• JCA

Junibebisar del 3

Ojojoj, här går det framåt! Erik kryper, sätter sig upp själv, ställer sig mot allt han kommer åt och går längs med och med gåvagnen (Om man ställer honom vid den eller håller emot så han kan ställa sig vid den själv) Det var så med Maja också. När hon fyllde 8 månader vände hon sig inte ens från rygg till mage och när hon fyllde nio månader hade hon tagit sina första steg utan stöd. Det bara svischade iväg... Men Erik är ju lite klumpigare så han lär väl int egå på ett tag iallafall

Ja, nu har jag skrutit färdigt om honom

Hopas att ni har det bra i det vackra vintervädret

• JCA

Bonanza: Men du ska se att han också är en funderare osm vill ha klart för sig hur det fungerar innan han testar Sen säger det bara SVISH och man önskar att man hade kunnat bromsa lite...

Helen: Vad jobbigt! Ingen tand på gång?

• JCA

majflickan: Lite omogen banan ska också vara stoppende medans väldigt mogen banan är lösande för magen.

Jag vet också hur det känns med deppigheten och när orken tryter. Man känner sig som sämsta mamman i hela världen! Åtminstonde gör jag det. Vi får hoppas på att värmen kommer snart och att det blir vår och ljust och varmt ute.

Du vet ju att Erik knappt sov nånting i början och så... Det tog ut mig fullständigt och ibland undrar jag om det int eutläste nån sorts depression hos mig. Bissa dagar känns det helt hopplöst och jag har tagit kontakt med bvc för att få komma till nån och prata. Tyvärr finns det ju inga tider förren i april nångång men man får försöka att ta sig igenom dagarna ändå.

Att man inte orkar med dom varenda minut av dagen betyder ju inte att man inte älskar dom.

*kram*

• JCA

Jag gick ner 20 kilo under graviditeten men det har jag gått upp nu Fattar inte hur jag bär mig åt... Jag gick ner förra graviditeten också. Min kropp behöver nog en inneboende för att hålla vikten

• JCA

Maja stog själv innan hon kunde gå. Det är ju balansen som måste finnas...

• JCA

Erik har, trro det eller ej, fortfarande 74, fast han skulle nog kunna ha 80-kläder också. Men då blir byxorna alldeles för långa...

Erik ställer sig upp själv men måste hålla sig i nåt när han står. Alltså, han ställer sig inte upp själv mitt på golvet...

Annars händer det inte så himla mycket nu, Erik sover och Maja är på dagis. Skönt med en lugn stund

Förresten har jag ÄNTLIGEN fått Erik till att äta bitar...

• JCA

Bonanza: Jättefin klänning!!! Verkligen jättefin, den passar dej alldeles perfekt

majflickan: bebisar torkar ju ut väldigt fort så håll koll att han får i sig vätska ordentligt. Ring sjukvårdsupplsningen om du är orolig eller undrar nåt. Dom brukar vara jättegoa dom som sitter där

• JCA

Bonanza: Vi har haft Maja hemma länge, hon började på dagis nu några veckor innan hon fyllde tre. Hon fyller tre idag så vi har haft massa kalas här
    Under tiden vi har varit hemma har vi räffat andra föräldrar och barn (kompisar), varit ute på öppna förskolan och barit på babysimmet. Men det märktes så tydligt när Maja var redo. Det var inte förren under sommaren som var som hon började prata om barnen ute på församlingshemmet och ville dit, t ex.

Jag tror absolut att du kan aktivera Noah och hålla honom hemma om du vill det. Barn under tre år har inte det behovet att träffa andra barn som äldre barn har. Absolut inte så dom måste komma till dagis varje dag iallafall.
    Bra aktiviteter kan vara att vara med i hushållet, i affären, bada i badkaret eller på badhuset, måla, läsa, pyssla...

Jag är absolut inte motståndare till att lämna barn under tre år på dagis (som det kanske låter) för jag tycker att det är upp till varje familj att avgöra och barn är olika också. Jag tycker bara det är så synd att samhället är uppbyggt så att det i princip inte finns nåt val om man inte har massa sparade pengar. Det idealiska för barnet är faktiskt att vara hemma ca tre år. Det säger forskningen, det är inget jag hittar på.

I Finland får man en liten peng i varje månad i tre år om man väljer att vara hemma. Inte mycket, men lite är ju bättre än inget...

Sen kan jag ju säga såhär, nu när Maja har börjat på dagis så är det absolut inget jag ångrar, tvärtom! När dessutom Erik passar in sin förmiddagssömn under tiden som Maja är på dagis så känns det ju bara underbart. För första gången på tre år kan jag faktiskt vara ENSAM!!

• JCA

Gomorron!
    Inatt har det inte varit mycket sömn. Erik spydde ner hela sig tre gånger i går kväll när jag inte var hemma. Sen fortsatte det inatt med både spyande och att bajsa löst. Så jag tror att han har fått magsjuka, hur nu det har gått till Min man trodde först att det kunde vara att han itn eklarar av maten med bitar i, tror ni att man kan reagera med att spy och så då? Igår fick vi inte i han nån mat sen lunch och när han spydde första gången efter 19 nån gång så var det hela bitar i från lunchmaten...

Hoppas ni andra är piggare än mig och attni får en bra dag

Svar på tråden Junibebisar del 3