• Anonym (brud)

Snål bröllopspresent?

Jag och mannen gifte oss över nyår, hade ett rätt litet bröllop med ca 30 gäster. Vi bjöd in till en väldigt mysig herrgård en mil utanför staden där vi och båda våra familjer bor, vi ordnade rabatt på boendet om man ville bo över men vi ordnade även en två minibussar (taxi) för de som ville åka hem om man inte ville köra själv. Vi hade ingen kuvertavgift utan vi stod för allt utom boende. 

Fick många fina presenter av familj och vänner men blev lite förvånad och besviken på bröllopspresenten från ena sidan av min familj. Min moster, morbror, deras två barn (mina kusiner, båda är 30+ med egna familjer) plus kusinernas respektive var med på bröllopsfesten och från dem, gemensamt, fick ett presentkort på Interflora för 300 kr. 

Jag vet att bröllopspresenten inte är någon sorts betalning för att man är med på festen men jag tycker det var lite väl snålt att tre familjer ger 100 kr var i bröllopspresent... Själva brukar vi lägga minst 500 kr på presenten, lite mer om det är ett bröllop som inte kostar så mycket för oss (vissa måste man ju ta ledigt från  jobbet, resa långt, betala boende en eller två nätter o.s.v. då drar det ju i väg mer så då lägger vi mindre på presenten). 

Tycker ni de var snåla eller är det jag och min man som är ovanligt generösa med våra bröllopspresenter? 

• Svar på tråden Snål bröllopspresent?
  • Froststar
    Anonym (Veronica) skrev 2015-01-11 23:56:44 följande:
    Eh okej. Så bara för att jag inte har råd med en present på 500 spänn så ska jag inte ens gå på bröllop?!

Tur att jag har vänner som värderar människan framför pengar! 
    Undrar varför det är så viktigt för vissa att svara på något som de inte ens bemödar läsa.
    Genomsnittliga FL-ares inlägg framkallar kattens reaktioner.
  • Anonym (Snålt)

Man går inte tre familjer på brölllop och avnjuter en helkväll med mat och dricka och lämnar en hundring per familj. Så gör man bara inte. Med det sagt är ts säkert lika lyckligt gift för det och naturligtvis lär hon inte ta upp detta med den det berör då man naturligtvis ska vara glad för det man får. Trots det måste man kunna säga att det var djävligt snålt.

• Anonym (Snålt)

..förutsatt att familjerna i fråga har en stabil ekonomi som i andra sammanhang kan unna sig utgångar osv.

• Anonym (Maggan)

Oj vad snålt. Så gör man inte om man verkligen inte har några pengar. De har ingen känsla för vett och etikett. Men jag fick av min mamma fina arvskålar. älskar dem, men hon hade inte köpt nåt för hon hade inte råd.

• Anonym (b)

Vet du inte att det är tanken som räknas ts?
    Släpp och gå vidare, det är inte presenternas värde som avgör kvaliteen på giftemålet. 

• Anonym (min)
    Anonym (b) skrev 2015-01-12 18:14:07 följande:

Vet du inte att det är tanken som räknas ts?

Släpp och gå vidare, det är inte presenternas värde som avgör kvaliteen på giftemålet. 

Men det visar hur mycket dessa 6 personer brydde sig om brudparet!
  • Anonym (Glad ändå)

Jag brukar inte reflektera över vad något kostat som jag får i present. Blir glad över att få en present bara. Har en kompis som är som du. Det är aldrig roligt att köpa presenter till henne för man vet aldrig om det duger och hon har den fula ovanan att med ansiktsuttryck visa om hon är missnöjd. Och jag är inte snål så det är inte det som är problemet. En gång gav jag henne en dyr helkroppsbehandling på salong och då sa hon "ja, det här var en fin present" med ett tonfall som inte var glatt utan lät som ett godkännande. Jag tycker du ska vara glad över att du får presenter alls, för du verkar inte så trevlig, om du ursäktar.

• Anonym (b)
    Anonym (min) skrev 2015-01-12 18:50:59 följande:
    Men det visar hur mycket dessa 6 personer brydde sig om brudparet!
    Ja, och det är väl alltid bra att få veta sånt.
  • Anonym (vett&etikett)
    Anonym (Maggan) skrev 2015-01-12 17:26:49 följande:

Oj vad snålt. Så gör man inte om man verkligen inte har några pengar. De har ingen känsla för vett och etikett. Men jag fick av min mamma fina arvskålar. älskar dem, men hon hade inte köpt nåt för hon hade inte råd.

Enligt Magdalena Ribbing (vett & etikett) finns det inget som säger att man måste ge dyra bröllopspresenter eller att de ska uppgå till en viss summa. Man kan gärna köpa ett fint fat på loppis eller hitta på något annat om man har dåligt om pengar eller inte vill ge något dyrt.

Sen kan man ju tänka vad man vill om gåvorna man får och att det känns snålt att så många ger så lite. Men som sagt, det finns ingen oskriven vett & etikett regel om detta.
  • KakanSmakan
    sextiotalist skrev 2015-01-12 13:14:13 följande:
    Men inte dyrt och kanske setts som snålt :(
    Anledningen till att presentkortet ses som snålt är ju att de var så många vuxna med och betalade på det. En ensamstående är en helt annan sak!
Svar på tråden Snål bröllopspresent?