• Anonym (brud)

Snål bröllopspresent?

Jag och mannen gifte oss över nyår, hade ett rätt litet bröllop med ca 30 gäster. Vi bjöd in till en väldigt mysig herrgård en mil utanför staden där vi och båda våra familjer bor, vi ordnade rabatt på boendet om man ville bo över men vi ordnade även en två minibussar (taxi) för de som ville åka hem om man inte ville köra själv. Vi hade ingen kuvertavgift utan vi stod för allt utom boende. 

Fick många fina presenter av familj och vänner men blev lite förvånad och besviken på bröllopspresenten från ena sidan av min familj. Min moster, morbror, deras två barn (mina kusiner, båda är 30+ med egna familjer) plus kusinernas respektive var med på bröllopsfesten och från dem, gemensamt, fick ett presentkort på Interflora för 300 kr. 

Jag vet att bröllopspresenten inte är någon sorts betalning för att man är med på festen men jag tycker det var lite väl snålt att tre familjer ger 100 kr var i bröllopspresent... Själva brukar vi lägga minst 500 kr på presenten, lite mer om det är ett bröllop som inte kostar så mycket för oss (vissa måste man ju ta ledigt från  jobbet, resa långt, betala boende en eller två nätter o.s.v. då drar det ju i väg mer så då lägger vi mindre på presenten). 

Tycker ni de var snåla eller är det jag och min man som är ovanligt generösa med våra bröllopspresenter? 

• Svar på tråden Snål bröllopspresent?
  • Anonym (verkligen snålt!)

Ja, verkligen snålt!

Jag förstår hur du tänker TS. Det är inte så att man går och funderar och mår dåligt över det. Men vem som helst hade väl reagerat? Åtminstone lite grann. 

Supertråkigt och supersnålt!

• Anonym (Mjöl)
    Anonym (brud) skrev 2015-01-10 17:09:31 följande:

Samtidigt, jag vet inte riktigt vad det är jag ska uppskatta i gåvan? Den är i mitt tycke både snål och fantasilös. De blir bjudna på en fantastisk middag på ett jättetrevligt ställe och de kan inte ens anstränga sig mer än att köpa ett presentkort för 300 kr? 

Här hade vi bröllopet förresten, för er som undrar: www.krusenbergherrgard.se/ 

Exakt, de blev bjudna, det ska alltså inte förväntas något som kompensation för detta, vilket du verkar vara ute efter. Dessutom så är det en aning enfaldigt av dig att helt kallt räkna med att alla tyckte det var så fantastiskt som du ansåg, du var ju faktiskt bruden, och det faktum att du ansåg det vara fantastiskt garanterar inte att alla gäster tyckte detsamma. Även om nu alla faktiskt tyckte att middagen var fantastisk så är det ju fortfarande så att det förmodligen inte skulle varit så alla dina gäster valt att i första hand tillbringa sin lördagkväll, de kunde ju heller inte ens välja umgänge eller vilka man skulle umgås med, om man själv valt att gå ut och äta, man kanske heller inte skulle valt den maten, utan allt blir ju på brudparets premisser så att säga, många människor tycker inte ens om att gå ut eller umgås i stora sällskap, så att "bli bjudna på en fantastisk middag" kanske vissa tom ser som en plikt. Jag tycker tex inte alltid att bröllop är så himla roliga, men jag går på dom jag blir bjudna på för brudparets skull. Hade dom sen tyckt att JAG mer eller mindre var skyldig någon form av kompensation för detta hade jag personligen tagit väldigt illa upp. Räcker det inte med att jag "offrade" min helg för att se när ni gifter er? Jag tvingas umgås med människor jag inte själv valt att umgås med, klä mig i kläder jag kanske inte trivs i och äta mat jag själv kanske inte skulle ha valt. Kan du inte förstå att det kanske inte är lika fantastiskt för gästerna som för brudparet? En stor del av gästerna kanske hellre hade legat hemma i myskläderna med en film, eller gått ut och ätit med de närmaste, tex.
  • Anonym (brud)
    Anonym (Mjöl) skrev 2015-01-11 16:40:49 följande:
    Exakt, de blev bjudna, det ska alltså inte förväntas något som kompensation för detta, vilket du verkar vara ute efter. Dessutom så är det en aning enfaldigt av dig att helt kallt räkna med att alla tyckte det var så fantastiskt som du ansåg, du var ju faktiskt bruden, och det faktum att du ansåg det vara fantastiskt garanterar inte att alla gäster tyckte detsamma. Även om nu alla faktiskt tyckte att middagen var fantastisk så är det ju fortfarande så att det förmodligen inte skulle varit så alla dina gäster valt att i första hand tillbringa sin lördagkväll, de kunde ju heller inte ens välja umgänge eller vilka man skulle umgås med, om man själv valt att gå ut och äta, man kanske heller inte skulle valt den maten, utan allt blir ju på brudparets premisser så att säga, många människor tycker inte ens om att gå ut eller umgås i stora sällskap, så att "bli bjudna på en fantastisk middag" kanske vissa tom ser som en plikt. Jag tycker tex inte alltid att bröllop är så himla roliga, men jag går på dom jag blir bjudna på för brudparets skull. Hade dom sen tyckt att JAG mer eller mindre var skyldig någon form av kompensation för detta hade jag personligen tagit väldigt illa upp. Räcker det inte med att jag "offrade" min helg för att se när ni gifter er? Jag tvingas umgås med människor jag inte själv valt att umgås med, klä mig i kläder jag kanske inte trivs i och äta mat jag själv kanske inte skulle ha valt. Kan du inte förstå att det kanske inte är lika fantastiskt för gästerna som för brudparet? En stor del av gästerna kanske hellre hade legat hemma i myskläderna med en film, eller gått ut och ätit med de närmaste, tex.
    Nu antar du väldigt mycket helt utifrån dina egna premisser. 

