Bonanza: Vi har haft Maja hemma länge, hon började på dagis nu några veckor innan hon fyllde tre. Hon fyller tre idag så vi har haft massa kalas här
Under tiden vi har varit hemma har vi räffat andra föräldrar och barn (kompisar), varit ute på öppna förskolan och barit på babysimmet. Men det märktes så tydligt när Maja var redo. Det var inte förren under sommaren som var som hon började prata om barnen ute på församlingshemmet och ville dit, t ex.
Jag tror absolut att du kan aktivera Noah och hålla honom hemma om du vill det. Barn under tre år har inte det behovet att träffa andra barn som äldre barn har. Absolut inte så dom måste komma till dagis varje dag iallafall.
Bra aktiviteter kan vara att vara med i hushållet, i affären, bada i badkaret eller på badhuset, måla, läsa, pyssla...
Jag är absolut inte motståndare till att lämna barn under tre år på dagis (som det kanske låter) för jag tycker att det är upp till varje familj att avgöra och barn är olika också. Jag tycker bara det är så synd att samhället är uppbyggt så att det i princip inte finns nåt val om man inte har massa sparade pengar. Det idealiska för barnet är faktiskt att vara hemma ca tre år. Det säger forskningen, det är inget jag hittar på.
I Finland får man en liten peng i varje månad i tre år om man väljer att vara hemma. Inte mycket, men lite är ju bättre än inget...
Sen kan jag ju säga såhär, nu när Maja har börjat på dagis så är det absolut inget jag ångrar, tvärtom! När dessutom Erik passar in sin förmiddagssömn under tiden som Maja är på dagis så känns det ju bara underbart. För första gången på tre år kan jag faktiskt vara ENSAM!!