiga kräkningar eller avföringar
    inte vill suga på bröstet eller nappflaskan
    inte är tydligt bättre efter tre dygn eller har diarré i mer än en vecka.

• JCA

troll77: Erik har också reagerat i magen när tänder är på gång. Inte alla gånger men vissa. Det är jättevanligt.

Svar på tråden Junibebisar del 3