• Anonym (brud)

Snål bröllopspresent?

Jag och mannen gifte oss över nyår, hade ett rätt litet bröllop med ca 30 gäster. Vi bjöd in till en väldigt mysig herrgård en mil utanför staden där vi och båda våra familjer bor, vi ordnade rabatt på boendet om man ville bo över men vi ordnade även en två minibussar (taxi) för de som ville åka hem om man inte ville köra själv. Vi hade ingen kuvertavgift utan vi stod för allt utom boende. 

Fick många fina presenter av familj och vänner men blev lite förvånad och besviken på bröllopspresenten från ena sidan av min familj. Min moster, morbror, deras två barn (mina kusiner, båda är 30+ med egna familjer) plus kusinernas respektive var med på bröllopsfesten och från dem, gemensamt, fick ett presentkort på Interflora för 300 kr. 

Jag vet att bröllopspresenten inte är någon sorts betalning för att man är med på festen men jag tycker det var lite väl snålt att tre familjer ger 100 kr var i bröllopspresent... Själva brukar vi lägga minst 500 kr på presenten, lite mer om det är ett bröllop som inte kostar så mycket för oss (vissa måste man ju ta ledigt från  jobbet, resa långt, betala boende en eller två nätter o.s.v. då drar det ju i väg mer så då lägger vi mindre på presenten). 

Tycker ni de var snåla eller är det jag och min man som är ovanligt generösa med våra bröllopspresenter? 

• Svar på tråden Snål bröllopspresent?
  • Drottningen70

50 kr per vuxen alltså. Mindre än vad som anses acceptabel på barnkalas. Ja d e snålt

• Anonym (Maria)

Kan deras present kommit bort? Presentkortet kanske bara var komplettering, och att de tänkte att ni skulle få njuta av blommorna när det passade er. 

• Anonym (Veronica)
    Froststar skrev 2015-01-11 13:58:14 följande:
    Om någon varken har råd, fantasi eller tid kanske personen ska avstå bröllopet då. Det är lätt att hitta ursäkter för varje dåligt beteende. Det betyder dock inte att man får bete sig hur som helst och hur socialt missanpassat som helst.

Synd att du får ångest. Bästa rådet jag kan ge dig, tacka nej om någon skulle bjuda dig på ett bröllop.
    Eh okej. Så bara för att jag inte har råd med en present på 500 spänn så ska jag inte ens gå på bröllop?!

Tur att jag har vänner som värderar människan framför pengar! 
  • Anonym (Snålisar!)
    Anonym (Veronica) skrev 2015-01-11 23:56:44 följande:
    Eh okej. Så bara för att jag inte har råd med en present på 500 spänn så ska jag inte ens gå på bröllop?!

Fast om du hittar en vacker burk för några kronor på loppis/myrorna/röda korset och bakar läckra småkakor som du fyller den med och knyter fast en vackert band runt tror jag skulle bli betydligt mer uppskattat än ett fjuttigt presentkort på interflora.. 

Har man inte pengar får man helt enkelt vara lite mer kreativ och kanske lägga mer av sin tid. Det tycker jag de flesta i den här tråden har försökt att säga- det sitter inte i pengarna utan i det totala ointresset att visa brudparet sin uppskattning. 
  • Anonym (Snålisar!)
    Ctazy skrev 2015-01-12 00:25:04 följande:

Var det obligatoriskt att ge en bröllopspresent?

Nej, gåvor kan aldrig vara obligatoriska. Däremot skulle jag aldrig gå tomhänt om jag blev bortbjuden, det hör liksom till vett och etikett att ta med om än en symbolisk gåva till värden/värdinnan. Och bröllop måste anses vara en något högtidligare tillställning än ex en vanlig fredagsmiddag, och då känns det naturligt att gåvan speglar det. Det är en ära att få bli bjuden till någons bröllop och då kanske man anstränger sig lite extra. 
  • Anonym (Maja)
    Anonym (Snålisar!) skrev 2015-01-12 01:43:33 följande:

Fast om du hittar en vacker burk för några kronor på loppis/myrorna/röda korset och bakar läckra småkakor som du fyller den med och knyter fast en vackert band runt tror jag skulle bli betydligt mer uppskattat än ett fjuttigt presentkort på interflora.. 

Har man inte pengar får man helt enkelt vara lite mer kreativ och kanske lägga mer av sin tid. Det tycker jag de flesta i den här tråden har försökt att säga- det sitter inte i pengarna utan i det totala ointresset att visa brudparet sin uppskattning. 

I det här specifika fallet var ju uppenbarligen blommor inte ett bra val av present till brudparet. Men att generellt säga att en burk med hembakade kakor är bättre och visar uppskattning bättre blir ju också tokigt. Folk är ju olika och uppskattar olika saker, personligen hade jag uppskattat blommor mer. Så om man vill ge en "bra" present handlar det ju om att känna mottagaren och anpassa gåvan efter denne (oavsett prislapp på presenten).
  • isadora81

Det beror på deras ekonomi. Det är en kutym bland de i alla fall i min umgängeskrets att man ger ca 500 kronor för ett par för en bröllopspresent och det låter som det är lika hos er. Brölloppet kostar ju mycket mer än det så det är ju inte ersättning för kostnaden. Det bara är så man brukar göra. Kanske har de inte varit på så många bröllop och vet därför inte hur man brukar göra. Om de har dålig ekonomi så känns det inte snålt. Och ni verkar ju inte själva ha dålig ekonomi så det är nog bäst att bara släppa den tanken.

• Anonym (n)

det låter inte som att ni står varann så nära. Antagligen la de inte mer för att de inte ansåg det (det är min tolkning). Att köpa presentkort på en butik utan att först kolla om det är en lämplig butik för just det brudparet, visar att de inte hade en aning om vad ni gillar. De hade lätt unnat ringa och fråga tex dina föräldrar. 

• Anonym (finnen)
    Anonym (Veronica) skrev 2015-01-11 23:56:44 följande:

Ja de där fattar jag inte heller.. ATt köper man inte en bröllopspresent, födelsedagspresent dop m.m. för MINST 500 PER person dessutom så kan man skita i att komma... 
    Det betyder ju att såna som tänker så endast har sina sk. fester för att FÅ presenter inte att fira deras speciella dag..  
Svar på tråden Snål bröllopspresent?