Junibebisar del 3
Köper ni skor innan de kan gå?
Köper ni skor innan de kan gå?
Hm...kan de krypa utomhus...ha ha jag hade inte ens tänkt att det var möjligt att låta de göra det...
10 mån kontrollen - de gjorde inte så mycket. Lyssnade på hjärta och lungor, kollade höfterna/ljumskarna igen, ville se att hon använde pincettgreppet och att hon kunde flytta saker mellan händerna. Ville veta om hon ställde sig upp. Kollade öronen och om hon fått några tänder. Det var allt.
Idag har vi köpt ett par gympadojor till Isabella. Jag tänker mest att hon ska ha dem om man typ är på café och hon vill stå en stund, eller om hon vill stå eller gå och hålla oss i händerna. Hon kryper inte omkring ute, tycker det är för kallt än. Storlek 21 blev det, fötterna var så pass stora! (Eller en storlek mindre egentligen men man skulle visst köpa en storlek större än vad de kunde ha nu).
Isabella borstar tänderna med vuxentandkräm, pyttelite, och tycker det är roligt. Jag tror det kittlas.
Igår släppte Isabella bordskanten och stod alldeles själv i flera sekunder!!! Stolt mamma och pappa är vi!!!
Jag tror att Isabella ska börja dagis 1 sept. Men jag vet inte för dagisplatserna är det ju kö på. Och nu ska vi flytta i juli så jag måste ändra dagis för vi vill ju ha ett i nya området. Urk, det är svårt det här!
Nej godis vill jag vänta med så länge det bara går. Kakor känns också onödigt att introducera. Isabella har dock fått smaka glass två ggr...lite onödigt tycker jag också men så blev det.
Isabella dricker ur pipmugg ibland, men föredrar sin lilla nappflaska om hon ska dricka själv.
Är det någon som ger sitt barn de här dryckerna som finns i glasflaskor som det står från 4 mån på? Som är vid burkmaten?
Mitt "problem" är att pappan gärna vill att Isabella ska smaka på allt möjligt onödigt, jag tycker bara det är synd att introducera onyttigheter för tidigt - i övrigt är jag inte så fanatisk men jag tycker lördagsgodis är vettigt (så småningom) och att man äter hemlagad mat som är relativt nyttig. Man ska inte gå och småäta godis, kakor od varje dag, det tror jag inte alls är en bra matkultur. Och Isabella älskar sitt vatten och sina smörgåsrån, varför måste man då ge något annat?
Bonanza - håller med. Är mest nyfiken, för jag har aldrig sett någon på öf eller känner ingen som köper de flaskorna.
Isabella är GLAD oftast faktiskt, AKTIV, rör sig hela tiden, vill stå, krypa, sträcker sig efter saker osv. FLÖRTIG, dvs charmar folk hon möter direkt, NYFIKEN, vill undersöka allt, stoppa det i munnen, vända och vrida på det, återvänder till alla ställen hon inte får vara på och skrattar när man hämtar henne därifrån, KRAMIG dvs sitter gärna och gosar, pillar på min haka när jag ger välling osv. Hm...kommer inte på nåt mer just nu. Om man tar ifrån henne något som hon inte får ha blir hon fruktansvärt arg och ledsen, men det går över fort.
emmamaria - jag tycker det pendlar hela tiden med sömnen. Isabella somnar bra just nu om man inte avviker från rutinerna, då kraschar allt. Däremot verkar det som hon drömmer mycket för hon gnäller ibland i sömnen och rör mycket på sig.