1. Ett av paren gifte sig på samma ställe för två år sedan, så jag utgår ifrån att de tycker det är ett trevligt ställe. 

2. De umgicks med sin närmaste familj på bröllopet, vi var bara 30 stycken, vara flera, inklusive mina kusiner, är personer jag och min man umgås med privat ofta. Det var inte direkt en gigantisk tillställning med 300 gäster där de inte kände någon. 

3. Om de nu ogillar sällskapet, som du spekulerar i, varför bjuder de oss på middag och fika titt som tätt (och bjuder dem naturligtvis)? 

Sen tycker jag din attityd gentemot bröllop är rätt trist. Ett par bjuder in dig och din partner på en god middag i trevlig miljö, och vill att ni ska vara en del av deras bröllopsdag. Och du ser det som att du "offrar" din helg? Det står dig ju fritt att tacka nej, vilket jag hoppas du gör, för du låter inte som en trevlig gäst. 
  • Anonym (Förbannat snålt)

Du verkar vara en rolig prick du.
  • Anonym (Msindep)

Jag hade nog reagerar mer på vad jag ska göra med ett presentkort från interflora. Det är en present som kunde ha innehållit 1000 kr utan att jag förstått varför man ger det.

• sextiotalist
    Anonym (Msindep) skrev 2015-01-11 18:18:20 följande:

Jag hade nog reagerar mer på vad jag ska göra med ett presentkort från interflora. Det är en present som kunde ha innehållit 1000 kr utan att jag förstått varför man ger det.

För mig hade det varit en toppenpresent, ett presentkort på en djuraffär hade nog varit fel.
  • beccagranen

Oförskämt snålt! Det är motsvarande summa man ger till barnkalas present. Att man kan med..

• Anonym (C)
  • Themis

Ja det är snålt och rent ut pinsamt med 300 spänn från TRE familjer, det är som ovan skrev vad man lägger på ett barnkalas med saft och tårta.

Är dessa människor för dumma för att samla pant eller vad är deras problem egentligen?

Bröllop vet man ju vanligen om ett halvår i förväg, så svårt kan det inte vara att ge en rimlig gåva om man är så många om saken? Om jag så ensam hade haft pengar av dessa 8 eller så släktingar så hade jag lagt extra så det täckte för övriga, för jag hade annars skämts ögonen ur mig å allas vägnar.

Det är många det är synd om, men inte alltid p.g.a. det de själva tror. /Themis
Svar på tråden Snål bröllopspresent?